Vi är dom sista i grannskapet som inte köpt robotgräsklippare, men idag åket jag och köper en Mova 600 för 7000kr.
Roborock börjar med robotgräsklippare , är den lika bra som dammsugaren så kommer det bli riktigt bra. Jag har deras robotdammsugare som tickat på sen 2019.
Idag har jag Automower420 som jag köpte för 22 000:- år 2019 - idag kostar den 30000:- som modell Automower 320 nera som den ersattes av, i mitt tycke sjukt pris………..visst den går utan problem det skall man inte bortse ifrån, men blir kinaklipparna lika bra får nog Husqvarna justera ner sig lite misstänker jag.
Jag köpte en Dreame A1 Pro i April 2025 efter att ha läst en del tester och sett den in action på YouTube. Jag ville explicit ha en klippare utan slinga.
Lite fakta om de olika Dreame robotgräsklipparna finns på bygghemmas hemsida.
Jag har en liten villatomt med drygt 250m2 gräs fördelat på ett par separat områden med en gång med plattor emellan.
Det positiva med A1 Pro är att den hanterar dessa två separata zoner galant, navigeringen och klippningen är också bra.
Dock så har det hänt att den missar dockan och fastnar när den skall åka in och laddas.
Den laddar ett par gånger under klippning av hela ytan, så spontant känns det som om batteriet är lite i minsta laget.
Min gräsmatta är långt ifrån perfekt och det finns ett par mindre slänter. Det händer att A1 Pro fastnar i dessa slänter eller även rent generellt när den skall svänga runt varvid den river upp stora sår i gräsmattan.
Med facit i hand så skulle jag ha köpt en annan klippare som klarar av ogämnheter bättre. Hade inte gjort min hemläxa tillräckligt bra…
En “gullig” funktion är att klipparen har LIDAR och termometer, den skickar notifieringar så som, “Det regnar, avslutar klippningen”, “Det är kallt, ta in mig”, “Har fastnat, hjälp mig” ![]()
Har man en slät och platt gräsmatta så kan A1 Pro säkert vara ett bra alternativ, men den fungerar inte så bra om du har små gropar och lutningar på gräsmattan.
Är nu i valet och kvalet att köpa en trådlös robotgräsklippare, men jag vill ha input, är en robotgräsklippare verkligen värt pengarna?
Kommer i så fall bli en Mammotion Luba med LiDAR, den är på rabatt just nu så kostar strax under 20 000kr för modellen jag kollat på. Om den håller i 5år så är det ändå 4000kr/år plus eventuellt något abonnemang också.. 4000kr/år är ju ändå en rejäl summa, speciellt under föräldraledighet, men samtidigt osmidigt att klippa stor gräsmatta manuellt med små barn..
Så snälla hjälp mig lista ut om det är ”värt” för mig med en robotgräsklippare?
Jag köpte vår första 2012, en billig worx som höll åtta år. Åskan tog den och nästa blev en beg husqvarna som nu är inne på sitt tionde år. Kommer aldrig återgå till manuell klippare, men jag tror du klart får ut mer än fem år från en klippare om du inte har otur med åskan.
Så kanske det är? Jag tänkte mest att det är avancerad teknik och eftersom allt styrs via app osv nu för tiden så är lätt att den blir oanvändbar om bolaget konkar eller helt enkelt slutar att supporta en äldre modell för att på så sätt få till nya köp. Mjukvaru-branshen verkar så kortsiktigt tyvärr, men jag hoppas ju såklart på att den ska funka i många år.
Plus viss risk för yttre påverkan av djur och barn…
Jag hoppas att åsk-risken minskar lite om man inte har slinga eller antenn, men åskan kan ju förstöra ändå tyvärr.
Ja det är ju en risk såklart om man köper en med app, wifi, 4G etc. jag har bara haft “dumma” klippare dom går så länge ingen del går sönder och är mindre känsliga för att man tex stänger ner ett nät om ex antal år.
Kör på det! Värt alla pengarna och möjligheten att gödsla gräset mer för att hålla ner ogräset utan en massa gifter och jobb. Man sparar en massa timmar/vecka som kan användas till annat som är roligare. Men tänk på att inte köra klipparen när det är mörkt och risken är större att skada igelkottar och andra nattakriva djur!
Skulle dock aldrig köpa något annat än “orginalet”. Vår Husqvarna 320 har funkat utan avbrott i 12 år utan att ens varit inne på service… Kanske inte så smart men skulle vilja se vilka av dagens Kina-maskiner som klarar det. Men nu har batteritiden gått ner till runt 35 minuter/runda (1700 m2) så till nästa säsong blir det en service och nytt batteri Det är den värd!
Nästa maskin skall sen bli en slinglös modell men vi kommer aldrig att utmana ödet och råka ut för samma problem som flera bekanta gjort som valt andra fabrikat än orginalet!
Tack för era tankar!
Jag har tyvärr inte en tomt som passar för slinga, så det behöver vara trådlöst för mig.
Du menar att originalet är Husqvarna även för trådlösa? Jag har tyvärr bara läst riktigt dåliga recensioner om Husqvarnas app och mjukvara. Jag tänker mig att Husqvarna är bra på själva klipparen och robusthet i den, de har ju många liknande produkter i sin portfölj också. Men just dessa modernare varianter som mer baseras på sensor-fusion och mjukvara, där är jag inte så säker på att samla ”gamla” märken kommer vara bra. Jag tänker mig lite liknande skiftet Nokia till smarttelefon. Men det är svårt att veta vad som kommer vara bra framöver, därför det känns rätt rätt läskigt att köpa.
Men samtidigt så vet jag att jag kommer tycka att det är så skönt och värt om gräsklippningen bara fungerar i princip av sig själv i många år.
Kanske kan du kolla på vilka produkter idrottsföreningar, golfklubbar mm använder? Dessa märken borde ju vara rejält beprövade men kanske en storlek för stor för en villaträdgård.
Jag kommer nog att köpa en nästa år, men har stor tomt med mycket sluttningar, vad borde jag ha? Även mycket grusgångar, hur hanterar gräsklipparna det? Jag kanske behöver ta ut någon som kollar och supportar?
Vi har en 3m bred infart till husen med singel (storlek 8/12) och det funkar bra med 320’n. Nu kör vi aldrig på lägsta klipphöjd (2cm) utan mest 3cm så blir det mindre uttorkning av gräsmattan och mindre ogrästillväxt.
Grusgång är inget stort problem men brant lutning är problem för de flesta klippare. Alternativen om det är riktigt brant är nog svindyr husqvarna eller mammotion. Finns filmer på hur brant mammotion fixar på tuben.
Att slippa klippa gräs är ungefär som hemstädning enligt min erfarenhet. När man väl lejt ut det/ordnat med robotgräsklippare kan man inte förstå hur man orkade göra det själv i så många år. Det är värt hur mycket som helst att slippa.
Sedan ska jag erkänna att jag lejer ut det snarare än har en robot, har inte riktigt trott att robotar fungerar. Så jag följer tråden med spänning.
Köpte en Mova 600 nu på rean. Blir svårt att testa på ett tag dock, men ser fram emot att slippa klippa!
Jag hoppas att det inom ett par år kommer en mindre robotgräsklippare som går på solcell.
Finns ett par lösningar idag, men de är mer anpassade för golfbanor och har därmed en rejält stor prislapp.
Någon som har erfarenhet av robotgräsklippare i BRF? Tänkte föreslå det till min brf, borde bli en rätt rejäl besparing jämfört med att ta in personal som klipper några gånger i månaden under säsong…
Roboten vet inte om gräset växer hos en BRF eller en villa. Så smart är den inte ![]()
I stort sett varje park har en robot här i stan.
Förstår din skepsis kring om robot ”fungerar” eller inte. Det finns ju vissa som typ skojar att dom ”lägger lika mycket tid på att spana på roboten som de tidigare la på gräsklippning”, och det är jag verkligen inte intresserad av. Jag har liksom inte intresset av att greja massa med installation, inte hålla på att flera gånger per sommar typ optimera zoner och klippscheman och grejer, jag vill bara att det ska fungera så att jag typ kan glömma av att det finns. Men någon gång borde ju robotarna bli tillräckligt bra för att typ kunna sköta sig mer eller mindre helt själva.
Bara Husqvarna sålde robotar för över 7 miljarder i fjol. De flesta på min gata har haft sina robotar i över ett decennium. Så jo, de fungerar…