Jag misstänker att kaffebryggarkunskaperna är breda på forumet, så testar med lite köpråd här, släng in fler frågor om det finns.
Jag har nu en Wilfa som börjar se väldigt tråkig ut och är svår att rengöra eftersom vattentanken inte går att plocka av. Spridararmen har någon foliering som börjat spricka upp. En ny spridararm kostar nästan 400 kr inkl. frakt, och med tanke på att jag är halvnöjd med bryggaren överlag funderar jag på att byta.
Vad jag uppskattat i nästa kaffebryggare hade varit (i turordning efter vad jag prioriterar):
Går att plocka isär (vattentanken går inte att plocka av på den jag har)
Går att köra delarna i maskin
Timer
Bra tillgång på reservdelar
Ser trevlig ut
Moccamaster bockar väl av allting förutom att delarna verkar vara av en kvalitet som inte klarar maskindisk:
Tack för infon!
Ni kör alltså även vattentanken i maskinen?
Vet ni om den går att plocka bort på alla modeller? Har hört det men hittar inget om det när jag googlar.
Nej, den blir ren med avkalkning.
Kör oftast kannan och plastdetaljerna. Inte stigröret i metall.
Men upplever att allt är väldigt enkelt att hålla rent och ser egentligen inte något problem att handdiska heller.
Tar ej loss vattentanken, tror inte att det går på ett enkelt sätt, har dock aldrig känt det behovet. Kör i en avkalkningstablett ved behov. Ser som ny ut efter +10 år
Äger en Wilfa WSPL-3B, den gör riktigt bra kaffe och kan hantera olika vatten kvaliteter samt rostgrader etc. då man enkelt kan ställa hur snabbt vattnet ska rinna igenom. Den uppfyller nog alla dina krav. Det enda jag har att klaga på är droppstoppet som inte är helt 100…
Noterar att du inte har något krav på användarvänlighet vilket jag tycker är ganska viktigt för en kaffebryggare.
Själv kör jag med mockamasters standadbryggare den jag tycker funkar bäst och enklast att sköta som andra redan sagt. Använder dock inte droppstoppsfunktionen.
Hos varianterna med automatiskt droppstopp har kannan en annan form som gör att jag tycker är nästintill omöjlig att hälla ur utan att spilla.
Finns även varianter med termoskanna, men min erfarenhet är att moccamaster termoskanna inte håller värmen så bra.
Rekomenderar också Moccamaster likt övriga. Bra kvalité och gott kaffe.
Gällande timer så fungerar ett enkelt timer-utag (tänk sådanna du har till lampor typ) utmärkt istället för dyra pengar för en maskin med den funktionen. Förutsatt att du för-preppat maskinen med kaffe och vatten såklart och att on/off knappen kan stanna i “på” läget när maskins elkabel är “uttdragen”.
Det fungerar inte på alla modeller.
Har maskindiskat utan problem ska tilläggas. Dom måste skriva sådär för att det kan påverka smak om diskmaskinens tablett inte löses upp och hamnar som en beläggning. Eller att plast ibland kan ändra färg. Kör i maskin då och då. Inte varje bryggning det behövs inte.
Ok, jag rengör vår nuvarande nu enligt program (var 30 bryggning tror jag att den börjar signalera). Anledningen till att jag vill kunna plocka bort kannan är att min nuvarande ser ut som nedan.
Det faller ned kalkflagor i botten, dessa jag har svårt att få bort, vill ju inte ha någon tvål i kannan.
Insidan ser tråkigt ut, det ser lite bättre efter en avkalkning, men inte nämnvärt. Det är klar plast, Moccamaster kör med glas (väl?), det påverkar kanske. Samma sak här vill inte gnugga med tvål.
Som dryg kaffenörd som förlorade kriget med min sambo och föll offer för en Moccamaster är jag mäkta imponerad över prylen trots att den inte är vad jag alls vill ha.
Dess nackdelar enligt mig är inte så många jämfört med vad den producerar och hur lite jobb det är. Men att vattentanken inte går att ta loss är väl det värsta enligt mig, som du säkert också skulle tycka var drygt, men det är ju bara att använda ett litermått eller whatever för att fylla på när man väl brygger. Vattnet skall ju ändå ogärna stå i tanken.
Se till att köpa moccamastern som har droppstopp (plopp som täpper igen filtret när du tar ut glaskaraffen), för det finns någon variant som inte har det och har man en sådan så blir man ledsen.
Skölj ur kannan före och efter användning, rengör med diskmedel och lite ättiksprit om du behöver grovrengöra. Stäng också av maskinen så gammalt kaffe inte fäster mer så slipper du diska mer ordentligt ofta.
Någon gång om året kör jag en rejäl genomkörning med lite citronsyra i vattentanken för att snälltvätta den… Vill att den skall hålla länge och har vattenhårdhet på 3 dH.
Skulle vilja våga påstå att det inte finns en kaffebryggare på marknaden som ger mer pang för pengarna än denne.