Ett stort problem när det gäller kaffe är att mängden svinn är stor på många platser. Man brygger fulla termosar för att servera på olika ställen. En stor del går inte åt och och vaskas.
Jag märker liknande tendenser när det gäller konsumtionen hemma. Det är inte lätt att få till rätt mängd, alltså den mängd som faktiskt går åt. Snabbkaffe är en potentiell lösning men kanske det även finns andra metoder/strategier för att dosera kaffe rätt.
Notera att jag inte är ute efter att hitta det billigaste kaffet. Det är inte så svårt att hitta och helt säkert inte så gott. Frågan handlar mer om en total modell för att optimera mängden som man lagar i förhållande till vad som går åt. Om svinnet minimeras kan man ju lägga pengarna på kvalitet istället för på överblivna mängder som vaskas.
Svagt kaffe är det billigaste. Lite som amerikanskt kaffe. Jag försöker kombinera det ekonomiska med att dra ned på koffeinet. Jag brygger ca. en liter varje dag, men bara med ett kaffemått (drygt 1 msk). Men ibland kan jag behöva dricka hela litern om jag behöver en kaffekick för att vakna till. Jag förvarar kaffet i en termos och värmer på i kastrull om det behövs.
Glöm inte att ett paket zoegas räcker till ca 72 koppar (förutsatt att man sätter ett mått per kopp). Dividera inköpspriset på 72 så inser man att det inte blir särskilt många kronor per kopp. Jag skulle säga att kaffet fortfarande är billigt.
Hur blir svinnet rent generellt? Brygger ni för lite så kan ni ju testa att brygga lite mindre. Är man ändå sugen på mer kan man antingen brygga mer eller helt enkelt avstå den lilla påtåren det rör sig om.
Problemet du beskriver är ju inte unikt för kaffe utan vi har stora mängder svinn i Sverige. En indikation på att mat är för billigt fortfarande…
Men konkreta tips
Brygg mindre
ha en termos som håller sig över dagen
gör chokladbollar
frys in kaffet i kuber och gör kaffe Karlsson eller drick som iskaffe. Perfekt på sommaren
beräkna bättre för vardagen, räkna ut hur mycket ni dricker och kalkylera för det. Har man vänner över är det så klart svårare och där kanske man får tolerera lite svinn
Kallt kaffe från termos smakar också gott (så länge det inte bryggs så kallad “truckertjära”), dessutom kan kaffet värmas i mikrovågsugnen eller i en kastrull.
Vi brygger filterkaffe på en Melitta kaffemaskin - en fylld kolv (10 kaffekoppar ~ 1 l termos + extra mugg) med tre kaffeskedar utan topp ger vår favoritsmak med mellanrostat kaffe. Ibland maler vi kaffebönor och då behöver mängden kaffe vara lite mindre.
Jag har slutat och dricka kaffe. Inte pga av priset, det är en bieffekt att jag sparar pengar, utan att jag vill få ner stressen och sova bättre. Och det gör jag! Snart en månad fri från denna drog… Skönt!
Så det mest ekonomiska är att inte dricka kaffe alls.
Jag har en Espressobryggare med inbyggd kvarn. Maler hela bönor, gör en kopp i taget. Gör även “vanligt” kaffe med storlek 120 ml.
Jättegott kaffe (som givetvis beror på vilka bönor man stoppar i). Men det blir inget svinn!
Bryggaren är en Krups köpt på Amazon för ca 2000 kr. Har hållit i fem år nu.
Jag hade uppehåll några år med kaffe. Det var väldigt bra på många sätt. Ekonomiskt märkte jag inte så mycket, men min tandläkare reagerade på att tänderna inte var så bruna vid mina kontroller. Nu när priset gått upp kanske det är värt att ha uppehåll en vända till? Om alla minskar sin kaffekonsumtion borde ju marknaden justera priset för att öka efterfrågan. Finns det ens någon positiv hälsoeffekt med kaffe?
Finns studier som visar på positiva hälsoeffekter, t.ex. denna väldigt långa (16 år) och stora (521 330 Européer) studien:
[…] participants in the highest quartile of coffee consumption experienced statistically significant lower all-cause mortality. […] Inverse associations were observed for digestive disease mortality for men and women. Among women only, there was a statistically significant inverse association between coffee and circulatory disease mortality, and cerebrovascular disease mortality.
Vilket jag tolkar som att om man verkligen inte vill dricka kaffe, eller tycker koffeinet ger problem med sömnen så finns det ingen anledning att sluta.
Det här tyckte jag var ett intressant ämne! Personligen dricker jag inte kaffe själv men har en sambo som gör det. Vi köpte en automatisk bryggare som hade funktionen att man kunde ställa in allt natten innan och vips på morgonen kunde man ha nybryggt kaffe. Nackdelen var att maskinen hade ett minimum på tre koppar som man behövde brygga åt gången för att inte skada maskinen, vilket bidrog till att en del blev bara svinn. För några år sedan hittade jag en presskanna för 1 person (eller en kopp) så att han kunde testa (hittade den på Cervera men finns andra ställen också) och det blev en succe. Nu gör han endast en kopp och behöver han mer kan han brygga en till Får vi gäster har vi nu även köpt en större presskanna som man kan använda.
Det som gjorde mig gladast är att vi nu har en hushållsapparat mindre som behöver stå framme!
Som jag fått lära mig från barndomen ska man alltid ta en sked per kopp bryggkaffe PLUS en. Det betyder att en kopp blir två skedar, två koppar tre osv. Det innebär att det automatiskt blir oekonomiskt att göra lite. Den extramängd som krävs för en kopp till är mindre än vad den första koppen kräver. Detta gällde nu för vanliga kaffebryggare men jag har tagit för givet att det är en generell sanning. Stämmer det kanske inte? Finns det andra ”principer”
som är mer ekonomiska? Är vissa sorters tillredning mer ”kaffesnåla” i relation till vad man får ut?