Våglängden på signalen från satelliterna har inte med detta att göra. Det är något annat.
Just RTK använder fasinformation från korrektionsdatan för att veta var på vågen man är.
Våglängden på signalen från satelliterna har inte med detta att göra. Det är något annat.
Just RTK använder fasinformation från korrektionsdatan för att veta var på vågen man är.
Mammotion har jag hört ska vara en utmanare till Husqvarna, anställda själva på husqvarna som till och med har tipsat om den då den är i ett bättre pris segment och komponent mässigt så är dem likvärdiga dem dyrare husqvarna.
Sen om man kollar amazon så har dem mycket goda recensioner om man kan lita på det.
De ser väldigt prisvärda ut. Någon som faktiskt pratat med någon som äger en?
Om det är Luba du menar så skrev @Hankie ett utförligt inlägg i tråden ovan (mars i fjor).
Själv är jag lite tveksam till en uppkopplad robot med AI, ansiktsigenkänning och funktioner som övervakningsrobot. Speciellt om man bor nära säkerhetsskyddad verksamhet. Men jag funderar…
Som uppföljning till mitt inlägg #10 från mars 2024 i denna tråd vill jag gärna delge min erfarenhet av Luba 1 5000 när jag nu går in på min tredje säsong.
Min Luba är den första modellen som kom ut och som jag angav i mitt tidigare inlägg, gjordes direkt en modifiering av framdäcken som var rätt “aggressiva” vid svängar och ersattes med omnihjul istället. Förra året liksom i år har det sedan tillkommit nya funktioner på Luban för att underlätta installation och öka användarvänligheten.
Jag är fortfarande oerhört nöjd med min Luba på min tomt på 1500 kvm med ett 20-tal träd och buskar. Den gör sitt jobb snyggt och problemfritt trots att den saknar kameror och 4G-uppkoppling och mer begär jag inte. Jag är fortfarande lika fascinerad av att stå och titta på när den jobbar… och svara på frågor från intresserade förbipasserande på gatan.
Dagens modeller erbjuder funktioner som underlättar installationen där Luba själv kan rita upp gränser och i en kommande funktion behöver man inte själv montera någon egen RTK-antenn utan via internetuppkoppling (WiFi eller 4G-uppkoppling) fjärransluta till Mammotions RTK-service. Det är samma typ av service som även Husqvarna erbjuder. https://www.husqvarna.com/se/support/husqvarna-self-service/installera-virtuella-granser-med-husqvarna-epos-tva-installationsalternativ-ka-70323/
Värt att notera är att man får sämre noggrannhet vid fjärranslutning. Husqvarna anger 2 cm med egen RTK-antenn mot 5 cm vid anslutning till Husqvarna Cloud.
Under de två år som gått sedan jag skaffade min Luba har det tillkommit fler försäljningsställen i Sverige. På jämförelsesiten Prisjakt kommer det upp fyra olika försäljningsställen och googlar man kommer det upp fler, bl.a Bauhaus.
Om jag skulle köpa en slinglös robotgräsklippare idag med de erfarenheter jag fått från min Luba, skulle jag sätta upp några önskemål:
Bred klippbredd för att hinna klippa min gräsmatta på en dag. Jag vill börja klippa när daggen torkat och vara klar innan gräset blir fuktigt igen. Luba har en klippbredd på 40 cm. Husqvarna och Gardena har 22 cm och Stiga 18 cm
Kraftfullt batteri med så få laddningar som möjligt.
Så smala hjul som möjligt framför klippskivorna för att undvika att gräset pressas ner innan klippskivorna passerar över. Här är Luban inte optimal men jag har i appen ställt in överlappning av det redan klippta området med 5 cm. Effektiv klippbredd blir då 35 cm.
Mulcherfunktion som på min gamla Klippo som jag fortfarande måste använda för att hacka sönder löv på hösten och snart för att hacka sönder häckklipp från mina oxelhäckar som maskarna sedan tar hand om.
Utifrån dessa önskemål skulle jag, efter att undersökt marknaden ordentligt, välja… Lymow One. https://www.kickstarter.com/projects/lymowone/lymow-one-boundary-free-robot-mower-for-any-terrain-and-size?ref=1vpmu8&gad_source=1&gad_campaignid=22478612321&gbraid=0AAAAA9R_91THtiBnuhopN7qRCSXWO1GYa&gclid=Cj0KCQjwlMfABhCWARIsADGXdy_56X7VvjtT0DCsyk4n3BygcwP_8X8F7leeIsGNn3lY7a8tEeZR-aYaAigrEALw_wcB
Yes, ett annat Kickstarterprojekt. I motsats till Luba som jag köpte och betalade för på Kickstarter, 1 år innan leveransen i april 2023 är Lymow en redan färdigutvecklad produkt, klar för leverans. Om man i Kickstarterlänken klickar på den gröna “Stöd detta projekt” knappen och scrollar ner, kan man tydligen fortfarande få köpa denna för drygt 20.000 kr inkl. frakt och tullkostnader vilket innebär en rabatt på 33%. Man får också 3 års garanti. Om man köper den på Lymows hemsida får man bara 2 års garanti. Det svenska priset som anges där är verkar lite konstigt när sidan översätts. https://www.lymow.com/products/lymow-one
Visst kan det låta riskabelt att köpa en ny produkt som ännu inte har någon representation i Sverige, men jag tror att Lymow, liksom Luba en gång var, en såpass unik och nyskapande produkt att försäljning- och serviceställen även kommer att etableras i Sverige på sikt. Förhoppningsvis kommer det dröja länge innan man behöver hjälp med service. Har ännu inte behövt hjälp med min Luba.
Varför Lymow? Det är den enda modellen som uppfyller alla de önskemål jag satt upp. 40 cm klippbredd. 25 ah batteri, klarar av 7000 kvm på en dag. Min Luba har 10 ah batteri. Klippaggregatet placerat framför drivhjulen. Tyvärr lite tung, 32 kg mot Luba 23 kg. Antar att batteriet väger en hel del. Kraftfull mulcherfunktion, 6000 rpm mot min Klippo som har 3200 rpm.
Söker man på Youtube, finner man många tester av Lymow.
Har man en liten trädgård är Lymow kanske inte optimal men har man en större trädgård kan jag inte finna något bättre alternativ. Dessutom är priset väldigt attraktivt jämfört med t.ex Luba och Husqvarna.
För egen del ser jag fram emot många återstående nöjda år med min Luba.
Det finns inte någon lokal idrottsförening som kan åta sig uppdraget att klippa mattan mot skälig sponsring?
Tyvärr inte
Det stämmer att den är specad för 3200 kvadrat.
Har kört den en månad nu och den jobbar på bra! Jag har utökat klippytan till lite drygt 6000 kvadrat och den klarar att klippa den ytan två gånger per vecka. Då arbetar den mellan kl 04 och 24. Jag är helnöjd! ![]()
Jag tänker att gräset växer som mest kring midsommar och då kan jag vid behov öka klipptiden ännu mer.
Generellt är det ganska magert här men det finns områden där gräset är väldigt frodigt och den klarar att hålla efter även dessa områden. Jag har ställt in den så att den inte klipper slumpmässigt utan strukturerat och effektivt.
Tack för den uppdateringen. Om jag håller mig innanför häckarna och räknar bort två byggnader tror jag att jag är under 4000m2. Har du EPOS och separat RTK-antenn?
Jag har EPOS men ingen separat antenn. Har aldrig varit tal om någon separat antenn… Har mesh Wi-Fi som täcker den delen av trädgården som klipps.
Fått för mig att epos går över HQ cloud och att det nog inte ska behövas mer än själva epos-modulen? Tror inte jag får ut wifi 70m i trädgården(?)
Jag är för okunnig omkring teknologin för att kunna ge bra svar. EPOS-modul vet jag inget om… EPOS är markerat som aktivt i appen och när säljaren fick veta att vi hade mesh Wi-Fi verkade han nöjd. (Tydligen längre räckvidd än vanligt Wi-Fi?)
Du borde väl med hjälp av din mobil enkelt kunna kontrollera hur lång räckvidd ditt Wi-Fi har.
Det låter ju riktigt bra!
Jag var nyfiken på en 430X Nera med epos plugin och hade en kille från Husqvarna som var ute och tittade på min tomt. Enligt hans rekommendationer skulle roboten klippa max ca 2500kvm vilket jag tyckte kändes snålt. Annars menade han på att den får gå dygnet runt.
Instämmer. Känns som om HQ kör lite falsk marknadsföring när de nu kampanjar 430x med epos (43900kr) och i reklamen hävdar att den klarar 4800m2 med epos (utan referensantenn).
Hade också hemma HQ säljare till mina +4000m2 och de ville hellre sälja en 450x med epos och referensantenn samt installation för nära 75.000 ink moms. Den marknadsförs som att klara 7500m2 med epos.
För att klippa 6000kvm går roboten alltså 20 timmar om dygnet varje dag i veckan eller förstår jag dig fel?
Det stämmer. Den är inställd på den arbetstiden men en del av dagarna blir den klar tidigare (jag har lagt in marginal ifall den skulle köra fast, det skulle bli problem med Wi-Fi eller liknande).
Hej på er.
Vi har fyra sidor tomt där norra sidan är den minsta ytan och ett skuggigt parti, och avgränsat från övriga ytor.
De andra tre ytorna hänger ihop och skulle kunna skötas av en robotklippare, hade isåfall inte haft något emot att manuellt gå över den lilla norrsidan vid behov.
Har funderat på robotklippare tidigare men tyckt att sluttningen på ena sidan varit för blöt och geggig för att en klippare skulle kunna klättra där.
Senaste veckorna har jag gått loss och rivit upp all mossa på alla sidor, forslat bort samt sått nytt gräs. Upplever dräneringen klart bättre i jorden och tänker att förutsättningarna är bättre nu för en robotklippare.
Vi har ett grannhus framför, och ena sidan av gräsmattan är delad på mitten där båda husen har tomt på varsin halva. Antar att man i flera appar tydligt kan markera en gräns som den inte går över, trots ingen slinga nergrävd? Tänker ju inte klippa granntomtens gröngula, mossiga matta ![]()
Till den egentliga frågan, finns det några robusta bra slingfria klippare nu rekommenderar, som inte kostar 30k men som ändå klarar viss sluttning?
Mammotion yuka mini klarar max 24 grader lutning och är mellan 600-800kvm för 10-13 på Bauhaus. Vi har en sån och den går på gps.
Luba mini klarar typ 45 grader och finns mellan 800-1500 tror jag, kostar dock mellan 18-23k tror jag.
Ja, efter lite research lutar det åt att gardera sig med AWD och Luba Mini.
Har nånstans mellan 20-25° lutning på sluttningen så bättre att kosta på nånting man vet klarar uppförsbacken. Eller så kanske man lägga till i appen så den klipper tvärs över backen i linjer? Skulle isåfall matcha övriga ytors längder då.
Har längre upp i tråden, #10 och #85, berättat lite om mina erfarenheter med min Luba 1 5000 och vilka jag egenskaper jag skulle söka efter om jag skulle köpa en slingfri robotgräsklippare idag.
En av de egenskaper som jag prioriterar är klippbredden. Jag har en klippyta på 1200 kvm. som jag vill klara av medan gräset är torrt för att få en jämnare spridning av gräsklippet och att gräset inte klibbar fast under kåpan.
Mina 1200 kvm klarar jag av på 6 timmar inkl. laddtid. Jag har den då inställd på 35 cm klippbredd så av den totala klippbredden på 40 cm överlappar den redan klippt yta med 5 cm. Klipphastighet 0,6 m/sek. 3 varv runt ytterkanterna och 3 varv runt “No-go zoner”
När jag är klar kör jag in gräsklipparen i garaget där den förvaras mellan klippningarna och stänger av strömmen till laddaren och RTK-antennen.
Skulle jag valt en Husqvarna eller Gardena med 22 cm klippbredd eller en Stiga med 18 cm klippbredd skulle motsvarande klippning ta flera timmar längre tid.