Jag har gjort till en vana att ”dricka kontinentalt”. Det innebär i klartext att dricka vin till många måltider. Jag har nu kommit fram till att det nog vore bra att dra ner på det hela lite.
En enkel lösning vore att införa en regel om att inte dricka vin annat än till middagen. I praktiken skulle det ändå inte bli varje dag eftersom många typer av mat inte passar att ha vin till.
Min fundering är nu vad jag borde hitta på istället. Det vore ju bra att hitta någon generell måltidsdryck som inte är alltför torftig, barnslig, sockerdrypande eller olämplig på annat sätt. Är det någon som har något förslag?
Jag tycker av nån anledning att okolsyrat vatten smakar “tråkigt”.
Men, ja, kolsyrat kranvatten är det jag dricker mest av (sodastream), ytterst sällan jag köper vatten på flaska från butik.
Vatten är jag med på som ide. Jag funderar då på att ha lite citron i vattnet. Säkert finns det även andra sätt att piffa till vatten en aning. Alla sådana tips är välkomna.
Visst är det så och lagom är alltid bäst. Jag förutsatte här ursprungsfrågan, dvs som måltidsdryck och då är det full fart i flabben med allt möjligt intag ändå.
Som törstsläckare i största allmänhet kan jag bara hålla med. Jag har precis laddat min vattenflaska med prima kranvatten inför jobbdagen.
Vatten. Såhär på sommaren när vattnet när kallvattnet är varmare är det bra att alltid ha en flaska stående i kylen.
Ibland tillsätter jag citron- eller limejuice. Om det fräter på emaljen vet jag dock inte, mest om man borstar tänderna direkt efter väl?
Trodde utifrån rubriken att tråden skulle handla om gräs vs kola, och då skulle jag föredra det förra för vardagsbruk (legaliserades nyligen här). Kyld mugicha brukar jag dricka när jag vill ha ett alternativ till vatten – det blev en vana efter en Japanresa.
Jag har tidigare vid olika tillfällen köpt på mig stora partier av olika drycker på Matsmart. Det har handlat om ginger beer, olika sorters havedryck och annat. Det har varit ganska bra saker som räckt i kanske 2-3 månader. Dock är ju sådana udda specialdrycker inte alls billiga när man köper dem till ordinarie pris. Ingen långsiktigt hållbar lösning alltså.
Den kontinentala vanan med vin till många måltider är kanske inte heller hållbar långsiktigt i så fall, ur ekonomisk synpunkt.
Jag tycker att variation är toppen. Ibland ett glas vin till maten. Ibland en alkoholfri drink före maten, som i kombination med vatten till måltiden kan räcka väldigt länge.
Ett bra tips är annars svartvinbärsnektar, finns på många restauranger och passar utmärkt till en god middag. Serveras gärna i ett festligt glas, smakar mycket, och räcker länge.