Edit 240104: Kan uppdatera att idag så släppte Dyson rea på sin flaggskeppsmodell V15 Detect Absolute, så det blir nog en sån.
Jag var lite sugen på Submarine-varianten (se nedan) men där finns en del recensioner som säger att just våttorkningen inte funkar så bra, luktar illa efter ett tag, behöver servas, etc så det känns inte värt att lägga 2100 kr extra på det.
----- Ursprungligt inlägg ------
Hej allihopa! Tänkte inleda nya året med att nappa på “mellandagsrean” (januarirean?) och köpa en skaftdammsugare med förhoppningen om att jag ska tycka att dammsugningen blir lite mindre besvärlig.
Bor i ett tvåvåningshus med en del höga trösklar, så en robot är inte ett alternativ. Yta ca 160 kvadratmeter, både katt och hund finns. Tänker därför att en dyrare variant nog krävs för att få tillräckligt med batteri.
Frågor till er som har erfarenhet eller åsikter…!
Ni som gjort detta tidigare, var det värt det? Min tidigare dammsugare kostade väl 1600 kr på Ica Maxi och nu tänker jag mig prisklassen 4000-8000 kr beroende på hur mycket man får för pengarna, så jag tänker mig att detta borde kännas som ett stort lyft.
Ni som har köpt en skaftdammsugare, vad skulle ni gjort annorlunda om ni köper en ny? Något särskilt man ska vara uppmärksam på?
Har tittat en del på Elgiganten som har bland annat dessa. De dyrare modellerna har även någon sorts våttorkningsaggregat. Värt att betala extra för det?
Jag har aldrig haft behov av att tvätta med vatten. Men det beror väl på vad man har för smuts kanske. Vi bor i vanlig lägenhet med hund.
Vi har en Dyson, och en Dyson innan det, och en Dyson innan det. Men vi köper alltid en några generationer äldre modell, finns inget syfte med att ha den nyaste senaste med laser etc. Jag tycker t.ex. att en Dyson V8 för 4000:- idag är väldigt prisvärt.
Jag har en Dyson V12 men bor i lägenhet så den klarar med lätthet hela lägenheten på en laddning. Det som den dock inte klarade var att nå in hela vägen under sängen som står i ett hörn. Skaftdelen som man håller i ryms inte under sängen och röret är för kort för att nå hela vägen in mot väggen så jag har fått köpa till ett rör och kör med dubbel längd för att den ska nå. Annars är det supersmidigt att plocka fram den och börja städa, inget trassel med sladdar och dammsugarpåsar.
Tack för tipset. Kan tänka mig att den är tillräckligt bra. Det är lätt att ryckas med i marknadsföringen som “bäst i test”-artiklar bidrar med
Det enda som gör mig lite tveksam är uppgiften om 40 minuters batteritid, tänker att det kanske blir för kort batteritid om jag vill dammsuga hela huset. Kanske är det i och för sig inte realistiskt att ha en sladdlös dammsugare som enda dammsugare i ett 160 kvm hus.
Mycket för kombon dammsugare och mopp
Ursprungliga priset står inte, men utifrån artikelnummer så verkar den vara nedsatt från ~11-12000
Ville ha dubbla batterier, därav denna ist för de andra.
Gillar den än så länge, men kommer behålla en gammal dammsugare som backup, även om jag misstänker att det inte kommer behövas.
Har katt, den tar hår bra.
Jag har dock en långhårig make och son, som fäller minst lika mycket som katten, där går den lite bet iom att den borstar och suger samtidigt.
Så då och då fastnar den lite, så man får dra loss håret.
Inte hela världen.
Känns som att det kan ta mer än 30 minuter iaf (40 minuters batteritid antar jag är en glädjekalkyl?) men det är klart att när man kan sluta trassla med sladden och dra med sig maskinen så borde det gå avsevärt mycket fortare, det har du rätt i.
Vi har en Miele (kommer inte ihåg exakt modell) som komplement till robot. Den har ingen moppfunktion men vi blev väldigt imponerade över att den i princip är lika kraftfull som en snabeldrake.
Reklamerade en motsvarande Bosch innan, fick nog ett måndagsexemplar. När vi körde Mielen tänkte vi ”varför köpte vi inte den här på en gång?!” (Jo vi snålade för Mielen var mycket dyrare )
Funkar utmärkt om man har djur.
Fick bäst i test på Råd och Rön. Finns med kraftigt batteri om man vill.
Vi har en Bosch och den är fantastisk på att få upp just damm. Smidig att hantera, belysning vid munstycket så man ser vad man gör vilket är ett större plus än jag föreställde mig innan köp.
Men eftersom vi bor på landet och eldar med ved så blir det en del större skräp av sorten små barkbitar, större gruskorn, löv och grässtrån. Det klarar den som regel inte, grus och barkbitar tenderar den istället att skjuta iväg över golvet
Stor skillnad med en dammsugare som denna är att man mer dammsuger lite då och då. Upplever att man kör en snabbis varje kväll. Sällan en storstädning.
Vi har 130kvm och vår V12 fungerar bra.
Roligt med laserfunktionen där man ser dammet. Vet ej om den funktionen finns i V8. Mest skoj, men väl värt en 1000-lapp.
Har haft en dyson v8 i många år och den är bra, stor skillnad mot Bosch som vi hade tidigare. Dock skulle jag aldrig vilja ha en skaftdammsugare som annat än komplement eller möjligtvis för små lägenheter. Batteriet slits ut relativt fort och måste bytas till höga kostnader och kör man på maxeffekt räcker den max 10 minuter med ett nytt batteri. 40 min är med låg effekt och sämre sug.
Vår fungerar bra som komplement till robotdammsugare.
Samma kommentar som precis ovan. Vi hade en Bosch som gick sönder efter typ ett år men framförallt så betraktade vi vår som ett komplement till den vanliga dammsugaren. Den traditionella var bättre på allt förutom då att man slipper sladden.
Kanske skillnad med Dyson. Har aldrig provat dessa.
Har en Samsung jet 70 (eller kanske hette 75?) fick iaf typ bäst i test av råd och rön. Väldigt nöjd med den. Tar mattor bättre än en vanlig dammsugare då den borstar.
Bra att man kan byta batteriet enkelt i den då dessa lär vara sämre efter något år.
Skulle dock inte säga att den ersätter vanlig dammsugare. Men att ta fram i fem min och göra ett rum varje dag är riktigt nice speciellt när man har hund.
På turbo läge pratar vi typ 5-10 min drifttid och då är turboläget typ som vanlig dammsugare. Normal läget som man normalt använder hinner man kanske 100m2 på innan den dör (ca 30 min)
Råd och rön testade även någon Samsung jet 90 modell som fick mkt sämre än 70 så högre siffra behöver inte nödvändigtvis betyda bättre modell.