Försökte leta igår via GooglePlay i mobilen men fick bara upp massa andra appar…ingen Lysa-app.
Kommer det komma någon…det kommer ju appar till i stort sett allt idag, hälsoappar, väderappar, parkeringsappar, bankappar, fitnessappar etc.
Jag har för mig att de har sagt att anledningen är att de inte vill att folk ska vara inne och kolla hur utvecklingen går hela tiden och hålla på och pilla med fördelningen.
Jag tycker deras PWA fungerar bra över lag! Det som stör mig lite är att det krävs två klick för att starta BankID och att knapparna vid inloggning är svåra att nå med en hand (lägg dom på nedre delen av skärmen!)
Hemsidan fungerar bra, precis som många andra företag gör. Är så trött på alla appar, i princip alla har mobilanpassade sidor idag som fungerar ypperligt! Även billigare och enklare att underhålla.
De snackade om detta när Lysa var på besök här på RT. Deras anledning var att fokusera på webbversionen endast då det skulle kräva massa resurser med appar, då behöver de anställa både android och iphoneutvecklare.
Idag byggs dock mkt i cross-platform, du kan alltså återanvända mkt av kodbasen för att enkelt bygga app etc med samma tekniker som du bygger säg webbsidor med
Jag gissar att Lysa använder sig av denna teknik! Har utvecklarna kompetensen inom utveckling i säg ”Ramverket” React. Då kan du alltså enkelt med hjälp av den tekniken används samma kompetens och komponenter för att bygga en app.
Enligt mig är det alltså inget bra argument att säga att det krävs massor med android och ios utvecklare för att åstadkomma detta.
Det finns tekniker idag som gör det möjligt att enkelt bygga responsiva sidor som lätt kan återanvändas för att bygga appar.
Ska man vara ärlig så är trots allt Lysa är rätt simpel ”webbsida” som man lätt skulle kunna använda cross-platform tekniker för
Dock förstår jag att det tar tid, men är somsagt fullt möjligt
Det man ska ta med sig är dock att deras pwa (progressive webb app) är snyggt byggt. Den funkar mkt bra! kanske inte ens behövs en app för detta
Men det jag vill säga är att göra en app borde inte alls vara ett problem för Lysa om dem från början har valt bra tekniker och en bra arkitektur för det
Det är ganska lite att jämföra med en dålig app, eftersom de inte har en app över huvud taget
Till alla andra, hur hade Lysas tjänst blivit bättre av att det funnits en app? Hela tanken med det är att kapa kostnader på allt som inte är nödvändigt och att fokusera på kärnuppdraget. Jag ser hellre att de kapar avgifterna med x punkter än att det erbjuds en app. En webbsida fungerar 100% cross-platform.
Att göra en simpel wrapper för deras hemsida och kasta upp på AppStore/PlayStore kostar ingenting, mer än $99/år för att vara en Apple Developer.
Jag tror det är väldigt vanligt att unga går in i sin AppStore/PlayStore och söker på “fonder”, “spara”, “investera” etc. Jag har sett detta många många många gånger bland unga bekanta. Aldrig googlar de först, sånt är för boomers.
Så om Lysa kan få fler kunder genom en app, hur är detta inte bra? Självklart leder det i slutändan till bättre möjligheter för Lysa att sänka kostnaderna för dig och mig.
Jag kan bara anta att dom gjort sin research kring detta och vägt för- och nackdelar. Men om fler och fler ropar efter en app så kan det kanske svänga på sikt.
Jag ser inget behov för det dock. Loggar in kanske 5 ggr om året.