Lysakoll - håll koll på Lysas fonder och dina konton

Hur kommer det sig att historisk avkastning (bred) inte stämmer med vad Lysa själva visar på deras sida? Är det jag som missat något?

Räntor:

Aktier:

Lysakoll tar börjar räkna från det kursdatum som är exakt en (resp 3 månader osv) månad bakåt i tiden, och den 6e mars var en lördag. Då tas istället efterföljande måndags kurs som startdatum för beräkningen, medans Lysa verkar ta fredagen (den 5e) som startkurs… jag ska försöka göra på lika sätt i Lysakoll i den kommande versionen.

Nya versionen kommer förhoppningsvis till helgen… med stöd för att lägga till sparkonto, förenklad avkastning (SRR) och insättningsfunktion (för att förenkla uppdatering av fondandelar):

Tack för att du uppmärksammade det här… det är fixat nu till kommande version:

lk_buggfix

2 gillningar

Herregud vilken bra tjänst, och snart även med support för sparkonto t.ex. Klarna?
Jag har precis bytt från Avanza till Nordnet, men nu blir jag sugen på att byta till Lysa!

Tackar! Men för att förtydliga: Lysakoll visualiserar bara avkastning och historik mha av de uppgifter du matar in, samt kurshistoriken som hämtas från Lysa. Själva sparandet (både till Lysa och ev. sparkonto) får du sköta själv. (Man får välja namn samt årlig ränta på sparkontot)

I sin enklaste form så visas procentuell utveckling baserat på andel aktier/räntor (och kommande även ev. sparkonto) både historiskt och intraday. Matar du även in hur många andelar du har av respektive fond så kan du se aktuellt värde (i SEK) för varje konto. I kommande version kan du även mata in totala summan av insättningar för Lysa och ev. sparkonto, och då visas även sk “enkel avkastning” (SSR - Simple Rate of Return) per konto och summerat på startsidan:

Jag måste medge att jag inte kom på denna funktion förrän den “stirrade mig i ansiktet” :slight_smile: … men självklart kan Lysakoll även hjälpa till att hålla koll på när (och hur) ombalansering bör göras från/till sparkonto. Jag tänker att 3%-regeln kan gälla även där, men någon form av minimibelopp lär ju vara önskvärt också, kanske 5000kr, vad skulle ni tycka vara rimligt?

1 gillning

Nya versionen (3.5) är utlagd. Tar gärna emot feedback (och ev. buggrapporter :confused:) på sparkonto-funktionen :+1:

3 gillningar

Som nybliven sparare hos Lysa är detta intressant! Gillar layouten och möjligheterna, men antagligen har jag otur när jag tänker…

Det nämns att man skall mata in en kod för att få fram sitt innehav hos LYSA, det står att man får fram detta när man är inloggad på sitt LYSAkonto. Var hittar jag denna kod?

Du får själv välja en kod (tänk pin-kod) när du vill mata in hur många fondandelar du har för respektive konto, och samma kod behöver sedan skrivas in för att se verkligt värde i SEK. (Glömmer du koden, eller vill ändra så får du helt enkelt ta bort och skapa ett nytt konto.)

(Koden används för att lagra informationen krypterad lokalt på enheten)

Nu trillade poletten ner! Jag skulle ha tänkt lite längre :slight_smile: . Allt funkar som det ska, en irriterande detalj är att när jag har appen igång så försvinner navigationsknapparna längst ner på skärmen (Android). Så om jag vill stänga appen så behöver jag stänga av skärmen på telefonen, slå in pinkod eller använda fingeravtrycksläsaren för att låsa upp skärmen igen och vara snabb med att trycka på minimeringsknappen längst ner, annars tar appen över och knapparna försvinner så jag behöver upprepa proceduren…

Kan Lysakoll hantera även månadsspar eller måste man uppdatera varje konto då?

Märkligt… nu äger jag inte någon Android själv, men har de inte en hemknapp som alltid ska gå att komma åt i alla lägen? Gissar att du har installerat den på hemskärmen?

Nej tyvärr, det är manuell inmatning av fondandelar som gäller.

Precis, hemknappen skall alltid kunna användas, förutom när man startar denna appen, då försvinner den och dom två andra knapparna. Ja, lade den på hemskärmen.

Lysakoll är gjort för att vara en fullskärmsapp när man lägger den på hemskärmen… men det låter verkligen som en bugg/miss i operativsystemet om en app kan göra hemknappen helt obrukbar.

Jag är ingen expert men låter mer som en bugg i appen då allt annat jag har installerat fungerar utan problem.

Nu var det ett tag sedan jag hade Android, men har för mig man måste ”slidea” från kanten (botten) av skärmen för att få fram navigeringen i en fullscreen app.

Däremot så låter det inte som att Lysakoll borde köras i fullscreen, det är väl snarare för spel etc där man inte vill att navigering osv ska komma ivägen?

Det är tyvärr fortfarande rätt rörigt att bygga en PWA för olika plattformar, och jag har fokuserat mest på iOS eftersom jag kör iPhone själv (har dock provat/installerat det på en Android-lur utan att se det där problemet). Så ja, det kan definitivt finnas brister i själva appen. Jag anser ändå att hemknappen (eller motsvarande funktionalitet) borde fungera även om man kör appar som är buggiga (eller i extremfallet tom. medvetet gjorda för att jävlas med användaren).

Jag vill gärna få plats med så mycket som möjligt på skärmen, plus att appen har en egen navigering längst ner så det kändes ändå passande:

image

Det är för jäkligt att du som utvecklare inte har tänkt igenom alla scenarion, testat mot alla plattformar med tanke på priset du tar betalt för appen… :wink:

Jag vet… (Vilket sammanträffande att du påpekar det… fr.o.m nästa månad kommer Lysakoll kosta 49 kr/mån. :wink: )