Robotklippare utan slinga

Under cm vid bra förhållanden. Tyvärr är detta inte konsekvent eller reperbart.

Alltså det kommer variera från dag till dag och till synes slumpmässigt. Enskilda tester är tyvärr mer eller mindre poänglösa.

2 gillningar

Det är ju bara lite kraftigare rakblad så några kottar lär inte de flesta tugga sönder. Har för mig jag sett robotar med en solid disk under men minns inte märket.

Fick upp det erbjudandet på reklam nu. Det är inkl epos.

1 gillning

Jo, så verkar det vara både med och utan slinga. Framför allt om man har markförhållanden som förändras hela tiden. Det som är tilltalande är den klarar lösa föremål och att man enkelt kan förändra gränserna jmf med att dra upp och eller flytta begränsningskabeln.

Andras erfarenheter av annat än “orginalet” plus home bias gör det dock svårt för oss att välja bort Husqvarna…

Rent tekniskt är slinglösningen extremt robust för att avgränsa exakt.

I direkt motsats till GNSS med RTK och/eller annan teknik.

1 gillning

Njaää. Fyrkantig och platt som en fotbollsplan, två större byggnader och lite grusvägar och gångar och två brunnar. 200m häck och en del gräsmatta utanför häcken. Sedan har både tidigare ägare och vi kastat in träd och buskar för att skapa någon form av inramning och vindskydd. Inte superkomplicerad trädgård

Så är det nog även om det kan skilja lite beroende på ingångsvinken och fram/bak mot slingan i vissa lägen. Har märkt det speciellt om det sluttar lite, är blött och maskinen måste vända om. Man får helt enkelt ta till några cm extra om man vill vara 100 på att klipparen håller sig på tomten.

Grannen har badat två maskiner i sjön och själv har jag varit nýtterst nära några ggr. Och varit tvungen att flytta tråden eller sätta upp tillfälligt hinder pga erosion vid högvatten eller efter vintern.

Om jag fattat rätt har iaf NERA-maskinerna från HVA möjlighet att köra med både tråd och trådlöst vilket kan vara bra om man vill va mer safe than sorry och har någon byggnad i vägen för fri sikt mot antennen.

Du får räkna med att det kommer vara tillfällen då GNSS är ett par meter fel. Även med RTK. Rent tekniskt. Jag antar att detta kommer inte märkas i de flesta fall så det är en ekonomisk risk som HQ valt att ta de gånger de kommer bli arga kunder.

Slingan kommer inte vara ett par meter off.

1 gillning

Även om man har kvar slingan kunde man kanske göra klippmönstret lite mindre slumpartat med kompass?

Inte perfekt, men inte helt kors och kryss :thinking:

HQ har GNSS/GPS utan RTK även i en mängd äldre modeller just för att anpassa var de klipper.

Annars är ju hela poängen med det slumpmässiga att det inte blir några ränder eller spår. Det är en feature och inte en bugg.

1 gillning

Om precisionen blir ett par meter fel så har klipparen och antennen antagligen tappat bort sina satelliter, alternativt så står antennen inte bra till för klipparen. Ser inte varför precisionen annars skulle bli flera meter fel plötsligt. En bra klippare bör då pausa istället för att låtsas som att precisionen fortfarande är bra och åka hem till grannen.

Inte minst i kombination med kameranavigering…

Jajjemen, EPOS-modulen att skruva på maskinen ingår. Men inte referensantennen, den går på ytterligare 3500kr.

Samma erbjudande finns på HQ hemsida. Där står det tydligt att antennen inte ingår (till skillnad mot Hyltes lite luddig annons) HQ har säkert en snärtig förklaring till varför inte antennen ingår

Aha, vad dåligt formulerat! Mammotion Luba ser ju ut att få bra recensioner på Bauhaus av folk som köpt den iaf.

Jag ska fixa till mina batterier på min HQ nu inför sommaren. Köpte pirat och då är motståndet för lågt så klipparen får en felkod och går inte ut från laddaren. Annars tuffar den på, en 330x från 2015.

1 gillning

Därför att GNSS är komplicerat som attan. Jag har jobbat med att bygga produkter som innehåller GNSS prylar.

Inte nödvändigtvis. Det kommer dock vara väldigt ovanligt.

Klipparen kommer inte kunna veta när detta sker. Det är ett mätfel.

2 gillningar

Jag är under intryck att man generellt sett vet vilken precision man har när det kommer till GPS.

De fallen där man under “en längre tid” tappar tillräckligt med precision för att köra flera meter fel utan att detta snappas upp som dålig precision måste vara väldigt få.

Flera meter fel skulle innebära att bara vanlig GPS utan RTK stationen vore snudd på lika bra. Det i kombination med att jag har bekanta som kört klippare en löngre tid utan bekymmer med att de åker helt fel leder mig i slutändan ändå till att tro att de klippare som åker vilse är dåligt implementerade och inte lider av dålig GPS-teknik.

Och om det nu ändå skulle hända ibland så är väl en felkörning på någon meter någon gång om året en barnlek att lösa jämfört med att dra en hundratals meter lång slinga runt hela trädgården.

Geniunt intresserad i exakt vilka scenarion precisionen skulle tappa flera meter utan att mätfelet detekteras.

Absolut inte. Så fungerar inte tekniken.

Jag tänker inte förklara i detail hur man räknar fix, hur man låser mot pulståget med psudoslump, vad DOP är och varför det är viktigt här, vilka fel man kan korrigera med RTK (eller andra korrigeringsdata DGPS/SBAS) o.s.v.

Anekdoter…

Förstår du hur GNSS funkar i detail? Hur man beräknar positionen?

Jag har ingen större lust att hålla en universitetskurs på ämnet här.

1 gillning

Skönt att höra att Automowern tuffar på. Kollade Luba på Bauhaus och de verkar bara sälja modeller upp till 1500m2

Nu hade ju du förvisso inte heller så mycket mer än anekdoter att komma med. “jag har sett massor fel”. “jag har jobbat med det”.

Men håll du dina hemligheter för sig själv. Det är lugnt. Jag skriver upp mig på en universitetskurs.

Det är inte hemligheter. Varenda nisse som jobbar med det och HQ vet garanterat hur det funkar.

Allmänhetens bild av GNSS och hur bra/dåligt det är i verkligheten är väldigt olika. Det handlar inte bara om att ha signal eller inte från en satellit eller tre.

GNSS signalerna ligger under brusgolvet. Så därför är det lite kluriga att ta emot.

Eftersom man mäter ToF så blir även andra signalvägar än direkt problem. De udda reflektionerna dämpar man med att ha (rotations)polariserat signalerna.

Sen kommer en mängd påverkan från atmosfären och stratosfären. Jonosfär och nuvarande partiklar från solen kommer också påverkam

På detta läggs en mängd korrektionsmetoder där den riktiga storsläggan är RTK där man plockar med fasinformation från en korrektiondatastation (eller virtuell dito om man har nätverks-RTK). Detta kan du sen korrigera och räkna fram var du är på vågen, men våglängden är ca 30 cm så du vet inte alltid hur många varv ifrån du är.

Så från att veta var satelliterna är, hur signalen propagerar till mottagaren och kunna korrigera för en del fel kan vi räkna oss till i polära koordinater från satelliterna vi är. Vilket sen kan räkna om till koordinater på jorden. Så mätfelen är i många fall inte i m på jorden utan i polära koordinater från satelliterna. Så det inte heller att prata om “3 m” fel som något vettigt mått. Det är snarare en bågformad lins liknande yta på marken som är osäkerheten än något annat.

Nu har vi bara värmt upp… men det blir förmodligen bara ordsallad för den som inte jobbat/studerat detta under ett par år.

2 gillningar

O shit, vi har 20 cm klippmarginal till en 45° stensatt slänt ner mot vattnet som kan variera med en regleringsamplitud på > 1m och som påverkar översta ytskiktet en del vid högvatten och blåst :grimacing:.

Får nog hålla mig till kombon med tråd på sjösidan och trådlöst på resten!

(btw, Husqvarnas produkter har alltid förkortats HVA, har HQ blivit standard för just robotklipparna?)