Jag slängde ner en slinga till min första billiga Worx-klippare 2014. Det tog ett par timmar inkl all installation av klipparen. Senast jag lagt ca 3 min i månaden på att flytta den rätt när den snurrat fel. Köpte en Huskvarna och slängde på samma slinga i fjol och har inte rört den en enda gång…
Jag sa samma sak för cirka 10 år sedan. Då kom jag fram till att jag kunde leja ut det till en firma i mer än fem år jämfört med vad roboten skulle kosta (min tomt är ca 1200 kvadratmeter, ca 70 % gräsmatta så det krävdes en dyrare robot). Efter 5 år försämrades servicen från firman och priset steg. Efter att ha surnat tillräckligt köpte jag en Husqvarna med installation för tre år sedan. Jag köpte inte någon kabellös vilket jag nog hade gjort om jag köpt en i dag.
Men det är extremt lite pyssel med min robotgräsklippare. Byta knivar ett par gånger per år är vad som krävs. Jag är nöjd med allt utom prislappen som var runt 25 000 kr.
Men mjukvaran uppdateras och det kommer några nya finesser.
Jo. Misstänker att det är en sån dyr Husqvarna det måste bli. Kanske tom behöver två, fast då kanske bara den ena behöver kunna ta backarna. Måste nog ta ut någon som avgör.
Svärfar har två, dom har stor tomt 10 000m2 och i olika nivåer. Rimligare med två i mellanstorlek än en gigantisk. Men skillnaden med dom nya med AI och kamera etc. blir ju att dom inte klipper slumpvis och går på samma yta halva dagen. Vi har en smart dammsugare, den kör ju ett exakt mönster. En “dum” studsar ju bara runt och har ingen aning om var den är.
Men då så. Flera ytor med grus mellan, både ganska stort och ganska brant.
Vi har en ganska brant slänt på tomten men det har aldrig varit några problem. Sen finns det ju även ganska billiga hjul för några hundralappar med bättre grepp man kan byta till om det skulle behövas.
Tänkte tipsa er som planerar att köpa gräsklippare till våren att en vanlig motorgräsklippare är ljusår mycket bättre än en robotklippare. Dessutom kan man hitta begagnade vanliga gräsklippare idag då det är väldigt många som har gått ifrån “vanliga” gräsklippare (som man skjuter framför sig) och istället satsat på robotklippare. Så utbudet idag (eller till våren) är stort.
Här är en presentation på den klippare jag personligen rankar som den bästa:
KLIPPO EXCELLENT H med GCV140 Hondamotor
Gubben säljer inga klippare men han presenterar bara klipparen på ett grundligt och bra sätt. ![]()
För nyfikenhetens skull, vad är bättre?
Klippresultatet är knappast bättre, går ju inte att jämföra ens, och tiden man får lägga på att klippa är ingen direkt fördel för motorgräsklipparen.
Är väl endast prislappen som kan konkurrera