Kompostkvarnar i allmänhet och Biltemas i synnerhet

Har en Makita kompostkvarn. Har fungerat bra i några år nu.

Har inte alls samma erfarenhet. Vi har en tomt på runt 3500 m2 med 15-20 större träd. Varje gång det blåser rasar det ner torra grenar/kvistar och det tar inte lång tid att köra allt genom kvarnen och få ett par skottkärror fulla man kan sprida ut i rabatterna. Men tunna färska grenar hanterar den dåligt, det kan jag hålla med om.

1 gillning

Har någon erfarenhet av denna Ryobi?

Kompostkvarn 3000 W 230 V | Ryobi RSH3045U | Jula https://share.google/RCuoQ2ClhAve2TpNo

Skulle säga att den kommer att prestera som Biltemas fast till ett högre pris…. det är inget fel alls på Biltemas modell utan den har samma för- och nackdelar som alla andra valskvarnar.

Jag har en som ser snarlik ut.

Kompostkvarn Ryobi RSH2845T 2800W 45mm

Vikt 29 kg, 55 liter, 45 mm grenar, 2800 W

Jag har haft den sedan 2018. Den funkar bra förutsatt att det inte matas i grenar med för stor mängd färska löv. Gör man det så korkar det igen i inmatningen. Man lär sig när man måste dela upp grenar i flera delar.

Det som kommer ut blir förträffligt i komposten. Det fanns en outtalad tanke om att kunna ta resultatet och täcka rabatter med, men det är inte den sortens flis som kommer ut.

Maskinen var/är lite trixig att ställa in så att den klipper bra utan att pajja skäret. Om det hamnar lite snett kan det bli långa längor av nästan avklippta grenar, särskilt om det är färska grenar med seg bark (som det ju oftast är med nyröjd sly). Å andra sidan kanske inte det gör något att de hänger ihop. Det löser sig med tiden i komposten.

Tack; det var precis så jag tänkte. Att alla valskvarnar under 4-5 000 kr kanske presterar på ungefär samma sätt.

Det verkar som om det där med färska löv som korkar igen är ett relativt vanligt problem oavsett märke. Frågan är om man slipper det problemet om man tittar på lite dyrare maskiner, eller om det helt enkelt är såhär det är med valskvarnar.