Robotklippare utan slinga

Jag har gjort helt tvärtom mot dig, valt yuka mini 600 för mina 700kvm att klippa. Klippbredd 19cm ger mig styvt 8h klipptid och 8h laddning, totalt 16h för att klippa hela tomten. Detta kostar bara 10k jämfört med dina 25k och resultatet blir detsamma och man bortser ditt krav på snabb klipptid. När 2.1A batteriet är slut inom 2-4år kan du köpa ett nytt 6.3A 2500kr istället, eller ersätta och utöka antalet celler för en billigare uppgradering.
YUKA mini klarar de flesta gårdars lutningar, däremot är den svag för håligheter typ 1dm djupa.

Kör en Husqvarna Automower 315x med slinga i och för sig. Rullat i 10 år knappt och endast knivarna bytta 2 ggr per säsong. Slingan är lätt att lägga. Behöver inte grävas ner utan sätts bara fast med märlor. Jag köpte med installation och det var smidigt. Husqvarna Automower är nog den ledande produkten och det finns gott om reservdelar och service.

Hittade denna på kampanj nu: 43 900:- Husqvarna Automower® 430X NERA med slinglös teknik robotgräsklippare | Husqvarna SE Den borde funka för 5000 kvm.

1 gillning

+12 år här nu med en Husqvarna 320 som går och går felfritt år efter år med 2 knivbyten/år (vändbara). Har aldrig lämnat in det på service eller bytt batteri (vilket i sig kanske inte är så smart) men tänkte köra den i botten för att sen byta till en ny modell med kombinationen slinga och slinglöst på några känsliga ställen. Men det verkar som jag får vänta ett tag till… :slightly_smiling_face:

Kinamaskiner är kanske bra så länge dom håller men hur länge?

Va bra att vi båda är nöjda med våra val av gräsklippare utifrån de olika förutsättningar och prioriteringar vi haft.
Jag är inne på min tredje säsong med min Luba och mitt 10 Ah batteri visar inga tecken på försämrad kapacitet. Beställde och betalade min Luba i mars 2022 medan den fortfarande var ett Kickstarterprojekt och fick den levererad i april 2023. Totalt betalade jag med tull, moms och frakt från Kina, ca. 12.000 kr. (1199 US$) Således inga 25.000 kr. Då fick man stå ut med en ny unik produkt som inte var riktigt färdigutvecklad men med uppdateringar och egna modifieringar fungerar den idag utan problem.
Idag är min Luba1 5000, som för övrigt fick en gratis uppdatering till att kunna kartlägga 12.000 kvm klippyta, lite överkurs för mina behov, men det var den enda modellen som erbjöds på Kickstarter. Med det utbud som finns hade jag idag valt en annan modell.

Vad du har betalat är inte relevant för nya köpare, däremot vad luba 2 kostar idag dvs runt 28k för 3000kvm och 33k för 5000kvm. Man har olika behov så det kan vara bra att redovisa det för nya köpare, därav mitt utlägg kring alternativet YUKA mini. Bra klipp från din sida iaf vid lanseringen!

Vad jag tror kan vara relevant för många nya köpare är om man kan göra “klipp” på kommande gräsklipparmodeller och där har jag i mina tidigare inlägg tipsat om Kickstarter. Jag tog mig friheten att använda mig själv som exempel. I mitt fall köpte jag en Luba 1 5000 som kan kartlägga 10 000+ kvm. för 12 000 kr. Om du idag som enskild egenskap söker en Lubamodell som klarar av 10 000+ kvm måste du välja LUBA 2 AWD 10000X för 64 995 kr. hos Datanova.
Många slinglösa gräsklipparmodeller som finns att köpa i handeln idag har först dykt upp på Kickstarter, t.ex Yuka 1500 som du kunde köpa för totalt 1 299 US$.
En annan modell som först dök upp på Kickstarter är Yarbo. Inklusive gräsklipparmodulen kunde du köpa den för totalt 2 599 US$. Datanova säljer Yarbo idag med gräsklipparmodul för 88 995 kr. https://shop.datanova.se/produkter/72610
Om man har en stor gräsmatta har jag i ett tidigare inlägg tipsat om en ny intressant modell som heter Lymow. Om man var tidigt ute kunde man köpa den för 1 899 US$ + 99 US$ i frakt. Modellen ligger fortfarande kvar på Kickstarter men nu kostar den 2 707 US$ + frakt https://www.kickstarter.com/projects/lymowone/lymow-one-boundary-free-robot-mower-for-any-terrain-and-size/pledge/new?clicked_reward=false

Kickstarter är ingen affär och säljer inga produkter. Du har därför donerat pengar i hopp om att en idé ska bli produkt. Din produkt och chansning blev levererad men saknar garanti.

Om man istället köper från en affär kan du faktiskt förvänta dig levererad färdig produkt med 3års garanti. I detta fall även en förbättrad version då Luba2 korrigerade mycket brister från kickstarter projektets första leverans.

Lägre pris och fördelar är resultatet av ett risktagande om produktide, inte från ett tidigt köp. Viktig skillnad är att hade din produkt inte levererats hade du inte fått återbetalning av dina pengar.

Från kickstarters hemsida:
Remember, backing a project on Kickstarter is not the same as buying an existing item in a store, and as such receiving a reward in return for pledging is not guaranteed .

3 gillningar

Då kanske Kickstarter inte är något för dig och då kan du fortsättningsvis ignorera det jag skriver…
Nu får jag gå lite off-topic men Kickstarter är en plattform där företag lägger ut sina produkter. Det är också företagen som står för service och garantiåtaganden. I Lubas fall fick jag 2 års garanti.
Naturligtvis gör man en bakgrundskontroll, vilket jag redogjort för i ett tidigare inlägg, så man vet vad det är för företag som ligger bakom produkten. I Lubas fall såg t.ex jag att Mammotions ägare var ett stort företag som tillverkar olika typer av robotar och robotfordon, Agile X vilket ökade trovärdigheten. https://global.agilex.ai/
Vad gäller Lymow https://www.lymow.com/ som är en färdig produkt och vars Kickstarterlänk jag länkat till i tidigare inlägg, finns det hur mycket information som helst om företaget och produkten om man googlar lite t.ex här: https://www.techradar.com/home/robot-vacuums/this-robot-lawn-mower-promises-to-traverse-awkward-lawns-with-the-agility-of-a-mountain-goat Ägaren till Lymow är bl.a också grundare till ett företag som heter Narwal https://narwal.se/
Vad gäller garantin, 3 år, till Lymow framgår det av beskrivningen på Kickstarter:

Lymow One Combo

2 707 dollar+99 USD i frakt

7 stödjare1003 av 1010 tillgängliga

Sent erbjudande – Du får en Lymow One robotgräsklippare (inklusive laddstation), ett alternativt 528wh-batteri och ett Super Wing-knivset (2 knivar per set) för 2707 dollar, vilket ger dig 25 % rabatt på det rekommenderade priset. Ta vara på detta otroliga erbjudande innan priserna ökar! Tullavgift ingår. 3 års garanti ingår.
Det finns också mycket om Lymow på Youtube, t.ex här: https://youtu.be/JDVk2mfTgUA?si=eKvo_-X5K_7WnbJw

Kan man inte köpa flera mindre då som delar på bördan?

Någon som har erfarenhet av lidar? Verkar kunna navigera hinder också (igelkottar t.ex).

Såg den här på Netonnet.

Visst kan man det, beroende på hur stor tomt man har. Sedan får man också ser vad kostnaden blir för två klippare.
Ett av skälen till att jag gillar Lymow är att den mer liknar en traditionell gräsklippare i sin funktion. Den har inga rakbladsknivar utan har kraftiga knivblad med mulcherfunktion, 6 000 rpm jämfört med min gamla Klippo med 2 900 rpm. 40 cm klippbredd. Kraftfullt batteri på 25 ah, klarar av 7000 kvm på en dag.
Min Klippo är jag fortfarande beroende av just p.g av dess mulcherfunktion då jag nu i dagarna klipper mina oxelhäckar. Klippet hackar jag ner och sedan sköter maskarna resten.