Jag har länge trackat mina besparing från många olika källor (Avanza, Lysa, Krypto, låsta tillgångar med mera) i spreadsheets och inte tyckt det varit särskilt inspirerande. Har därför lagt lite tid på att byggt en app, https://acrue.app/, för att kunna få en samlad bild av tillgångar på ett mer visuellt tilltalande sätt.
Appen är i relativt tidigt stadie men tänkte att jag vill börja samla in feedback redan nu så jag vet vad vi bör fokusera på härnäst - och kom inte på någon mer kvalificerad publik än RT. Vill höra allt från onboarding/signup flödet till funktionalitet du gillar/saknar.
Nästa stora grej blir automatisering för att låta användarna få realtidsinfo från källor (första steg blir sannolikt att dumpa en CSV från Avanza eller liknande, ladda upp och sedan mappa det mot innehav och realtidsdata från marknaden). Men liksom ovan vill jag även ha feedback här på vad som skulle kunna göra tjänsten mer användbar.
Tack! Bra start inser jag Insåg precis buggen efter jag publiserat här. Fixat nu.
Ska ta bort länkarna i foten. Har fokuserat på att bygga appen som kräver att man skapar ett konto. Anledningen att man behöver ett konto är för att datan man lägger till är kopplat till en användare. Förstår att det vore bra att kunna “testa” utan det men blir svårt att fixa.
Tack igen! Uppskattas. Såg att FI-målsumman försvann är jag flyttade grejer imorse. Fixat det nu så det finns under /settings
Gällande valutaväxling - får kika det sen då jag behöver kila iväg från datorn. Men keep it coming! Kommer sannolikt vara en del barnsjukdomar men all feedback uppskattas.
Du kan göra som t ex Discord, lagra datan i t ex local storage utan inloggning till att börja med. Sedan, när man skapar konto, tar du datan från local storage och sparar det på användaren på servern i stället. Det finns förstås många specialfall att reda ut där, så kanske inte det du vill foka på först, men det går.
Jag gillar den här typen av entry till en tjänst, för man kan bara börja använda den, och sedan när man märkt att man vill använda den kan man skapa konto.
Skapade ett konto nyss och det verkar finnas en begränsning på max 4 tecken att fylla i vad gäller belopp för FI eller önskat månadsbelopp vid registreringen
Lite lite att ha max 9999kr som mål för FI.
Hittade sen ett annat fel efter registrering där man då skall kunna ändra belopp vad gäller mål belopp,och safe withdrawal rate.
Vad jag än knappar in på safe withdrawal rate så får jag inte till det.
Även fixat currency-problemet, vi hade hårdkodat in SEK som primär valuta. Nu är detta live baserat på växlingskurs.
Även gått igenom alla inputfält så det ska nu vara fixat (maxgräns av 4 tecken för FI-mål, Safe Withdrawal rate, månadssparande-logiken ny synkat över hela appen).
Stort tack för all feedback alla! Fortsätt testa och skriv här så fixar jag allt eftersom. Ni kan även skicka in feedback direkt i appen om ni inte vill dela här (genom att trycka på den gröna pratbubblan).
Testa gärna lägga in en del tillgångar och skulder och se hur UI fungerar. Har primärt fokuserat på desktop men ska vara responsivt över alla devices. Skriv vad ni saknar för funktionalitet/vad som skulle göra appen mer användbar.
Ursäkta, men baserat på vad jag ser här så verkar du inte själv ha testat något nämnvärt.
Kanske hade varit smartare att efterfråga feedback på vilka funktioner du ska ha med och sedan släppa en beta där grundläggande funktioner fungerar och folk får testa det viktigaste
Det är helt OK att inte testa och inte ge någon feedback om du inte vill - verkar vara flertalet andra här som är nyfikna så du kanske kan fokusera på något annat?
Ber om ursäkt för det! Insåg att jag missade i login-flödet att få in data om sparmål vilket sätter grunden för resten av UI/UX. Har nu jobbat på att implementera en fix för att lösa detta för nya användare.
För er som inte får upp /onboarding när ni loggar in så kan ni lägga till denna data på https://acrue.app/settings (FI Goal & Strategy).
Gör mycket förändringar hela tiden och förstår att buggarna är frustrerande. Borde nog lägga mer tid på testing (men inte lika kul och finns snälla själar här som hjälper till ). Har även lagt till Beta-taggar i appen för att göra det tydligt att vi är i tidigt stadie.
Lite svår att överblicka första gången man ser den, men det går att polera till med tiden.
Några idéer. Jag satte som mål att jag vill kunna ta ut pengar vid gränsen för statlig skatt (ca 53000), och kände att jag genast ville använda verktyget till att planera mina inkomster genom livet, och inte bara ett enskilt sparande till ett sparmål.
Asset: Pension. Jag vill ha möjlighet att lägga till tidpunkt när de till tid när de börjar betalas ut, och med hur stora belopp, samt när de minskar/tar slut.
Jag vill kunna sätta tidpunkter kring livets års-linje, typ vid 60 behöver mina asset’s generera x kr/månad, vid 68 år behöver mina asset’s generera y kr/månad, så räknar verktyget automatiskt ut (givet min aktuella ålder idag) hur mycket jag måste månadsspara i olika tidsperioder och inställda förväntad utveckling på mina olika assets.