Kaffebryggartråden | Funderar på att köpa en ny kaffebryggare, vilken ska jag välja?

Fick Moccamaster när jag flyttade hemmifrån vid 19 års ålder, använts dagligen och nu är jag 30 och har således inte haft nån annan så inte så mycket att jämföra med.

Manuellt droppstopp suger och svårt att rengöra tanken annars är jag nöjd. Har separat kvarn.

Sugen på att skaffa en maskin med inbyggd kvarn och möjlighet att bara göra x antal koppar istället för hel kanna då jag är ensam kaffedrickare i hushållet.

1 gillning

Har diskat ut vattentanken med diskborste och väldigt lite diskmedel, sedan har jag kalkat ur den med ättika och vatten, funkar över förväntan

Det är sjukt smidigt på kontor där man har lite högre omsättning på kaffet.
Däremot är det automatiska droppstoppet helt värdelöst. Dessutom svämmar kaffet över i filtret ganska ofta. Sump i kaffekoppen gillar vi inte.

Moccamaster enklaste modellen. Riktigt varmt kaffe. Brygger snabbt. Finns reservdelar. Vår som vi har i stugan frös sönder eftersom det inte är värme på när vi inte är där och det råkade stå lite vatten kvar i själva värmaren. Men det visade sig att det bara var en propp i botten som skjutit ut och gick att sätta tillbaka igen. Så den bara fortsätter att gå.
Rengör med citronsyra då och då.

Jag gissar att många med mig har upptäckt hur tyst en Moccamaster är i jämförelse med dom flesta andra kaffebryggare. Detta är för att bryggaren lämnar kvar lite vatten när den bryggt färdigt. Viktigt att när man ska brygga en kanna att man först kör ett par dl vatten för att få ut det stående vattnet (som kan ge en bismak om man har otur). Sen efter det brygger man som vanligt.

Det går ju utmärkt att bara brygga ett par dl om man nu vill det?

1 gillning

Ja givetvis. Men hade varit gött med något som kräver mindre handpåläggning, mala bönor separat, nytt filter osv.

Jag har en Bialetti Moka och en Aeropress som komplement till Moccamastern. Går åt mindre bönor och blir bra kaffe när man är själv.
Men slabbet med att mala etc slipper man ju inte.

Mindre jobb än det? Hoho, ta en franskpress. Världens bästa bryggmetod.

Moccamaster här, haft samma maskin i något decennium. Rengör den grundligt någon gång om året och efter varje gång ser den helt ny ut, ingen överdrift. Gott kaffe och snabb. Funkar fortfarande som ny.

Utseendemässigt är det väl något av en klassiker vid det här laget, men smaken ju subjektiv…

Det finns säkert andra kaffemaskiner som gör lika bra kaffe, håller lika bra osv, men det är omöjligt att inte rekommendera Moccamaster, baserat på min egen och till synes alla andras upplevelser om densamma. Om jag ska säga något negativt är det väl att dom i sina säljmail skriver att dom rekommenderar sin egen (dyra) rengöring framför generiska varianter på ICA… meen generiska avkalkare och även vanlig ättika funkar utmärkt… ja ni ser ju, greppar efter halmstrån för att “nyansera” recensionen :joy:

1 gillning

Har en, orkade bara använda en gång. Smakade inte bättre än vanligt. :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Aj, rätt i kaffesjälen. Tycker det utan tvekan genererar en exceptionellt bättre kopp än moccamastern och man kan typ inte misslyckas. Dessutom är det en fenomenal pryl att kallbrygga kaffe i!

Brukar köra en variant på det här

2 gillningar

Är kaffekonnässör sen ett drygt år tillbaka och brygger för hand (V60, Chemex, Mokka, presskanna) samt maler själv med en Kinu M47.

När större portioner ska beredas har jag fått träna armarna men den maskin som gör bra kaffe rättvisa är Moccamastern. Vill du inte mala för hand så rekommenderar jag en ordentlig kaffekvarn då kaffet smakar bäst med färskmalda bönor. Välj en med inställningsbar malgrad istället för en med knivar.

Slå till på en Diamond Edition så får du extra lång garanti. Ett stort plus är att reservdelar säljs samt att den produceras inom EU.

1 gillning

Brygger för hand med en vattenkokare i glas från Lidl ner i en termos. Täpper till lite med en assiett mellan hälsningarna. Blir mindre disk.

Använder bara Moccamastern om jag har gäster

Provade detta med kallbryggt kaffe. Mindre bitterhet, lite rundare smak. Helt klart intressant. Tydligen en lång historia.

Egenmalda bönor eller inte. Lägg i kallt vatten, låt stå i kylskåp eller rumstemperatur, filtrera, drick. Enklare blir det inte. Sedan kan man experimentera som vanligt med bönor, malning etc.

Någon annan som testat?

Nu är jag djupt nere i kaninhålet (rostar egna bönor, etc) men nya Fellow Aiden verkar fantastisk. Kan ställas in med olika program och pulseringar, temperatur, timer, etc,. Så går att replikera sitt favorit pourover recept, eller köra automatiskt. Plats för olika filterhållare. Är sugen… men har nog typ lika mycket kaffeprylar som Jan har kablar.

1 gillning

Även jag är mycket nöjd med våran Moccamaster. Snabb och gott kaffe.

Kör kannan och plastgrejerna i diskmaskin. Kalkrengöring då och då.

Vi har nog haft våran maskin i ca 8 år nu. Fungerar lika bra nu som när den var ny.

Brygger kallbryggt varje sommar. Är så jäkla trevligt och man får ju ut ett mycket snällare kaffe som är perfekt till sommarens alla kaffedrinkar.

Jag brukar använda min pressokanna, ~60g kaffe ~900g vatten och 10-11h i kyl på 8°C. I år har vi en kyl på 5°C så jag måste lägga upp ett nytt exceldokument för vad jag tycker blir godast nu då haha…

3 gillningar

Moccamaster Mafia unite.

Manuell justerbart droppstopp har jag, det står dock alltid på vid gavel. Har inget problem med att vänta en minut efter den är “färdig” så droppar den inte. Diskar kanna och plastgrejer i diskmaskin. Avkalkar med ättika med några månaders mellanrum.

Mitt klagomål är att avstängningstimern är på 45 min, jag hade gärna haft den på 90 istället. Menmen. Hellre det än ingen alls /nervös själ

2 gillningar

Jag skulle säga en Bodum Pebo vakuumbryggare istället. Noll elektronik och därmed förstås också en total frånvaro av timer men det klarar alla andra kriterier och satan så gott kaffe det blir :slight_smile: