Robotklippare utan slinga

Tack för infon. Kress har en som går på någon annan trådlös lösning (ingen egen RTK antenn på tomten) plus död räkning, men jag har inte borrat i det.

Slinga verkar döfött här. Tom HQ sa att det blir för mycket kabel runt planteringar och buskar så det blir kilometervis och krävs då flera maskiner

Död räkning är inte tillräckligt för att kompensera för GNSS fel under ett par meter.

Antar det är nån form av korrektionsdata som nätverks-RTK då. Men då krävs kontinuerlig uppkoppling på något sätt. Hur det görs har jag ingen aning om.

Ja, det var ett skämt. Typ som politiker brukar slänga ur sig. Fast då inte som ett skämt.

Går det inte planera trädgården så det blir mer lättklippt? Ha hög ängsmark på stora delar där det är svårt att klippa. Kör bara en liten gång där.

Dela av och ha en välklippt fingräsmatta med en liten robotklippare och klipp övrigt gräs mer sällan?

Vissa kör ju även mer lättskötta plattsättningar och stenträdgårdar med olika sorters ris och mossa + en del finbuskar. Just för att slippa hålla på med gräsklippning.

Om man tänker utanför boxen skulle man kunna göra en mix av allt detta, alltså.

Det fanns diy-kit från Tyskland att köpa för några år sedan, apropå robotklippare. Men då ska man ju ha det som intresse. Jag är inte säker på att det lönar sig ekonomiskt om man räknar med garanti, andrahandsvärde och sin egen tid.

Minns inte vad de hette nu. Finns någon som heter ArduMower och någon som heter OpenMower. Jag tyckte det var lite extra intressant eftersom det kom GPS-enheter som var mycket mer exakta för några år sedan. Men det är nog vettigare att vänta på att tekniken ska bli vanligare så priset går ner.

Du anar inte vilka frågor på offerter på projekt man fick ibland.

Ja, det är ju nästa alternativ. Ingen trädgårdsälskare dock och vill mest slippa trädgårdsarbete. Och tomten var som den var vid inflytt

Bara strunta klippa det du inte vill/ orkar. Håll det tilll ett minimum. Det är bra för mångfalden, gynnar blommor och bin o.s.v. om någon frågar :slight_smile:

När jag försökte överblicka de här delarna visade det sig att lagarna hänvisar till standarder som kan vara svindyra att få ut och kostar otaliga mantimmar att läsa in sig på.

Ett sätt för mindre importörer/ tillverkare att öht verka kanske är att helt enkelt godkänna produkten för den inre marknaden men med en rejäl premie (prispåslag) för risken att åka dit.

På ett eller annat sätt blir det dyrt för europeiska kunder :pensive:

Köpet av standarderna och läsa in sig är tyvärr den lilla kostnaden. Utvecklingsarbetet gör mer eller mindre kostnadsmässigt stora trösklar idag.

Tyvärr fulimporteras mycket så säkerheten är ju ändå inte alltid bra ändå.

1 gillning

Jag har inga öar runt buskar eller träd, klipparen får studsa emot det istället. Om det behövs sätter jag något runt det istället.

Svärfar har riktigt stor tomt i nivåer och han har köpt två. Svågern har också riktigt stor, han har en på den största ytan och kör åkklippare på resten, sparar några timmar ändå.

2 gillningar

Ny teknik har nästan alltid överpris tror som flera skriver att priserna kommer sjunka när tekniken blir mera mogen och flera konkurrenter kommer…

En tanke kan ju vara att anlita någon som kommer och klipper, kanske inte alla veckor men under semestern i alla fall…

1 gillning

Kolla Mammotion Luba 2 AWD 5000X, under 40 tkr. Dreame har en som klarar 3000m2 för strax över 30tkr. Finns fler aktörer som ger sig in och pressar priserna, Husqvarna har ju haft en väldigt stark dominerande roll i Sverige men deras slingfria är sanslöst dyra. Jag tror att det kommer bli billigare än ovan på sikt och att Husqvarna tappar andelar.

De slingfria för 20tkr som finns klarar inte så stor yta, men skillnaden mellan en liten och stor robot i pris borde väl främst dikteras av motor och batteri. Större plastkaross kostar inte så mycket, så när batterier blir billigare med tiden borde priset gå ner.

Vidare klipper inte den nya generationen slumpmässigt utan kan köra i ränder eller rutnät, då krävs mycket mindre av dygnet för att klara hela tomten och samma kapacitet med den tekniken adderad klarar mycket större ytor

3 gillningar

Letar också robotklippare utan slinga som klarar åtminstone 3000m2.
Problemet jag har är att jag har skogstomt så det är en hel del kottar genom åren. Fått höra att de flesta robotgräsklippare har fel “klippsystem” för att tugga sönder kottarna. Någon som vet något om detta?

Köpte ju en 10 år gammal begagnad åkgräsklippare för 16 000 kr så känns som att robotgräsklipparna med sina 40-70 tkr är för dyrt prissatta ännu. Men hade ju varit bekvämt… :smiley:

1 gillning

Jag har kollat Luban ffa, men det är ändå en hel del pengar, så det vore skönt med ett traditionellt återförsäljar/servicenät istället för en datafirma i Göteborg.

Sedan är jag också lite nojjig över att ta in en kinatillverkad maskin som också kan fungera som övervakningsrobot, har inbyggd AI med ansiktsigenkänning och kräver ständig uppkoppling mot en server som sannolikt står i Kina. Å andra sidan har jag en smartphone

1 gillning

Det är väl möjligen de som har riktiga knivar istället för rakblad (Robomow?)

Jag har också luskat en del på Ecoflow Blade. Den ser helknasig ut, men kanske kan klara kottar bättre?

bauhaus säljer Mammotion också, då får man 5 års garanti.

Jag är också inne på att skaffa en Yuka mini 600 (vi har bara 175m2, och en väldigt dåligt gräsmatta) så alla robotgräsklippare känns egentligen overkill. men just mammotion är riktigt roligt när man gilla tekniks

1 gillning

Jag försöker inte göra reklam, men detta var första träffen på google:

Topp

Priserna är på väg ner. HQ rekommenderar den större modellen (450) till mig…4800m2 för den modellen är nog att töja på det. Blir inte klok på om EPOS-antennen (som man monterar på högt belägen på fasad ed) ingår i det priset hos Hylte eller inte

Någon som vet vilken precision slinglösa klippare har? Med slinga är det i de flesta fall tillräckligt god noggranhet men kan ändå variera lite beroende på vilken vinkel klipparen har. Visst kan man ta till ytterligare lite marginal men då blir det mer att trimma manuellt.

Läste även någonstans att det finns klippare idag med dubbla klippaggregat under som kan backa mot hinder och därmed klippa närmare men då blir ju precisionen ännu viktigare då marginalen mot hjulen blir mindre och risken större att maskinen hamnar utanför.

Titta på den här filmen, verkar vara ganska bra precision. Över förväntan imo. https://youtu.be/huHjEiOe0n8?si=eEhCUjy0N7toDD_k

2 gillningar

Har du en knepig tomt?
Jag har haft olika robotklippare, men husqvarna är den enda som betett sig. Den beter sig i alla fall minst korkat.

Är tomten platt med relativt få hinder kan du nog välja vilken klippare som helst…