Vilket kaffe är mest ekonomiskt?

Medhåll! Presskanna löser svinnproblemet, gör gott kaffe och man slipper ha en kaffebryggare som tar plats. Bara fördelar! :partying_face::coffee:

1 gillning

Ja, med presskanna blir det alltid bra med ett mått per kopp.

Annars kanske kaffesurrogat är något som kan vara på väg tillbaka igen. :grin:

2 gillningar

Kaffepannan håller din livstid. Det gör inte kaffebryggaren. Det gör inte presskannan. Det gör inte kaffemaskinen som mal bönor (och låter djävul).

Kaffe ska vara hett och njutas ur kaffekopp med tunn kant för bästa smak. Tjocka porslinmuggar är en styggelse. Den mindre volymen i kaffekoppen är uträknad och håller värmen i den takt man vill dricka.

Pulverkaffe är för stockholmare och de som sover i tält.

Ovan skrivet innan morgonkaffet vid niotiden. Den enda dos man behöver för dagen.

2 gillningar

Att fråga hur många som vill ha kaffe och att hälla i termis är ju de givna svaren. Jag använder moccabryggare när jag är själv. Blir det över så lär dig att använda svinnet på ett bra sätt. Överblivet kaffe kan du frysa in i iskuber och använda i islatte när det är varmt ute. Du kan ha det i bröd när du bakar, i kladdkaka, moccarutor osv. Våga exprimentera med matlagning och testa vad som händer när du tillsätter en kaffeskvätt. Eller varför inte i drinkar? Kaffesump kan du använda i jorden när du planterar blommor. Det är superbra!

1 gillning

Finns ju koffeinfritt bryggkaffe. Zoegas brukar finnas på ICA. Det är betydligt godare än Gevalias koffeinfria bryggkaffe. Älskar kaffe, men ogillar snabbkaffe.

När jag fått min koffeindos brukar jag brygga en utan koffein. Då kan jag även dricka en kopp senare på eftermiddagen eller kvällen. Använder både mokabryggare och press.

När man bor själv anser jag att snabbkaffe (nescafe lyx) både är praktiskt & prisvärd. Aldrig något spill och går oerhört snabbt att fixa! Dessutom har man vant sig med smaken så har svårt att hitta något “finare” kaffe som smakar bättre…

Inte om man vill ha drickbart kaffe. Återuppvärmning bryter ner mer av de söta smakämnena, som (i bästa fall) balanserats via rätt temperatur och bryggtid vid bryggningen.

Har man en kaffemaskin som river direkt för varje kopp då blir det inget svinn.
Kan minska kaffemängden för att snåla. Visst men då kan man vara utan.
För att informera lite bredare om dyra kaffet så kan jag informera om att förra skörden 23/24 var rekordstor.
I butikerna står det på hyllorna att pga klimatet så är skördarna sämre. En ren lögn!

1 gillning

Vilken anser du är den verkliga förklaringen till de höga kaffepriserna?

Ja det kan göras på olika sätt. Att behålla mer i lager för att skapa ett underskott är en variant

Avser detta allt kaffe eller vissa sorters kaffe?

Men siffrorna (-1,3-0,2+0,9-8,6-4,9+1,0=-13,1) i den bild du visar tyder ju snarast på att det konsumerats mer än det producerats under tidsperioden. Talar inte det emot att kaffe skulle ha lagerhållits för att skapa ett underskott?

Tydligen finns det lager då vissa år förbrukats högre.
Oavsett så tycker jag inte att skördarna verkar minska som de påstår.
Sen kan man undra om några % sämre skörd ska dubbla priset

Man kan nog nörda in sig mycket på kaffepriser och -produktion/-konsumtion. Jag rotade runt lite och det verkar som att det rapporteras olika siffror på olika håll. Oklart vad som ligger bakom. Jag hittade en färsk rapport från ICO (International Coffee Organization) här.

Enligt den så steg kaffeproduktionen nästan 6% under säsongen 2023/2024, medan konsumtionen bara steg drygt 2% (dock preliminära siffror, vilket jag inte riktigt förstår med tanke på att rapporten är färsk och säsongen 2023/2024 för längesen är över).

I övrigt ser det ut som att lagren har minskat de senaste åren.

Kan det bero på en så enkel sak som att det kaffe som produceras en säsong är det kaffe som i huvudsak konsumeras under följande säsong, men i jämförelsen mellan konsumtion och produktion så är det samma säsonger som jämförs?

1 gillning

Man kan köpa certifikatet Kaffe AVA på Avanza när det är billigt och sen finansiera det riktiga kaffet med dessa i dyrare tider. Jag har även märkt att Kaffe AVA ligger lite före priset i butik, så då får man dessutom en signal när det är dags att köpa på sig några extra paket! Just nu är Kaffe AVA på väg ner från en ganska extrem topp.

3 gillningar

Jag har för dålig koll på kaffemarknaden för att våga mig på den nu. Men jag har en liten andel (ca 2%) av min portfölj i WisdomTree Softs som bygger på indexet BCOMSO, där kaffe ingår med ca. 40%, tillsammans med socker (~40%) och bomull (~20%). Kul att försöka hänga med lite på råvarumarknaderna och se om man kan göra något klipp här och där.

1 gillning