Jag är en nittonåring som blivit övertygad om att en fondrobot är den bästa lösningen. Tja med lång horisont vill jag väl egentligen äga småbolagsindex och dylikt men har redan en hyfsad andel i detta och tänker att jag vill ha en stabilare del av portföljen (har även börjat månadsspara i bankkonto med ränta för som substitut för räntefonder) .
Men mitt dilemma är detta: Lysa har ingen app. Är OPTI så mycket sämre när de kommer till avgift (med förhandlingar osv som är LYSAs specialité) att det är oförsvarligt?
Detta kan man nog bara själv svara på. Opti är snygg och enkel men dyr.
Lysa är tråkig men billig.
Personligen skulle jag inte välja fondrobot om jag ändå ska ha 100% aktier.
Jag gillar Optis portföljer. Framförallt nr 2-9 de som som har flera olika tillgångsslag. Jag brukar använda dessa som inspiration i mina egna portföljer.
Nyfiken i en strut undrar varför detta är ett dilemma? Vad är det som blir avgörande om det är app/inte app som du landar i?
(Jag loggar sällan in på LYSA; helt ‘enligt plan’, men när jag gör det gör jag det från laptop på browsern. Eller från paddan och browsern. Eller från fånen och browsern. Lika enkelt som en app, tänker jag (kan ju tom skapa en ‘spara på hemskärm’-“app” om jag så vill av browser-sidan), men… nyfiken på att höra hur dina tankar går!
Fördel med app är att det är enkelt och smidigt.
Nackdel med snygg app är oftast att det blir beroendeframkallande och man är inne i tid och otid för att ändra portföljen, man blir mer känslomässigt bunden till börsen och sin portfölj och riskerar därför att ta dåliga beslut.
Jag undviker appar och jag undviker att kolla börsen och portföljerna för ofta. Detta för att distansera mig mer och undvika att ta beslut i affekt.
Kul att det är fler än jag som reagerar på ”appen” .
Lysa har gjort en responsiv hemsida som fungerar på alla enheter. Det är busenkelt att lägga till en hemsida som en ”app” på ens mobila enhet. Spara hemsidan till hemskärmen på enheten. Färdigt! Nu kan du flytta runt den som allt annat du har på din hemskärm. Öppnar du den från hemskärmen öppnas den som en ”app” i webbläsaren utan att visa webbläsarens interface.
Det är lätt att få en ikon på hemskärmen. Det är ju typ som en app? Och värt att nämna är att deras hemsida är väldigt mobilanpassad.
I inloggat läge kan du även skicka meddelande till deras kundtjänst, om du gärna vill ha en app är det viktigt att du nämner det till dem så de förstår att behovet finns
Spp aktiefond Global 100% bästa valet . Då kan du glömma både Lysa och Opti . Använd Avanza app. + 100% Spp aktiefond global. Svårt att få det bättre och mer avancerat/utväcklat. Den sköter sig utmärkt automatisk. Följer breda globala marknaden till 99,9%.
Du kan räkna på det och bestämma om du tycker det är värt det över lång tid. Gå till nedanstående sida och justera avgifterna för Fond A och Fond B. Sedan går du tillbaka till första tabben och ser vilken skillnad det gör över en längre tidsperiod. När jag använder värdena som de är när du kommer in på sidan och skriver in 0,35% för Fond A (Lysa) och 0,75% för Fond B (Opti) ser jag på första tabben att det skiljer sig 62026 kronor över 20 år.
Båda valen är jättebra. Du kan inte välja fel oavsett vilket val du gör. Lysa har en fördel genom att vara billigare. Opti har en fördel att vara lite mer diversifierad. Bägge sköter sig automatiskt, du behöver inte tänka på dem. Det är det absolut bästa .
Wow. Först, grattis. Det är få som tänker på dessa grejer i din ålder. Men, tänk inte för mycket!
Man behöver inga appar. Regelbundet sparande, buy, forget &hold, tiotals år. Det kommer att bli mer än ok!
Brukar säga att investera typ 2/3 i brett världsindex, 20-30% i sk faktorer (små-/kvalitets-/värdebolag & homebias) och några procent i nåt som du brinner för. Men Lysa/Opti 100% aktier eller SPP Global kan knappt gå fel heller.
Hur mycket mer diversifierad är Opti 100% aktier än motsvarande Lysa bred egentligen?
Nån som har koll på fördelningen på Optis underliggande fonder i den portföljen?
Det finns ingen aktie index portfölj som är värd 0.85% i avg . Kvittar hur bred den är . Rek börjar från 0.20% i avg. Max 0.40 i avg. Dyrare än 0.30% är redan dyrt. Index - dyr avg brukar sluta i katastrof
Haha jag gillar alla starka reaktioner jag fått på just detta. Generationsfråga säkerligen men att behöva göra det genom en hemsida är sjukt avtändande för mig. Just nu försöker jag spara så mycket som möjligt och att sparandet är någorlunda intressant är en faktor för att hålla motivationen uppe (och är nördig nog att tycka att indexinvestetande är intressant) men vill gärna kunna gå o kika på det även om jag absolut inte skulle omfördela eller sälja. Har döpt min Avanza portfölj ”se men inte röra”.
Kort och gott tror jag att psykologiska faktorer mycket väl kan innebära att jag månadssparar mindre isåfall
Ja det är tufft att när jag väl tänkt mig investera enligt matten att sedan brösta en sån stor skillnad i avgift. Tror LYSA hade varit ett självklart val annars.