Jätterolig app, något som de flesta säkert trixat med i sina egna Excel-filer. Så finns definitivt ett behov av en sådan.
En av de saker som har störst påverkan på hur mycket man kan plocka ut per månad från en tillgång är ju skatten så tror att du måste få in det också, kanske redan är där men att jag inte förstod hur ställa in. Att man på en tillgångstyp kan ange hur den beskattas, ex. om det är schablon, utagsbeskattning, för pensionslösningar så är det ju olika per år. Att få in alla parametrar för olika tillgångar är kanske inte görbart men i någon form i alla fall.
@mBard@yxceqnxs tack för feedback och köper det. Dock inget jag kommer fokusera på att lösa just nu med en demo-portfölj (trots att jag kan se värdet).
Tack @sparsson! Otroligt bra idéer, definitivt jag kan kolla på att lösa framöver.
@finfint tack för bra feedback. Låt mig kika på alternativ för att lösa detta.
Det stora jag tänker försöka lösa nu är att låta användare ladda upp en CSV från ex. Avanza för att kunna få real-tidsdata från marknaden baserat på innehav. Kommer nog ta lite tid att fixa men känns som det skulle vara värdefullt och i riktningen var jag vill ta tjänsten.
Fortsätt komma med feedback! Håller koll på tråden och planerar in i roadmapen allt eftersom.
Givet att Avanza inte har något öppet API så tänker jag en workaround är att användare kan ladda upp en CSV av sitt innehav, vi parsar den information och mappar mot real-tidsdata från marknaden (e.g. du har 100 aktier av Investor AB –> vi kan därmed kolla hur det värdet förändras över tid).
Detta är hur jag ser en MVP fungera - har du bättre idéer så är jag all ears.
Jag tänkte mest att det är två skilda saker, en sak är att få in “antal andelar av Investor AB”, (vilket man exempelvis kan få via CSV-import eller att man knappar in det manuellt).
Det andra är att läsa real-tidsdata från marknaden och räkna ut ett totalt värde.
Bra verktyg och håller med övriga kring förslag på skatt, uttag osv.
Mitt ök:
Under Debts → Mortrage, Stundent_loan och kanske t.o.m övriga vore det schysst att kunna se belåningsgraden i % och kanske t.o.m progressbar 0-100% på det på samma tillgångskortet. Det får du ju redan iom att du ber användaren att skriva in “Current Value” och “Original Loan Amount”.
En bugg, eller kanske något som det bara blev är ju avrundning av “Current Interest Rate”. Man vill ju ha med decimalerna, men skriver jag in t.ex 2.99% så avrundas det genast till 3%.