Om du fick en app som förenklar jobbet – vad skulle den göra?

Hej! :wave:

Jag jobbar som mjukvaruutvecklare och är nyfiken på vilka utmaningar ni stöter på i era företag eller organisationer. Finns det något återkommande problem i er arbetsvardag – något som känns onödigt krångligt eller tidskrävande – där ni tänkt att “det här borde det finnas ett system eller verktyg för”?

Jag är intresserad av att bygga mjukvarulösningar som faktiskt gör nytta, och skulle gärna vilja höra om era erfarenheter. Vad saknas idag för att er arbetsdag skulle bli lite enklare?

Tack på förhand! :pray:
Ani

1 gillning

Jag noterade när jag var ute hos en kund och fick utrymma på grund av brandlarm att det hade varit bra med en app där utrymningsledare kunde indikera när det är säkert att gå in igen, vilka byggnader som var kollade, och så vidare. Kanske till och med varna när larmet går, då vi först inte kunde höra det.

Det här var på ett ställe med många byggnader. Vet inte hur många ställen som skulle ha nytta av det. Men vi fick vänta en bra stund i regnet innan utrymningsledarna kom till oss.

1 gillning

Att analysera filer med AI på ett sätt som är godtagbart utifrån alla byråkratiska hinder.

Jag skulle vilja ha ett antal standardanalyser att göra utifrån en viss mix av filer. Det skulle handla både om numeriska och textrelaterade frågor.

Det skulle alltså kunna handla om:

1. Jämför årsrapporterna för en viss organisation från år 1 till år 4 och beskriv utvecklingen under den aktuella perioden.
  2. Kontrollräkna alla tabeller i den/de bifogade filerna.
  3. Sammanfatta allt som sägs om resultat på samhällsnivå i de bifogade filerna.
  4. Sammanfatta allt som sägs om realiserade risker i de bifogade filerna.
  5. Sammanfatta allt som sägs om utvecklingen på samhällsnivå i de bifogade filerna.
  6. Kontrollera innehållet i filerna utifrån en lista med regler? Vilka av reglerna uppfylls av innehållet i filerna? Vilka av reglerna uppfylls inte? Om vilka av reglerna saknas information för att ge ett säkert svar?
  7. Finns det några motsägelser i filerna?

Poängen skulle alltså vara att kunna ladda upp ett antal filer, få svar på dessa olika frågor och inte bli avlyssnad av Putin, Trump, Xi eller något amerikanskt storföretag.

1 gillning

Det första jag tänker på är en mötesassistent som håller koll på agenda och utgör sekreterare. Här kan den som ska hålla mötet lägga in punkter som behöver diskuteras. Bifoga bilder och beskrivningar, mm.

Dessa kan programmet tex skicka till deltagarna ifall de bör ha sett något innan.

Den kan skicka inbjudningar och om den är sluten till en organisation jämföra deltagare inom organisationens kalendrar och föreslå mötestider.

Sen komner programnet presentera punkter, anteckna ståndpunker och fråga efter vem som gör vad till när innan man kan gå vidare till nästa punkt.

Efter mötet presenterar den mötesprotokoll och kan vidarebefodra punkter till de deltagare som fått ansvar för dem. Gärna med någon integration till vanligt förekomnande planeringsverktyg som folk använder.

Vid återkommande möten på ett ämne kan den köra en recap om vad som bestämdes sist och fylla på och organisera mötesprotokollen i ordning.

Den bör kunna hålla reda på hur långt man kommit med olika punkter och vad som är bestämt nästa steg. Även påminnelsefunktion för punkter man väljer att skjuta framför sig.

Sen kan den föra statistik över hur lång tid det tar från start till slut för punkter. Hur de är fördelade mellan olika avdelningar och personer inom företaget.

På så vis kan man få ut om man har problemområden, om någon blir överbelastad, eller om något i organisationen är tydligt ineffektivt.

2 gillningar

Har du en app för tungt arbete?
Vi ska fasa ut industrin och det nya arbetssättet som ska slå är tjänster och appar. Intressant hur de tänker bygga samhällen i framtiden.
Digitala tjänster och appar i all ära men teorin bygger inget praktist funktionellt som ett hus exempelvis…

1 gillning

När jag jobbade som verksamhetsansvarig så var det knepigaste och tråkigaste att lägga schema, då var vi bara 10-12 stycken.

Men de flesta jag känner, har ofta problem med att scheman ofta är helt ologiska.

Kanske att en app, eventuellt med AI funktion kan göra grovjobbet åt en och sen kan man själv dubbelkolla om det passar.

Kan tänka mig att stora organisationer kan spara mycket frustration om det går att få till ett verktyg.

2 gillningar

En projekt-timer!
Ge mig en helskärm med fullstora knappar som maximerar nyttjandet av skärmyta, beroende på hur många projekt jag har angett.
När man trycker på ett projekt så börjar den räkna tid och andra stoppar.
Appen ska sen spara statistik över projekttid per dag.

Förmodligen inte så super avancerat, men för någon som mig som har många projekt med oplanerade hopp mellan ärenden så tror jag att den hade gjort nytta.

Jag var nog lite simpel på interface, förmodligen trevligt med några knappar för rast och manuellt ange tid i efterhand.
Och en möjlighet för “övriga projekt” som när den ska stannas behöver få en liten fritext inmatning om vad som hände för dom där panikinsatserna som händer ibland.

Jag bjuder på designen :+1:

2 gillningar

Finns säkert någonstans: Streckkodsscanner för vanliga siffror.

Provade att scanna och sortera vissa grejer med Chat-GPT men den missar ofta enstaka siffror och är inte pålitlig. Kanske finns något mer eftertänksamt alternativ eller inställning jag missat hittills.

Problemet är nog snarare att nå ut med produkten än att utveckla den.

1 gillning

Du söker nog något som läser in OCR. Typ OCR reader av något slag

3 gillningar

Ett snicksnackarlarm.

1.När appen noterar att en snicksnackare närmar sig mitt skrivbord, så önskar jag att mobilen skapar ett fejksamtal som “jag bara måste svara på”.

En karta över lediga arbetsplatser på kontoret

2.En app som visar vilka “aktivitetsbaserade arbetsplatser” som är lediga på stora kontor där det är svårt att få en visuell överblick.

5 gillningar

Inte relaterat till min arbetsplats just, men när jag bodde i lyhört lägenhetshus drömde jag om ett sådant där “öra” man hade i skolmatsalar som automatiskt omfördelar hyran från störda grannar till störande grannar.

Kanske skulle behövas på vissa kontor med?

1 gillning

Jag minns i skolmatsalen att vi hade vissa som förvandlade skedar till katapulter. Köttbullar blev till potenta projektiler. Det skulle behövas en app som kunde identifiera puckon med biometrisk precision och skicka köttbullar mitt i nyllet på dem.

1 gillning
  1. Lätt att lösa om du har softphone i datorn. :slight_smile:
  2. Meetio eller Awaio Workplace
2 gillningar

Köra min truck

1 gillning

Varför är alla tidrapporteringssystem dåliga? Vi fick ett nytt nu, men det ser ut att vara 15 år gammalt.

Gör en smidig enkel app till telefon/skärm. Man ska kunna rapportera tid mot projekt antingen löpande eller i efterhand, med några klick. Samkört med semesterbokning, vilket ingen annan lyckats med hittills.

3 gillningar

Sköt kommunikation med oinsatta chefer som mest vill bli klappade medhårs och höra att allt går jättebra oavsett vad verkligheten säger. Borde ligga bekvämt inom AIs förmåga.

1 gillning

Automatisk bokföring.

Fattar inte hur Fortnox inte kan ha en funktion som fattar att samma belopp från Tele2 varje månad ska bokföras som telefonitjänster.

Vackert hade vart om jag bara kunde dumpa alla underlag i en mapp så reder programmet själv ut vilket kvitto som skall till vilken verifikation.

4 gillningar

Kolla in Toggl track.

1 gillning

Testat, den har en pytttttteliten skitknapp för att byta task och dålig överblick när det börjar bli några projekt att hålla koll på, och så byter den ordning på taskarna hela tiden.

Mitt UI är bättre. :grin:

1 gillning