Jakten efter den ultimata penga-appen

Hej alla ekonomiintresserade!

Jag vill lyfta en viktig fråga som jag tror många av oss brottas med: Hur kan vi bättre hantera vår privatekonomi i en värld som konstant uppmuntrar till överkonsumtion? Jag har länge letat efter en heltäckande app som inte bara hjälper till med budgetering, utan också aktivt stödjer en mer medveten och hållbar livsstil. Tyvärr har jag inte hittat någon som verkligen uppfyller alla dessa behov, särskilt inte för den svenska marknaden.

Vad jag drömmer om är en anti-konsumtionsdriven privatekonomiapp som kombinerar bl.a. :

• Zero-based budgeting för full kontroll över varje krona
  • Automatisk synkronisering med svenska/europeiska banker och lånegivare via t.ex. Tink eller direkt med API
  • Net worth översikt

Copilot i USA har vissa intressanta funktioner, och Rocker här i Sverige använder Tink för banksynkronisering vilket är smidigt. Men ingen av dem har det helhetsperspektiv på anti-konsumtion och medveten ekonomi som jag tror många av oss söker.

Jag undrar: Är det fler här som känner att en sådan app skulle vara värdefull? Har någon erfarenhet av att utveckla fintech-lösningar eller appar? Kanske finns det intresse av att tillsammans skapa något som verkligen kan göra skillnad i hur vi hanterar vår ekonomi och konsumtion?

Det känns som att det finns en enorm potential här - inte bara för att hjälpa individer att få bättre ekonomi, utan också för att driva en större samhällsförändring mot mer medveten konsumtion och hållbarhet.

Vad har ni för tankar? Har ni upplevt liknande frustrationer med befintliga appar? Vilka funktioner skulle ni vilja se i en anti-konsumtionsdriven ekonomiapp? Låt oss diskutera!

2 gillningar

Jag har prövat allt möjligt när det kommer till tjänster och appar för privatekonomi, och till slut landat i egna excelark. Har inte hittat något som gjort allt jag velat. Det jag skulle önska är ett verktyg för hela min privatekonomi.

Saker som jag skulle önska:

• Dubbel bokföring (debet/kredit) för varje transaktion.
  • Kategorisering av transaktioner i minst två nivåer, och möjligheter för varje transaktion att belasta flera debet/kredit konton.
  • Hanterar hela ekonomin, inte bara vardagsekonomin utan även tillgångar/skulder på större nivå.
  • Kan växla mellan dessa “nivåer” kontextuellt.
  • Kan koppla skulder till tillgångar som är belånade.
  • Kan redigera importerade transaktioner utan att det leder till att samma transaktion importeras igen vid nästa import.
  • Kan sätta budget per kategori som man sedan kan spåra utfallet mot.
  • Kan använda taggar eller andra sätt att markera transaktioner för att spåra utgifter kopplat till samma “projekt” tvärs flera kategorier.
  • Användbara rapporter för uppföljning.
  • Hanterar flera valutor

Många tjänster och förmodligen de flesta bankappar uppfyller åtminstone något av kraven, ett par tjänster uppfyller flera men jag har hitintills inte hittat något som gör allt. Har t.om. prövat plain-text accounting men var missnöjd med tillgängliga gränssnitt. Hade jag orkat så hade jag nog kunnat bygga vidare på det spåret och byggt något nytt fränt gränssnitt som uppfyllde mina krav. Men excelfiler var lättare, och man ska hinna leva också.

4 gillningar

Jag var väldigt nöjd med YNAB i flera år men tröttnade till slut av okänd anledning. De är nära en bra produkt, men väldigt fokuserade på USA. Automatisk synk fungerar med 1 av 10 svenska banker.

@Bjoern och @Olafur_Johannsson
Jag använder mig av gnucash som finns för flera operativsystem dock inte för mobiltelefoner. Jag brukar importera alla transaktioner efter att alla årsbesked kommit in. Dock fast det finns möjligheten att spara importmallar, blir det en utmaning varenda gång, eftersom bankerna är alldeles för flitiga att ändra sina redovisningsformat (eller slutar redovisar ören som ger ackumulerade avrundningsfel). I vissa fall kommer man inte runt att kopiera från pdf filer och editera till csv filer för hand. För mig var det en brant uppförsbacke i början. Men om du är van vid dubbel bokföring, bör det vara lättare för dig.

1 gillning

Försökte komma igång med GNUcash en gång i tiden men det var bara för svårt att sätta sig in i. Tror inte jag kommer ge det en chans till när jag nu fått till ett bra flöde i Excel, även om det säkert skulle bocka av många av mina krav.

1 gillning

Jag kör mina egna transaktioner i ett Excelblad. Blir en utmaning med hus och gemensamt bilkonto med frun dock. :joy:

1 gillning

Menar ni att ni vill bokföra varenda transaktion i er privatekonomi? Ska tjänsten kopplas till betalkort eller hur ska det fungera? Tvivlar på att det finns en så stor marknad för så granulär data.

Jag gör det redan idag i Excel, så ser inte problemet? Jag har sett tillräckligt många tjänster erbjuda den sortens granularitet fär att veta att det finns en efterfrågan.
@janbolmeson har ju utvecklat en tjänst på den här detaljnivån, så han får svara på om det finns en marknad eller ej.

1 gillning

8 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Jag har byggt något, ge mig feedback och använd det gärna själv