Köpråd: sodastream (kolsyremaskin)?

Inspirerad av tråden “Produkter och tjänster värda pengarna?” så kom det här med Sodastream / kolsyremaskin upp. Ungarna har tjatat och Caroline är inte negativ, så det lutar åt en sådan. Ni som har en sådan - vilka är era bästa tips, erfarenheter och köpråd?

Ping @Noomi

2 gillningar

Historiskt har SodaStream fått en hel del kritik och bojkott. Jag vet inte bakgrunden till kritiken, men är iaf ett företag från Israel. Kan ju vara värt att kolla upp om ens köpval påverkas av politik.

2 gillningar

Jag tycker de som har flaskor med bajonettkoppling är bekvämare än de som gängas i maskinen. Inte helt koll på vilka märken som gör vilka varianter.

Annars, köp en du tycker är snygg.

Obs att sodastream är ett varumärke som ofta används för att prata om alla kolsyremaskiner.

1 gillning

Jag äger och rekommenderar en AGA Aqvia Balance, snygg, stilren och svensktillverkad :smiley:

Absolut ingen “onödig“ produkt, då är det betydligt mer onödigt att betala för och kånka hem flaskvatten. :nerd_face:

1 gillning

Jag är ingen expert på modeller egentligen, privat har jag haft två olika modeller, en som jag köpte själv och sen kort därefter fick jag en i 30-årspresent för drygt 16 år sen som var lite snyggare.
Den har använts flera gånger dagligen sen dess och visar ingen tecken på att gå sönder.
Den andra fick sonen ta med sig nu när han flyttade ut.
Så, håller verkar de ju göra.

På jobbet har vi en nyare variant, den är lite smidigare eftersom man inte behöver skruva i flaskan, och vad jag förstått så har den en annan typ av kolsyre-patron.
”quick connect” tror jag de heter.
Åtminstone de mer traditionella kolsyrepatronerna finns det massor av “tredjepartsprodukter” som ofta är billigare än sodastreams egna patroner, det är möjligt att samma gäller för den nya typen av patroner, men det har jag ingen koll på.

1 gillning

Den svenska distributionen av Sodastream ägdes dessutom i många år av Ian Wachtmeister… :grin:

1 gillning

När du köper en kolsyremaskin (ta ett märke som du lätt kan få tag på utbytes patron till i närheten där du bor) välj ett “starter” paket med flera flaskor, så det finns till flera personer samtidigt.

En flaskborste ifrån t. ex. amzon kan vara lämpligt tillval för disken.

1 gillning

Ni som har, vilka märken / modeller har ni? Verkar ju vara en liten djungel.

Mina (har 2 st.) är båda SodaStream

1 gillning

Ska du “bara” kolsyra vatten funkar SodaStream eller snygg svenska Aarke. Vi har haft båda på kontoret och jag märker inte så stor skillnad

Vill du kunna leka/experimentera så rekommenderas Sage InFizz Fusion. Sedan den kom in i huset i våras har det blivit mycket kolsyrade drycker - kolsyrad plommonlikör var riktigt nice. Glass (från nya glassmaskinen) har serverats i olika kolsyrade drycker - alla intressanta men kanske inte så goda att de upprepas

Den kolsyrar på annat sätt så därför kan man kolsyra all vätska

2 gillningar

Har jobbat på sodastream. Efter det aldrig att jag köper en. För att rensa metal spån från flaskorna pumpar de in luft och tömmer. Ingen koll om det verkligen är 100% tomt

1 gillning

Vår(sambons) sodastream gick sönder efter 5 år. Jag försökte laga den, men det var uppenbarligen designat för att gå sönder.

Jag drack vattnet smaksatt med ”drops” likt Loka/Ramlösa etc. Men dessa små flaskor med smaksättning kostar skjortan. Ca 60kr som kan smaksätta 12 liter vatten. Vilket då blir 5kr/litern, alltså dyrare än färdigblandat bubbelvatten i butik. Kan vara bra och veta innan man investerar i en snygg maskin för 2-3 papp :slightly_smiling_face:

1 gillning

100% att det är så. Visst var det hålen i knappen som bröts av? Helt sjuk dålig design, så dålig att det måste vara avsiktligt.

QuickConnect kolsyreflaskor är dyrare än den gamla skruv. Inte direkt värt bekvämligheten vid byte att det tar 10 sec istället för 5 se .

Vattenflaskor som tål maskindisk är ett måste.

Stadig maskin och inte bara plast är något jag kommer att titta på vid nästa byte.

Obs att jag menar vattenflaskorna, inte gastuberna.

Nu började jag kolla det där, det verkar inte som SodaStream själva säljer några andra maskiner än de med QuickConnect patroner längre?

(Art är för övrigt den vi har på jobbet, inget speciellt att klaga på den)

1 gillning

Har en Aarke och jag undrar om det är våran maskin eller om hemma-streamande aldrig blir riktigt bra? För det är milsvid skillnad på vårt bubblade vatten och det i en Loka. Dels på själva bubblornas storlek och smak, dels på mängden bubblor (efter ett par-tre körningar, för en körning kommer inte nära).

Och låt oss inte prata om skillnaden mellan Pepsi Max-koncentrat och riktig Pepsi Max… har vi bara äckligt vatten eller något? :joy: Den får nämligen inte många tryck per år, trots att vi definitivt är i målgruppen (dvs köper Loka/Pepsi Max på burk/flaska).

1 gillning

MySoda Woody här. Helt ok!

Finsk-tillverkad tror jag?

1 gillning

Omoraliskt företag som jag så klart bojkottat hela livet.

2 gillningar

Nä, Pepsi Max smaken är inte ens i närheten av den riktiga.

De hade väl en kolasmak tidigare (innan Pepsi) och jag har en känsla av att de endast bytte namn på den och körde vidare med samma recept.

Kan inte förstå hur PepsiCo kan ha godkänt smaken…

1 gillning

Jag har inte sett ersättingsflaskor för quick connect annat än från just SodaStream. Skulle jag köpa nytt så hade det blivit den man skruvar på och har blå kork/design.

Quick Connect har rosa kork/design.

Flaskor med blå design går att hitta i många butiker och från flertal leverantörer och till vettiga priser.

Jag gissar att det är samma gas i alla och att det antagligen är AGA som levererar till alla tillverkare. Jag har dock inget bevis för detta :sweat_smile: