Detta. Jag gör också så, men inte så mycket för att jag är tankspridd, men för att jag gillar smidigheten i vardagens. Exempel:
En uppsättning toalettsaker i badrummet + en uppsättning av samma toalettsaker för resor. Dvs. när jag reser behöver jag inte tänka, kolla, samla ihop utan tar bara nescessären med grejerna.
Dubbla solglasögon, ett par som är hemma och ett billigt par som alltid ligger i bilen.
Headset - i hallen hänger alltid minst två headset.
Man är väl gammal business traveller
Jag hade under en ganska lång period precis det så, plus kabinväskan halvpackad med underkläder och sånt som alltid måste med oavsett vart jag ska i tjänsten.
Jag har en tendens att lägga ifrån mig saker och sen få springa runt och leta efter dom. Har nu Airtags på både nycklar och hörlurar, och det sparar så otroligt mycket tid och energi. Bara att öppna Hitta-appen, be taggen spela upp ett ljud, så hittar man prylen bakom kuddarna eller under papprena på skrivbordet på nolltid. Finns också en funktion som visar hur många meter bort och i vilken riktning taggen ligger, så att man kan söka helt i det tysta. Praktiskt om någon sover i närheten.
Innan Airtags fanns på marknaden använde jag också Chipolo och Tile. Dock hade dessa ganska begränsad räckvidd, och det var rätt ofta som min app inte lyckades ansluta. Dessutom dränerade Chipolo batterierna i tid och otid, så kan inte säga att jag rekommenderar dom. Airtags är dyra, men har varit så värt det för mig.
Har också använt appen Due (av Due Apps LLP) sen 10+ år. Där lägger jag in saker som jag ska komma ihåg vid särskilda tidpunkter. Den skickar notiser och visar badges på saker som jag behöver agera på. Jag kan antingen klarmarkera eller skjuta fram till ett senare tillfälle. Om jag ignorerar kommer en ny notis att skickas varje timme tills jag agerar.
Några use cases:
Måste komma ihåg att ställa in matlådorna i frysen när de svalnat om ca 1 timme. Sätter en påminnelse i Due till 19:30.
Jag behöver kolla klorhalten i spabadet varje vecka. Sätter en återkommande påminnelse söndagar kl 13:00.
Tar en extra backup av min NAS till en extern hårddisk varje halvår. Sätter en påminnelse var 6:e månad.
Jag måste komma ihåg att fixa födelsedagspresent till min fru, så sätter påminnelse på det två veckor före hennes födelsedag.
Kolla fjärrvärmetrycket var sjätte månad.
Jag måste komma ihåg att avsluta Apple TV-medlemskapet senast sista september för att inte faktureras för en månad till.
Osv osv.
För att det ska funka krävs såklart att man inte låter notiser ligga och skräpa, då vänjer man sig vid att ignorera dom. Så det lär inte funka för den som är bekväm med att ha fullt av olästa badges på sina appar.
Jag är egentligen en ganska tankspridd person, men tack vare ett verktyg som det här upplevs jag av alla i min omgivning som den som “alltid kommer ihåg”.
Förutom digital dörrlås (oj så skönt slippa nycklar) är nog robotdammsugaren en av mina favoriter.
Slå på den när man åker tillbaka till jobbet så sköter den sig själv. Sen har jag ställt in så den varje dag dammsuger under fågelburen där ni har våra undulater.
Surrande fluga i sovrummet kl 4 på natten, envis geting som hovrar över tallriken på altanen, blinningar/bromsar som luktar sig till kroppen när man svettas i trädgården eller i solstolen, etc.
Alla dessa situationer löses på mindre än 10 sekunder!
Jag har kopplat in så att jag kan följa mina Avanza-portföljer i Home Assistant.
Möjliggör att en HomePod läser upp gårdagens utveckling när man går ur sovrummet på morgonen. På så sätt underlättar det för man behöver inte gå in i appen alls, och ändå dagligen följa sina portföljer…
För den som känner igen Home Assistant har jag följande som skapar dashboarden på bilden:
- type: markdown
content: |
<font size="5">Pension</font>
- type: horizontal-stack
cards:
- type: tile
entity: sensor.portfolio_manager_portfolio_2_value
icon: mdi:currency-usd
name: Value
- type: tile
entity: sensor.portfolio_manager_portfolio_2_leverage
icon: mdi:percent-outline
name: Leverage
- chart_type: line
period: week
type: statistics-graph
entities:
- sensor.portfolio_manager_portfolio_2_value
days_to_show: 365
hide_legend: true
stat_types:
- mean
- min
- max
Hur siffrorna kommer in i Home Assistant är väl något av en gråzon som dels 1) skulle vara svårsmält av gemene forumbesökare och 2) utnyttjar odokumenterade API:er.
Den uppmärksamme noterar att jag skrivit att det ska visa senaste 365 dagarna men så länge visas det inte, pga brist på data då jag nyligen fixade detta som hobby-projekt på semestern. Gillar dock att ha “vecko”-aggregering med min/median/max, ger en bra överblick utan att visa så mycket av dagliga studsar.
Kan absolut användas för att skicka en push-notis till klockan om belåningsgraden ändras över någon brytpunkt. Praktiskt i vardagen, för då slipper man ha koll på det.
2 ovan inkluderar för övrigt att systemet kan logga in med tvåfaktorautentisering, vilket är ytterligare en anledning att inte hjälpa folk att göra så; för programmet har samma rättigheter som mig i appen; dvs kan genomföra köp och sälj för att inte nämna ännu dummare saker.
Slår på lampor 2 grader innan solnedgång. Slår av vid viss tidpunkt eller om jag och sambon sätter mobilerna på laddning på kvällen
Övervakning på elmätaren så jag kan se i realtid vad jag förbrukar och även historiskt.
Luftvatten värmepumpen integrerad så jag kan se förbrukning, temps etc på den.
Strömbrytare för lampor men även krypgrundsavfuktare som startar vid behov och kör extra en gång i veckan. (sparar ca 50kwh i månaden)
Även integrerat elbilen och elbilsladdaren.
Massor med temp och fuktsensor i olika delar av huset.
Styr ventilationen, kan öka på natten under sommaren t ex.
Återstår att göra/villhöver:
Byta ut vårt dumma säkerhetssystem till något jag kan hantera i HA
Gardiner eller markiser som går ner på sommaren. Eventuellt går ner och upp på natten.
Robotdammsugare vill vi ha men helst inget kinaskit som övervakar så väntar tills det finns något vettigt. Det finns någon open source mjukvara kan man lägga in på vissa modeller så man den inte rapporterar hem men har inte grävt så mycket i det.
Robotgräsklippare hade också varit trevligt men svårt att motivera kostnaden just nu. Dessutom är vår gräsmatta delad så blir inte helautomatiskt.
Smarta lås står också på önskelistan. Skulle dock behöva 4 st så känns för dyrt.
Bygga nån sensor till brevlådan så jag kan få en notis av HA när posten har kommit.
Mer automatisering till poolen, t ex poolrobot, klor dispenser etc men sånt är så fruktansvärt dyrt.
Det har jag gjort. Får pushnotis på klockan “You got mail”, samt även om någon ringer på dörrklockan. Praktiskt om man är hemma (men sitter i konferensmöte) och inte noterar att PostNord ringer på för hemleverans.
Har rätt bra dataunderlag på när brevbäraren kommer. Det verkar vara en väldigt regelbuden ordningssam människa
Jag har även en rörelsesensor i hallen (jag bor i BRF med brevinkast i dörren). Jag har även en räknare som räknar upp varje gång brevlådan öppnas, men som “nollställs” varje gång det är rörelse i hallen.
På så sätt kan jag veta att jag har “5 unread mails”, och “mark as read” = någon rör sig på insidan vid dörren. Jag ser framför mig hur kommentarer kring hur jätteonödigt detta är, i kombination med diverse nördrelaterade tillrop haglar in. Men det är (en av) mina hobbies och då går jag all in.
Ah nice! Bor i hus dock så behöver bygga något trådlöst så blir lite mer meck. Och just nu har vi en helt vanlig brevlåda utan lås men har tänkt köpa en större med lås. Då kunde man nog köpt vilken trådlös rörelsesensor som helst.
Vi har ganska oregelbunden utdelning med varannan vecka schema och ibland kommer den kl 9 på morgonen och ibland kl 13 på eftermiddagen.
Skulle också vilja få in sophämtningsschemat i HA men det saknas API och man kan bara ladda ner kommande schema som pdf. Har inte heller lyckats trigga nerladdningen ned kod men har inte haft tid att undersöka det mer i detalj. Kanske man kunde gjort en skript som laddar ner schemat varje kväll eller hur ofta det nu uppdateras och sen visar senaste filen i HA på något vis.
Måste ändå slå ett slag för Apple Watch, och då specifikt modellerna med esim. Har haft flertalet av dessa klockor i perioder (Series 3, 4, 5, 6, 7). I de perioder jag varit utan en har jag alltid blivit varse om de situationer jag börjat ta för givet och kort därefter saknat, t.ex.
Apple Pay på handleden - smidigt och tryggt att alltid ha plånboken med sig även när telefonen planerat/oplanerat lämnats på hemmaplan
Möjlighet springa iväg till gymmet/ut på löptur och lämna luren på hemmaplan. Fortfarande tillgång till Spotify/Apple Music och således både musik och podcasts. Blir en liten teknik-detox utan att helt tappa kontakten till omvärlden. Känns även tryggt att veta att man är nåbar från familjen via samtal och sms om/när det behövs.
Snabb åtkomst till timers i olika sammanhang via Siri. Använder själv detta exempelvis vid varje tvättillfälle.
Vibrationsslarm som väckarklocka - slipp väcka partnern på morgnarna om ni går upp vid olika tidpunkter (och slipp bli väckt )
Tränings- och aktivitetskoll. Se trender över puls och rörelse (och bli påmind om att röra på fläsket mer). Följer själv främst trender över vilopuls samt VO2-max för att se att man håller sig någorlunda i schack.
Styr lampor i hemmet enkelt via Siri
Just att ha tillgång till basal funktionalitet som detta utan att ha dopaminmaskinen med sig i byxfickan tycker jag personligen är ovärderligt och underskattat. Men jag är och har å andra sidan alltid varit något av en tekniknörd.
Istället för min rörelsesensor i hallen, menar du?
En rätt bra approximation i ditt fall skulle nog vara att om brevlådan öppnats inom 5 minuter från att ytterdörren öppnats, respektive om ytterdörren öppnats inom 5 minuter från att brevlådan öppnats, så kan man göra antagandet att det var du som läste av posten och nollställ räknaren.
Alternativt nöja dig med att få pushnotis varje gång postlådan öppnas utan att ha en räknare eller “oläst” brev. Inte fy skam det heller.
Överkurs är en utraljudssensor (typ 60kr) och bygg din egen sensor med ESP Home på exempelvis en sådan här för 130kr. Då skulle du på millimetern kunna mäta djupet på brevlådan och således få hur mycket post du har. I millimeter.
Du skulle dock behöva dra ut 5-volt till brevlådan, för den där drar lite mer el. Dock wifi, så du behöver bara dra två trådar 200kr totalt, minus sladdlängd, givet att man har lödkolv å sådant hemma. Men det har ju alla…
Jag har den lösningen i mitt robotdammsugargarage för att avgöra om robotdammsugaren är där eller inte.
För oss som vägrar Apple funkar Google Keep utmärkt som delad lista i hushållet. En av våra listor heter t.ex. “Inköp Ullared hösten 2023”. Bara skriva upp något så fort man kommer på det! Inköpslista finns ju också i de större dagligvarukedjornas appar: Willys, ICA o.s.v. För familjemedlemmarnas bokade tider använder vi delad Google Kalender.