Efter lite snack i chatten kände jag att det var läge för lite åsiktsregistrering kring hur folk här på forumet får sin koffeinfix. Om du inte brukar koffein så svara inte på frågorna.
Hur tar du ditt koffein?
Kaffe
Energidryck
Coladrycker
Koffeintabletter
Annat exv tuggummi
0röster
Om kaffe, hur?
Svart
Espresso
Med mjölk, latte, cappuccino etc
Med vispad grädde och massa annat tjosan så det lika gärna kunde varit en efterrätt
Så nu finns coladrycker med som alternativ. Var tyvärr tvungen att radera och återskapa pollen för att få in det. Jag utelämnade det inte med flit bara inte tänkt på cola som en källa till koffein då det är så lite i den.
Oftast kaffe. Helst svart men avarterna är egentligen inte så illa de heller. Koffeintabletter i samband med särskilt hårda träningspass. Cola (eller hellre då Trocadero) dricks bara för smaken och gärna i sockerfri version. Är ingen storkonsument av energidrycker men OK, en gammeldags Red Bull alternativt billigast möjliga vid en trött eftermiddagshandling slinker ner ibland.
Det är baserat på högst ovetenskapliga och löst sammanhängande observationer på kontoret. De flesta brukar dricka mellan fyra och sex muggar per dag. Räknar att en mugg motsvarar 20-30 cl.
en till två liter kaffe är nog mer än vad de flesta dricker.
Om en kopp kaffe är på ca 1.5 dl så innebär det 6 - 13 koppar kaffe / dag.
Om det är större koppar på ca 2dl så är det 5 - 10 koppar.
Vem vet, det kanske skiljer mycket beroende på vart man jobbar, men på mitt gamla jobb så kändes det som att de flesta i min närhet drack 1 kopp på morgonen, 1 vid lunch och 1 på eftermiddagsrasten.
Sen hade vi kaffemaskin där det inte var så stora mängder i varje kopp. För de arbetsplatser som har bryggkaffe och möjlighet till större glas/koppar så kanske de tar mer kaffe / gång.
Kanske är jag som är udda i sammanhanget då.
På kontoret dricker jag en mugg vid ankomst, en vid förmiddagsrasten, en innan lunch, en efter lunch, en vid eftermiddagsrasten och en någon timme innan hemfärd.
Jobbar jag hemifrån brygger jag en liter som brukar försvinna innan lunch.