Update: tack för alla svar Det fick bli så, jag flyttade över hela klabbet från olika ställen till Lysa. Det känns som att de kommer att förvaltas bättre där. Avanza har ju ändå krupit i bakgrunden och pockat på uppmärksamhet, skickat notiser att nu har ditt sparande gått ner xx% osv. Nu kan man iaf känna att fondroboten jobbar i bakgrunden, även om fonderna säkert gjorde det också.
Och deras PWA som @SebastianB nämnde fungerar alldeles utmärkt Ibland får man för sig att allt måste ha en app
“there’s an app for that”
har under en tid försökt att komma igång med sparande via Avanza, då deras upplägg och app föll mig i smaken. Men jag tänker att ett sparande i fonder och aktier ändå kräver en del aktivitet från mig sida.
Går ju att köpa på sig vilken fond som helst, men den måste inte gå toppen hela tiden, och om en annan fond går bättre vill man ju hellre ha den.
Iom att jag är så passiv och inte ser över mina tillgångar tillräckligt ofta funderar jag på att flytta över allt kapital till Lysa fondrobot istället.
Tänker jag rätt i att pengarna tas om hand bättre där? "Roboten “jobbar” väl mer aktivt än jag själv kan jag tänka mig?
Lysa har fått bra omdöme och vitsord här på forumet. Att de inte har någon app kan jag leva med De lägre avgifterna är över tid desto mer intressanta.
Det fungerar jättebra med Lysa och om du vill slippa vara klåfingrig med dina “optimeringar” kanske det är att föredra framför t.ex. Avanza eftersom du inte har samma insyn i det som investeras.
Personligen kör jag Avanza för att jag känner att jag har bättre koll där samt lagt upp ett automatiskt månadssparande/köpande för Avanza Global. Dras direkt på lönedagen och jag behöver aldrig göra något aktivt själv.
Lysa har ingen app. Du kanske menar att du har installerat deras sajt på telefonen, en såkallad PWA (Progressive Web App). Det är bara en länk till deras sajt, inte en riktig app.
Roboten gör inget mer än att ombalansera åt dig. Med det sagt så sparar jag i Lysa och tycker att det fungerar utmärkt. Mina skäl är att de erbjuder sparande med strategier baserade på vetenskap. De försöker inte heller att locka mig med dyrare fonder eller att jag ska slösa bort pengar genom courtage. Hemsidan är tydlig och enkel att använda och lockar mig inte att logga in stup i kvarten. Ju färre gånger man loggar in desto mindre risk är det att man tar ut pengar i förtid.
Har inte ångrat mig sedan jag flyttade över allt från Avanza.
Tack för er input Jag flyttade över allt till Lysa istället. Där kommer pengarna nog att förvaltas bättre. Avanza har har varit ett lite dåligt samvete med sina notiser om att sparandet gått ner xx% osv.
Nu kan man iaf känna att fondroboten jobbar i bakgrunden, även om fonderna säkert gjorde det också.
Och deras PWA som @SebastianB nämnde fungerar alldeles utmärkt Ibland får man för sig att allt måste ha en app