Jag installerar frikostigt appar. Gillar att testa ny teknik så jag tänker inte så mycket på att det skulle finnas risker med det. Lika lätt som jag installerar, lika lätt rensar jag bort det som jag inte använder eller gillar.
Väldigt många appar kräver enormt mycket mer rättigheter än vad som är rimligt för att fungera. En av de mer kända budgetapparna hade fulla rättigheter att hämta alla ens transaktioner och sedan sälja denna datan. Så visst finns det en viss rädsla, eller snarare skepticism.
Personligen är jag väldigt suspekt till alla appar som frågar efter inloggning via bankid alternativ pengar. Ser det som en potentiell risk för bedrägeri.
Sen viss skepticism kring vilka rättigheter so, apparma frågar efter.
Installera en app har mycket större gui-friktion än att gå till en webbsida.
De har fixat den största biten av det genom att fixa automatiska uppdateringar (innan det var det väldigt kostsamt så fort man adderade en app, för man fick klicka update hela tiden. Men det tar fortfarande resurser såsom lagringsyta, och även att det kommer massa notifieringar man inte vill ha, så att man måste gräva i inställningar.
Jag kör bara appar där det är befogat att det inte kan vara en webbsida, eller där jag använder funktionen nästan dagligen.
Är inte det här en åldersfråga? För jag tvivlar att någon under 25 håller med. Det är i alla fall min upplevelse… (för jag personligen håller med dig till 100%)
Det är fler klick och steg. Detta borde vara objektivt mätbart (men jag har inte mätt det själv nu).
Det kommer även en efter-kostnad i att något blir kvar i din mobil, som du antingen måste ta bort eller ställa in så det inte stör.
Installera app är lite som att bygga om köket för att man är hungrig. Gå till en websida är som att öppna kylen och ta ut något färdigt som redan finns där.
Som sagt, jag håller med. Men jag upplever inte att det är så yngre använder sin mobil.
Jag kan knappt se min egen tonåring surfa eller använda google. Allt sker i olika appar.
Det var så jag upptäckte det när jag vid ett tillfälle sa typ “gå till Lysa” och tänkte att de skulle gå till hemsidan / google, men de gick till app store… Sedan hände det med andra, igen och igen.
Jag kontrar med att TikTok är det de söker i för att hitta fakta
the SVP of search at Google, said in July that “something like almost 40 percent of young people, when they are looking for a place for lunch, they don’t go to Google Maps or Search, they go to TikTok or Instagram.”
Finns väl några minimalister och paranoida, men den stora stora majoriteten föredrar nog appar framför andra alternativ. Google är fullt med reklam och scam, självklart vill man hellre gå via en kurerad App Store på sin iPhone. Speciellt när det handlar om sina $$$.
Jag installerar väldigt få appar av några anledningar:
Stängd källkod där man har väldigt liten insikt i vad appen gör. Våra telefoner har extremt mycket känslig data. Bara några Android versioner bak hade t ex alla appar helt fri tillgång till filsystemet
Många appar ligger i bakgrunden och puttrar, postar irriterande notifikationer och drar batteri. De monitorerar precis allt. Öppningsgrad på notifikationer, tid på varje skärm i appen etc.
Med firefox, ublock origin, cookie auto delete etc kan man skydda sig en hel del. Appar har betydligt bättre verktyg för att spåra användaren än en webbsida.
Appar blir slags reklampelare i telefonen. Varje gång man öppnar telefonen (vill minnas att det i genomsnitt är 100 +gånger per dag eller nåt) så ser man allehanda ikoner(loggor) för olika företag. De älskar givetvis att pränta in sin logga i ditt undermetvetna, varje dag, dygnet runt. Detta gäller också t ex smart tv och allehandla mediaspelare, Netflix knappen på fjärrkontrollen? Ens barn blir ju hjärntvättade från födseln.
Relaterat till 4. När man väl har appen på sin hemskärm så minskar friktionen att använda den. Jag märkte att jag doom scrollade och slösade alldeles för mycket tid för några år sedan. Plockade bort all social media appar, inklusive reddit. Numera använder jag enbart reddit på datorn t ex. Det är en högre tröskel. Detta har gjort att jag kom ur ett riktigt dåligt beroende. Samma sak kan sägas om t ex att inte ha Avanza appen installerad för att motstå frestelsen att gå in och kolla hela tiden.
Tror många hade mått bättre av att plocka bort Instagram, Tiktok mm, gör det mindre tillgängligt kan vara en bra sak ibland.
Jag tolkade det som att friktionen i den tråden handlade mer om att skicka pengar till ett okänt företag än att installera det företagets app. Jag tror att det skulle vara ungefär lika mycket friktion med en webbsida.
Så upplever jag det också i min omgivning. Appar har de gott om i sina telefoner annars. Både hälsoappar, träningsappar, matappar och spel och massa annat.
Men gränsen verkar gå vid ekonomi och investeringar