Alkoholfri dricka som inte är söt, ej Ramlösa och billigt

Hej,
En vecka sen fick vi andra barnet och även om jag har lite åsikter kring det (som tysk…) så kan jag håller med att min fru är på mig att jag ska kanske inte dricka öl varje kväll.
Mitt problem här: inga problem att ha enkel 2,8% folköl eller liknande, och det är ganska billigt (typ max. 40 spänn för 6 långburkar) - medan alkoholfri öl verkar alltid vara väldigt dyrt i jämförelse, och oftast smakar det ganska sött (även om det ska vara pale ale eller liknande).
Jag letar efter någonting som har gärna besk smak, som är absolut inte sött och inte Ramlösa, samt inte dyrt (jag har provat några tonics, men de brukar också ha delvis rejäla prislappar).
Kalorier spelar ingen så stor roll :blush:.

Någon några tipps?

2 gillningar

Vad har du provat för öler då?

Falcon smakfull är god. Även Guinness. Och Brooklyn special effects (finns som lager och IPA, bägge är goda)

1 gillning

Denna är god Kukko Pils Alkoholfri, Glutenfri | Systembolaget

Jag tycker t.ex. alkoholfri Carlsbrg Hoppy Lager inte är söt

Jag har provat en hel del, men som sagt jag tycker det är skittråkigt att typ 3 liter 2,8% kostar lika mycket som kanske drygt en liter av alkoholfritt …
Tycker om Melleruds som smakar faktiskt beskt och kostar oftast kring en tia per flaska.
Special Effects är okej men kostar dock …

Så kanske huvud grejen är BILLIGT :grin:

Jag har tidigare köpt alkoholfri öl på Matsmart till bra pris. Det är en återkommande produkt där.

2 gillningar

Min favorit bland alkoholfri öl med. Den som smakar mest som ”riktig” öl tycker jag.

Är det något fel på kranvatten?

3 gillningar

Varför måste du ens dricka alkohol, allt annat lika dricker du hellre 2,8 % än 0,5 %? Jag tycker det låter oroväckande men du känner dig bättre än jag.

2 gillningar

EXAKT det där problemet har jag också haft och funderat mycket över. Hittade ingen lämplig dryck förutom folköl vilket är rätt tråkigt. Ska bli spännande att se vad folk nedan ger för tips!

Finns Guinness alkoholfri?

Mjölk, te, kaffe, Zeroh, vatten, äppelmust, alkoholfri cider, osv, osv.

Tror det kan vara vettigt att bryta alkoholvanan och köra ett vitt halvår.

Kanske låter knäppt, men systembolaget kan troligen ge bra tips på dryckesalternativ som är alkoholfria och som inte tillhör ölfamiljen.

Jag har alkoholism i släkten och är själv överkänslig mot alkohol, så dricker oerhört sällan alkohol.

4 gillningar

Japp och den är riktigt god! Finns på systembolaget, mitt lokala citygross, och lite här och där.

2 gillningar

Hur fick du det han skrev till att han till att det måste vara alkohol? Tycker snarare det verkar som tvärtom. Håller med trådskaparen om att mycket alkoholfritt har en sötaktig smak och att det dessutom är dyrt i förhållande till folle. Hade också gärna sett något alkoholfritt som är hyfsat gott och inte så dyrt

Jag såg nu att jag läste för snabbt, läste det som att 2,8 kostade lika mycket som alkoholfri :slight_smile:

1 gillning

Får prova om jag har vägarna förbi systemet. Jag brukar köpa 3,5:ans Guinness och tycker fan den är minst lika god som den “starka” som förvisso inte är så jättemycket starkare

Men öl är ju gott! Det är som inte utbytbart med barndryck som kaffe, läsk eller annat slisk. Alkoholfri cider skulle eventuellt kunna vara nåt som skulle kunna ersätta vitt vin. Gäller bara att hitta nån god variant som inte är så söt.

Dricker hellre alkoholfritt vitt vin än cider. Men helst bubbel, Rickard Juhlin alkoholfri är min favorit där.

2 gillningar

Jag har gjort lite försök med alkoholfritt vitt, men det känns nästan som en helt annan dryck och inget jag tyckt om. Det är säkert möjligt att lära sig uppskatta det mer om man verkligen gett sig den på det. Bubbel har jag inte provat så mycket och där kan jag nog tänka mig att det är lättare att hitta något som är okej. Däremot är jag inget fan av att dricka bubbel till mat så då vet jag inte riktigt vad jag ska denna dryck till, men tack för tipset!

Är det verkligen omöjligt att få fram en smakessens som imiterar alkohol? Fatta vilket genombrott det hade varit. Jag hade bara druckit alkoholfritt!

1 gillning