Jag har en känsla av att parkeringsappar är vanligast (hos bilägare).
Jag noterar att många verkar väldigt rädda för att ”lämna ut kontokortsuppgifter” via appar eller på nätet. Man verkar tro att man lätt ska kunna bli hackad eller ”avlyssnad” och att ens konto ska tömmas.
Den här risken var ju något som det talades mycket om i internets barndom. Rent teoretiskt förstår jag att det fortfarande kan hända. Dock har säkerheten förstärkts i så många lager att just den här risken framstår som ganska obetydlig. Samtidigt har nya mer väsentliga risker tillkommit. Om vi ska agera säkerhetsmedvetet är det inte just den här risken som är det verkligt centrala. Den som tror att det är det lever kvar i någon sorts mossig analog 1900-talsvärld.
Av dessa har jag bara en… ![]()
Jag är extremt restriktiv till att installera appar på min telefon.
Jag har hela mitt liv i telefonen, den har helt ersatt plånbok och dator när de kommer till att betala räkningar och allt.
Vill inte bjuda in vem som helst till telefonen lika som att jag inte bjuder in vem som helst i min lägenhet och visar upp min internetbank
Många appar vill också ha helt sjuk kontroll över min telefon och man ger ifrån sig mer än man tror.
I många fall tror jag bara det är lata utvecklare. Var några år sedan jag utvecklade appar till android. Vipps så stöter man på permission problem för man vill använda ett visst API Android och då är det enklaste att bara trycka in det och gå vidare.
Här är en miniräknare som kräver 1 permission och det för att vibrera vid knapptryck:
Tycker man hör sällan att folk är rädda för det? Idag används ju nästan uteslutande tredjeparts betalningslösningar.
Jag fattar ju att det är en stor publik idag som enbart går till appbutiker. Lite som när internet explorer == internet. Samtidigt tycker jag det är märkligt att företag vill slösa pengar på att supporta hela tre plattformar när en är good enough.
Jag tror du i tråden får svar på en felställd fråga.
De flesta har nog inga större aversioner mot att ladda ner appar. (förutom 70+are där jag ser väldigt många med just den aversionen i min närhet.)
Att däremot ladda ner appar som vill ha tillgång till ens pengar och därefter ge sina pengar till appen har många aversioner till, speciellt ifall de aldrig hört talas om appen innan.
Det kommer vad jag förstår från att löpsedlar ofta skriver om hur bedrägerier ökar och investeringsbedrägerier är en av dem. (Och det är ju tyvärr så det ser ut i samhället nu för tiden.) Samt att man alltid får höra att man ska göra ordentlig research om företag som vill ha ens pengar så att man inte blir blåst. Att t.ex Lysa direkt vill att man godkänner på bank-id så fort man öppnar appen är läskigt, det är en app man aldrig hört talas om, allt talar för att man i det fallet inte bör godkänna och bör göra ordentlig research först, något som många inte orkar.
Många unga har även blivit brända på diverse appar som vill ha deras pengar redan, köp-appar som listar ett pris och när du redan köpt så tillkommer merkostnader så som tull vilket övergår priset på det du köpte med det dubbla något som ej var transparent vid köp osv.
Trots att det är dyrt så supportar många företag tre plattformar (webben + appar hos Android och Apple) eftersom det är mycket lättare att klämma pengar ur en befintlig kund än att skaffa en helt ny.
Precis som du skriver i det utmärkta inlägget ovan så fungerar apparna som en reklamplats och företaget kan dessutom få mycket mera information om kundens köpvanor och preferenser från en app än från en webbsida.
Till viss del, ja.
Men att använda ett medium för videos till att söka upp information är helt enkelt väldigt låg bandbredd, och kommer så att förbli… Då handlar det bara om vilken influencer som blivit betald mest och lagt ner mest tid på en underhållande short för att presentera restaurangen i fråga.
Att yngre skulle använda t.e.x ChatGPT för att söka fram all sin information vore mycket rimligare. Men intressanta insikter!
För att svara på TS:
Visst finns alla de här problemen med appar generellt:
Men ofta kan de också ge tillgång till funktioner som inte finns lättillgängliga, eller ens alls, på dess vanliga webbplats. Avanza är ett typexempel på detta även om jag inte kan komma på på rak arm vad det är som saknas i appen och vice versa.
Appar kan också vara mycket mer optimerade när man väl använder dem, till skillnad från webbplatser. Ett skräckexempel är batterianvändningen av RikaTillsammans-chatten här på Discourse, Hrrm @janbolmeson
Men på desktop fungerar den utmärkt.
Absolut kan det vara så. Prestanda är det nog få normalanvändare bryr sig om dock. Oftast så kan ju all funktionalitet göras tillgänglig på en webbsida men man gör inte det för att tvinga folk till appen.
Men jag fattar ju att t ex en träningsövervakningsapp behöver installeras och köras i bakgrunden t ex.
Häromdagen skulle jag betala på blocket, tror det är Rocket eller nåt? Det fanns ingen hemsida! Var tvungen att ladda ner deras skitapp, gå igenom tutorial etc, betala och sen radera skiten direkt. Så fruktansvärt onödigt. Blev förbannad, kommer inte använda dem igen.
![]()
Appar installeras ju via en officiell app stora. Det granskas, godkänns, signeras osv.
Om man istället letar upp en sida via google klickar någon länk på facebook/tiktok etc eller stavar fel/missae och går till swedbnk.se så anser jag iaf att det är betydligt större risk att någon lagt upp en sida som ser likadan ut men är falsk.
Så de som är så tveksamma mot appsr och vill använda webbsidor till allt, varför? Överhörde någon på tåget för ett tag sedan som var orimligt arg och upprörd över att behövs installera en app för att köpa biljett. Den personen ville inte installer nån j*vla app iaf… ![]()
Granskningen ger jag inte mycket för…
Varför inte?
Men du håller iaf med att det finns granskning av appar men inte för vanliga webbsidor?
Jag skulle kunna sätta upp en kopia av swedbanks hemsida, för nästan inget på väldigt kort tid. Köpa en domän med en felstavning, använda en crawler för att ladda ner en kopia av sidorna som inte kräver inloggning, skaffa gratis SSL certifikat och köra det på en garderob i laptopen. Det finns inga begränsningar. Hade tagit mig ett par timmar, max.
Skulle jag kunna göra samma sak med en mobilapp? Jag är väldigt tveksam…
Jag år frikostig med appar MEN inte appar där pengar eller känslig information (tex komplett personliga data) ska finnas. Så för mig handlar det inte om Appen. Det handlar om jag har en relation/litar på bolaget som ska ha mina pengar / information.
Det är konkret äldre personer jag pratar om här. Att det har skett någon sorts utveckling av hur saker på internet har helt gått den förbi.
Man kollar väl vad det står i adressfältet, annars förtjänar man att bli lurad.
Vore kul att testa ladda upp Swedbamk till Google Play, finns mängder av kloner till andra grejer där.
Jag tycker inte att någon förtjänar att bli bedragen och alla är inte perfekta alltid. Tråkig i inställning att skuldbelägga de som blir bedragna…
Men lite OT nu…
Verkligheten är verkligheten. Går jag in i en tigerbur så får jag skylla mig själv.
Tigern kan jag inte skuldbelägga iaf.
Till de som är rädda för appar så kan jag iaf säga att smartphones och appar generellt är säkrare än datorer, då smartphones har fler inbyggda säkerhetsfunktioner och inte vilken app som helst kan laddas upp.