Vad för digitala tjänster använder du som företagare? Behöver input!

Jag håller på och titta på att skapa tjänster för företagare och skulle väldigt mycket uppskatta ifall om du kunde kommentera vad för typ av digitala tjänster som du använder som företagare eller skulle vilja använda som företagare och vad av detta som du tycker är viktigast?

Kommentera gärna kring detta :pray:

Ett egensnickrat planerings- och faktureringsverktyg
Fortnox
Mail

generella verktyg som jag använder är: Microsft Office, Fortnox, Dropbox, Clickup, ChatGPT, websida i Wordpress på Siteground. Hubspot som CRM, activecampaign som marketing automation (HS är för dyrt för mig). ofta slack mot kunder (jag är konsult). jag automatiserar en hel del kontorsprocesser med www.make.com; fantastiskt verktyg. sedan finns ju en del branschspecifika verktyg men de är ju olika för varje bransch.

1 gillning

Som jag ser det så har du bland annat följande två vägar:
1 hitta pain points i befintliga verktyg som du löser och som folk anser är så pass jobbiga att de gärna byter verktyg för. För att hitta dessa måste du antingen jobba nära andra som har problem eller själv ha använt verktygen. Annars förstår du inte problemen.

2 sluta fokusera på befintliga verktyg och kolla framåt. Vilka verktyg kommer folk behöva i framtiden som inte finns idag?

Jag hade inte tagit fram en strategi baserat på 10 svar från ett forum. Finns tusentals, eller kanske tiotusentals verktyg som används över hela världen. De flesta du får i svar i ett forum som detta känner du antagligen redan till. Det är inte här inne du kommer hitta framtidens verktyg. Jag kan ha fel, men det är min kvalificerade gissning.

2 gillningar

jag håller med; det är självklart helt omöjligt att själv ta fram ersättare till Microsoft Office, Wordpress, Slack, Fortnox, HubSpot CRM, Clickup etc. Flera av dessa har dessutom så bra gratisversioner att man inte behöver betala alls om man är enmans- eller fåmansföretag. Och de som tar betalt tar som regel bara ett par hundralappar per anställd per månad så det finns ingen ekonomi i att bygga kopior av dessa. HELT DÖFÖTT. Utveckla något som ingen har gjort än, och hitta en framtid istället. Å andra sidan är detta allt svårar när Vibe codning blir allt bättre; jag byggde t ex en hel privateknomi portal åt mig själv som drar in börskurser osv från Yahoo finance i realtid. Många snygga diagram osv. Jag gjorde det på 15 minuter för Lovable (ChatGPT5), inklusive backend med databaskoppling och inloggnings osv.

1 gillning

Det enda jag betalar för är Fortnox samt diverse tjänster hos Microsoft Azure.

Något jag tycker saknas på marknaden är ett enkelt sätt för mindre bolag att göra bokslut. Man borde kunna göra det pedagogiskt där den ställer ett antal frågor, förklarar skattepåverkan mm och sedan bara genererar en årsredovisning som man kan skriva under samt SRU-fil till skatteverket.

Verkar finnas många småföretagare som betalar flera tusen för att någon ska ”göra” deras bokslut trots att de inte har någon komplex struktur med avskrivningar, marknadsvärderingar av tillgångar osv.

Att som företagare t ex ha en annan e-post leverantör än Google eller Microsoft känns ganska galet. Det blir helt enkelt ett gäng stora tjänster som till slut merparten av alla företag använder och vad som händer med alla andra har jag ingen aning om…

Det man däremot kan göra är väl att utveckla tilläggsprogram till dessa tjänster och där kan det finnas ett stort värde.

Kollar man bara på saker man kan göra i Microsoft plattformar finns det t om idag ett stort antal ganska ”vardagliga” ting som saknar ett grafiskt gränssnitt där man är hänvisad till att köra kommandon via powershell.

Bli expert på generationsskiften av företag, och marknadsför dig effektivt mot den typen av kunder.
Att erbjuda random tjänster är en väldigt konkurrensutsatt marknad, det ringer väl typ 2 företag i veckan och ska försöka få en procent av mitt företags omsättning mot att jag köper deras “briljanta” tjänster.

Kanske finns flera bra verktyg för det, men jag saknar en enkel tjänst för att kunna följa upp kundkontakter, få automatiska larm när det är dags att stöta på igen, och kunna göra noteringar vid de kontakter man har.
Går säkert göra något sådant i excel, men själv är jag för dålig på det.

En tjänst som sammanställer, jämför och utvärderar olika AI-verktyg och föreslår det som bäst kan hjälpa företagare hitta rätt Ai-verktyg för en specifik uppgift?

Överhuvudtaget tror jag det är svårt att erbjuda någon form av digitalt verktyg som man försörja dig i konkurrens med det som redan finns.
Att bli extremt kunnig inom ett smalt område där företag behöver hjälp tror jag mer på.
Generationsskifte
SEO
Marknadsföring
Ai-optimering av hemsidor och produktsidor, men baserat på kunnande som gör att du verkligen kan bidra med din egna kunskap, det går inte Ai-optimera en produkt om man inte vet vad det är för produkt, så man kan utvärdera det Ai gjort.

Eftersom mitt timarvode är högre än min redovisningskonsults och redovisningskonsulten gör ÅR snabbare än jag gör så är det ren vinst.

4 gillningar

Jag städar själv trots att mitt timarvode är mycket högre än en städares. För mig handlar det om två helt olika konton och framförallt om att få en variation.

Även om jag skulle kunna debitera 16 timmar per dag hade jag aldrig gjort det för att det helt enkelt blir för lite variation.

Men alla är ju olika

Du säger att du behöver ett CRM. Hubspot har ett skitbra helt gratis CRM

1 gillning

Clickups gratisversion räcker jättelångt som planeringsvertyg. Även Asana, Trello mfl har bra gratisversioner

Jag kan hålla med till viss del.
Nu är städa något jag redan kan, bokslut kan jag inte. Så för mig är det inte en mätbar kostnad att göra själv då jag behöver utbilda mig på det också. Hade man inte haft småbarn, hus och fru så hade man kanske kunnat motivera att spendera tiden på att lära sig detta.

Men det är väldigt långt ifrån det jag gör till vardags, så jag betalar hellre dessa kronor och får lite mer fri tid med familjen och kan fokusera på det jag är bra på under arbetstid istället.

jag håller med, jag betalar definitivt för hjälp av revisor eller kvalificerad bokföringskonsult och vill inte lägga ner tiden på att lära mig allt som krävs för att göra detta tillräckligt bra själv. och som någon skrev tidigare, mitt timarvode är högre än vad det kostar att lägga ut det; så en ren vinst att göra det

Portalen du byggt låter intressant :grinning:
Sån skulle jag vilja ha

Jag byggde första varianten av den här i Lovable med ChatGPT5 på en kvart; sedan har jag lagt kanske en timma på att lägga till fler funktioner och leka lite.

Just nu:
Redigering av kontosaldo för mina viktigaste kontogrupper (Tradingkonton på Avanza och Lysa + sparkonto på bank), Pension, Värde på bostaden, osv. Dessa måste jag manuellt mata in t ex varje vecka eller månad; ingen realtidskoppling eftersom dessa “banker” inte erbjuder API. Sedan har jag en summeringsdashboard som visar utvecklingen per kontogrupp och totalsumman med diagram mm. Jag visar inte screenshot på det eftersom jag inte vill visa min privatekonomi förstås.

Sedan har jag lagt till en sida där jag kan välja vilka aktiuer, fonder, index mm jag vill ha med på en dashboard sida, och så laddas kurserna ner automatiskt varje natt via Yahoo Finance API.

Kurserna sparas i en Supabase backend databas (PostgressSQL), det finns stör för inloggning, osv.

Grundfunktionen med att sammanställa min privatekonomi inkl pension och annat som inte finns på Avanza (mest för att följa utvecklingen @janbolmeson’s trappa 1-6 mer överskådligt).

Grundfunktionen byggde jag på en kvart, men sedan tog det nog en timma till att bygga till så den varje natt laddar ner trading data live från Yahoo finance, och så la jag till en teknisk analys trading algorithm med köp/sälj signaler mest på skoj; jag handlar inte efter dem. Det var AI’n som byggde tradingalgoritmen utifrån tekniska signaler den implenterade på det historiska börsdatat; och den la till och med till en funktion för att backtesta sin egen tradingalgoritm. Helt sjukt, allt byggt på typ 1 timma. Men jag har programmeringsbakgrund även om jag numera inte jobbar med programmering, och jag har använt Lovable en hel del under våren.

ping @AimHigher

1 gillning

sorry inlägget blev inte ett svar på ditt inlägg, se det separata inlägget nedan med screenshots osv

1 gillning

Snyggt.
Vet inte vart jag skulle börja om jag skulle gjort själv.
Går det att duplicera hela upplägget till någon annan? Utan din data givetvis. Men kanske en aktie och en fond för att ha något att utgå ifrån.

Oavsett storlek på företag krävs en korrekt löpande bokföring och med den får man ganska enkelt en årsredovisning via ett antal olika webbaserade verktyg, speciellt för mindre företag krävs det inte särskilt mycket. Sen ska man ju definitivt kontrollera utfallet som dessa onlineverktyg gör, för de gör inte alltid allt korrekt ändå :slight_smile: det ansvaret åligger styrelsen som fastställer årsredovisningen.