Mala kaffebönor själv - ett sätt att spara pengar?

Är det någon som har koll på detta? Jag förstår att det finns kvalitetsdimensioner men här är jag främst intresserad av att förstå om det finns pengar att spara.

Vill också veta! Har bott i Tyskland där kunde man i princip alltid köpa 1kg bönor för 6,99 eller 1kg fina för 8,99€. Färdigmalet skruttkaffe va alltid 4,99-6,99€ för 500g.

Här tycker jag bönor verkar va mindre marknad med dyrare kilopriser. Sen får man typ leta och vissa butiker har inte ens medan färdigmalet är fjorton hyllmetrar och alltid ngt på rea.

En intressant reflektion. Jag har också uppfattat att bönor i Sverige verkar kosta mycket men det kanske inte är så överallt…

Åh vilken kul fråga! Jag vill också veta.
Det här får vi spåna i!

Tänk om man både kan spara pengar OCH få ökad livskvalitet. :yum:

Jag maler eget för det är godare. Särskilt som ensam kaffedrickare i hushållet då färdigmalet hinner tappa smak.

Har inte upplevt att det billigare eller dyrare.

3 gillningar

Tyvärr inte, är min erfarenhet. De har effektiviserat industrimalningen så pass mycket och de har ju försäljningsvolymerna i det segmentet. Så färdigmalet har alltid varit cirka 10% billigare eller mer när jag kikat i affären… Även om det är betydligt godare med färskmalet :slight_smile:

Har Netonnets superbilliga kvarn för 99 riksdaler och den maler på typ 15 sekunder! Recensionerna talar sitt tydliga språk! Andersson Kaffekvarn CEG 1.0 | NetOnNet

3 gillningar

Vilken intressant tråd!
Jag skaffade en kaffemaskin för ett ex antal år sedan (fem tror jag), jag konsumerar ca 10 st 1 kg paket per år, detta innebär att jag konsumerar totalt 27,3 g per dag eller ca 9.1 g per dag (Omkring 3-5 koppar om dagen).

2 gillningar

Jag har gjort båda och smakar faktiskt ingen skillnad. Doseringen och rostningen gör större skillnad tycker jag. Jag gör kaffe bara i perkulator (i olika varianter).

Färdigmalet tar mindre plats, har kantigare förpackningar och borde därför vara billigare att hantera och transportera.

1 gillning

Nåja, det där är inte en kaffekvarn, utan en kaffehackare. Försämrade egenskaper på kaffet pga knivarnas värme och olika stora, ojämna former tillför sämre smakextraktion. :slight_smile:

4 gillningar

… Om du säger det så :man_shrugging: :joy:

Gott och lika finmalet (hackat?) som det man finner i ett paket bryggkaffe blir det iaf! Det får inte bli för bra när som kontrast till automatkaffe man knarkar under arbetsveckorna! :wink:

Jag har haft en kaffekvarn sen länge och maler allt mitt kaffe själv, jag tycker det blir godare så och har ingen som helst tanke om att det ska vara billigt, det ska vara gott!
Min bild av det är att hela bönor är dyrare än färdigmalt kaffe.

Nu är jag väl relativt kräsen och köper ganska dyrt kaffe. Men här är ett par jämförelser på kaffe jag brukar köpa:
Färdigmalet - Hela bönor

Förövrigt så har jag en sån här kaffekvarn sedan 5(?) år tillbaka, den funkar prima än!

Två aspekter att ta med i beräkningen:

• Bönor har längre hållbarhet än malet kaffe
  • Maler du själv slipper du köpa flera malningsgrader

(Nästa steg att börja rosta själva?)

Har en precis likadan, läser man recensioner från kaffesnobbar får den inte toppbetyg, men duger för mig.
Är i alla fall en kvarn och inte hackare, och med tanke på det låga priset så presterar den helt klart över det.

Den var betydligt dyrare när jag köpte den, tror jag gav 700. Men säger lite som dig, den funkar prima för mig, jag är ingen kaffesnobb egentligen, men jag uppskattar gott kaffe! Man dricker ju ändå ett par kannor om dagen när man jobbar hemifrån…

Sen måste ju kaffebryggaren vara bra också! Sitter lite i den, och sen ska man använda vita (blekta) filter, inte bruna. Bruna gör kaffet beskare!

Jag är ingen kaffesnobb… :smiley: Men gjorde en hel del research om detta en gång i tiden…

Jo, samma här, jag kan göra skillnad på gott och äckligt kaffe.
Men, vi har kvarnar för många tusentals kronor på jobbet, jag är inte tillräckligt finsmakare för att avgöra vad som gör de bättre än DeLonghi kvarnen.

Jag gör det mesta av mitt kaffe i en sån här

Det där såg sjukt fancy ut, och lite omständigt? Blir det bättre än en vanlig bryggare? Kanske får testa när jag flyttar hem igen!
Jag kör en Moccamaster.

Inte mer omständigt att göra än bryggkaffe, tycker jag i alla fall.
Men, det är ju lite annorlunda än bryggkaffe, någonstans mitt emellan espresso och bryggkaffe.

Kommer gärna till dig och smakar på lite! :wink:

Om du har vägarna förbi Esbo nån gång kan jag absolut bjuda på en kopp :wink:

1 gillning

Oj du gillar svagt kaffe alltså? Tumregeln är väl 7g till en kopp (1.25dl).