Lysakoll - håll koll på Lysas fonder och dina konton

Lysakoll v2.0 är här! (jag hoppas det är ok med en ny tråd, då den gamla är lite utdaterad)

Ni hittar appen på http://lysakoll.se . Ni som har installerat Lysakoll på hemskärmen kan behöva ta bort och lägga till den på nytt.

Se video för en snabb demo av (de flesta) funktionerna:

Nytt är:

• Förbättrad prognos som tar hänsyn till växlingskursen mellan EUR/SEK

• Möjlighet att se verklig avkastning % för senaste dygnet enligt Lysas NAV

• Möjlighet att mata in hur många fondandelar man har för sina konton, så att man kan se verkligt innehav i SEK samt verklig fördelning mellan aktier och räntor

• Ticker som visar “live”-prognos för Lysas fonder

• Ny design med inställbar bild / färg per konto

I videon visar jag hur fort det går att lägga till ett nytt konto, lägga lite egen touch på det, samt registrera fondandelar för att kunna se verkligt innehav. OBS: var noga och lägg in alla decimaler korrekt för att få exakt rätt summa.

Jag hoppas att ni har tålamod med att det kan finnas vissa buggar och att ni orkar rapportera dom till mig. Hör gärna av er med allmän feedback på hur jag kan göra appen bättre också.

8 gillningar

Lysakoll v2.3.1 är nyss utlagd. Nu finns länkar till faktablad och KIID för samtliga Lysas fonder samt ingående ETF:er/fonder:

Stiligt, bra jobbat!

2 gillningar

Filar vidare på att visa förväntad risk (1-7), årsavkastning, volalitet och sharpekvot. Och länkar till dokument även i mobilläge.

2 gillningar

Hur har du räknat förväntad avkastning?

Förhoppningsvis på samma sätt som Lysa gör med sin modell på hemsidan, kolla denna tråd för detaljer: Standardavvikelse mm för ett Lysakonto

2 gillningar

v2.4.0 utlagd nu med förväntad avkastning, sharpekvot mm.

1 gillning

Sidan ser riktigt proffsig ut! Två frågor:

• räknar den med skatt och lysas avgift?
  • kommer du göra en för andra marknader när de expanderar om det är så att fondutbudet skiljer sig?
1 gillning

Snyggt! Är det svårt att lägga till möjligheten att se hur utvecklingen varit sedan årsskiftet?

2 gillningar

Tack!

• Den förväntade avkastningen räknar den enligt Lysas förväntade avkastning på 7% för aktier och 1% på räntor. Skatt och avgifter är inte med (såvida inte Lysa själva har räknat med det i sitt modellantagande… det vet jag faktiskt inte).

• Om det inte är alltför tidskrävande, och det går att få med i samma app, så kanske jag gör det. Ytterst tveksamt att jag kommer att göra en till/annan version.

1 gillning

Tackar. Historisk utveckling (för vald fördelning, ex 90/10, EJ för ett verkligt konto) kommer nog att komma framöver, ev. även med graf. Svårt att säga när dock, jobbar bara på nya funktioner när jag får tid över.

1 gillning

@Alec Nu finns v3 där en av nyheterna är att det går att se historik (dock inte sedan årsskiftet ännu).

EDIT: sedan v3.1.0 går det även att se YTD.

www.lysakoll.se/om

2 gillningar

Tack för historiken, väldigt tacksamt när man vill se hur det har rört sig. Och inte bara sitt eget kapitals utveckling.

1 gillning

Märkligt att inte lysa ringer dig och erbjuder dig tjänst som produktägare och utvecklare :sweat_smile:

grymt jobbat.

1 gillning

Tack tack, men Lysa klarar sig nog utmärkt utan mig :smiley: Allt som finns i Lysakoll (hittills) skulle de kunna lägga till i sin app/hemsida om de skulle vilja (vissa saker kanske kommer tids nog…).

Finns det någon funktion som importerar mina konton i appen eller måste man göra det manuellt?

1 gillning

Nej, man måste göra det manuellt… och det finns såvitt jag vet ingen exportfunktion hos Lysa?

Med det sagt så tar endast 5-10 sekunder att lägga till ett konto i Lysakoll (vill du kunna se ditt innehav i SEK, vilket innebär att du måste knappa/kopiera in fondandelar, så tar det kanske 30 sekunder till per konto)

1 gillning

Videodemo

Jag lade precis ut en ny uppdatering av Lysakoll, där det går att se den historiska utvecklingen för

• totalen (som tidigare)

• räntor

• aktier (totalt)

• aktier (global)

• aktier (sverige)

beräknat för den fördelning du har ställt in för kontot. Klicka bara på grafen för att växla mellan de olika lägena (total är alltid default). Dessutom finns nu även YTD med, samt att man kan växla mellan 1ÅR, MAX och 1V på den högraste av grafalternativen.

3 gillningar

Jag känner att räntefonder ger för lite i förhållande till risken, så därför kör jag i princip bara aktier (90/10) hos Lysa och kompletterar med sparkonto för att komma ner i lagom risk (för mig någonstans runt 50/50 - 60/40).

Även om jag inte har så stort behov av mental bokföring så vill jag ändå få en samlad blick över detta så jag håller på att bygga att man i Lysakoll kan lägga till Sparkonto (med inställbar räntesats) till sitt/sina konton. Sitter och experimenterar och “drar i spakarna” och det här var en intressant grej tycker jag när det gäller buffertspar/inflationsskydd (såvida mina beräkningar inte är helt åt skogen):

För att få 1.4% förväntad avkastning med endast Lysa aktier/räntor: 3.5 på risk-skalan, Sharpekvot 0.279 och risk att gå back -0.8% (inom en standardavvikelse)

För att få 1.4% förväntad avkastning med Lysa aktier/räntor (70/30) kombinerat med sparkonto: 0.5 på risk-skalan, Sharpekvot 0.416 och endast risk att gå plus-minus noll (inom en standardavvikelse)

Detta inställt på 0.7% spar/riskfri ränta. Inget revolutionerande, men då jag inte har räknat på det tidigare så blev det ändå lite aha-känsla över det… :slight_smile:

(Förtydligande, detta får man alltså med 13% Lysa 70/30 + 87% sparkonto 0.7%)

3 gillningar

Grymt jobbat! Schysst att enkelt kunna se förväntad avkastning på det där viset med sparkonto osv.

1 gillning