Hej.
Nu i dessa tider när man börjar få upp ögonen för mikroplaster aktualiserar detta ett köp av en ny vattenkokare i rostfritt stål. Har ni tips på en bra vattenkokare som inte är av plast?
Tack.
Köp ingen på Ica i alla fall. Jag gjorde det för några år sen då vår pajade. När jag kom hem upptäckte jag att sladden till den nya vattenkokaren va typ 3 cm lång.
Det gick inte ens plugga in den i uttaget på undersidan av väggskåpen i köket. ![]()
Jag föredrar de i stål och/glas som har sensor i botten och extern platta. Jag har kokat sönder för många med övertrycksavstängning tidigare och tänker som du om plast och generell livslängd på både kokare och mig.
En så’n här förser mig med mitt livselixir:
(Nej, jag är dessvärre inte sponsrad.)
Denna har rostfritt stål på hela insidan. Nöjd med min.
Finns fler varianter och efterföljare, men jag har inte koll på om alla har rostfritt stål på insidan.
Kolla runt på deras sajt och läs Q&A för mer info.
Och nej, jag är heller inte sponsrad ![]()
Ojdå. Vi hade tidigare en modell av metall från OBH Nordica. Den var inte bra och gick sönder. Därför skaffade vi en av plast istället och den har hållit bra.
Har denna, behövde mest någon med tempinställning för välling. https://www.electrolux.se/kitchen/small-kitchen-appliances/kettles--water-filters/kettle/e5k1-6st/
Med rabatter från benify samt nån rea gick den på ca 400kr om jag minns rätt.
Var hopplöst att mikra och få rätt temp, lätt värt det. Håller den går den nog att sälja för nån hundring.
Jag har själv ingen vattenkokare, värmer mitt vatten i en glaskanna i micron.
Räknade lite på det och rent ekonomiskt skulle det ta tusentals vattenkokaranvändningar för att spara in det faktum att vattenkokaren är lite effektivare och snabbare.
Sen slipper jag ännu en pryl.
Bara ett litet inflik. ![]()
…och jag som tycker mikrovatten smakar skumt. ![]()
Så kan det ju vara och jag tror att det handlar mycket om mängden vatten som kokas varje dag också. Jag fullkomligt pulveriserade en plastkokare på arbetsrummet på jobbet och har som sagt dödat flera hemma.
Men kokar man en eller två muggar om dagen är det nog annorlunda jämfört med om man gör tre liter om dagen. ![]()
Jag rengör min emellanåt. ![]()
Alltså, jag menar vattnet i sig. Inte att det tagit smak av den eventuellt flottiga interiören.
Hur lång tid tar det att koka en liter vatten i mikron förresten?
2.5 dl tar 2.5 minuter.
5 dl tar 5 minuter.
Har aldrig upplevt konstig smak på vattnet jag värmt i micron, kanske beror på modell eller vattnet.
I vårt fall handlade det inte om något sådant. Vi valde en vattenkokare specifikt av märket OBH Nordica för att den var än putsad aluminium. Den såg snygg ut. Den gick sönder efter en kort period. Den ramlade sönder, bokstavligt. Vi fick en ny på garantin. Den höll något längre men ramlade sönder på samma sätt. Den var helt enkelt dålig. Sedan skaffade vi en modell av plast från Bosch. Det är ingen billighetsmodell utan en mer robust sort. Vi har nog haft den i snart tio år snart och säkert håller den lika länge till.
Jag har en Champion CHVK410 som jag är mycket nöjd med.
- Sladdlös vattenkokare i rostfritt stål
- Volym 1.7 liter
- Rostfri botten med dolt värmeelement
- Justerbar temperatur med 5 värmeinställningar: 50/70/80/90/100°C
- Inbyggd belysning som ändrar färg beroende på vattentemperaturen.
- 360° bas
- Skydd för torrkokning
- Automatisk avstängning
- Löstagbart filter
- Indikatorlampa
- Tydlig vattennivå-markering
- 2200W
Researchade länge och hann beställa och skicka tillbaka 2 st andra vattenkokare innan jag fann denna. (Ja, jag vet. Jag borde ägna mig åt vettigare saker…)
Just nu nedsatt pris på Ellos, men den finns även på flera andra ställen.
Den stänger också automatiskt av sig antar jag på de flesta kokhällar när den kokar över? ![]()
Tror inte man ska titta på priset egentligen, det är försumbart, utan smidigheten att få vattnet automatiskt i rätt temperatur utan att man behöver passa en spisplatta. Gärna en isolerad kanna också så man kan glömma bort den ett tag utan att vatten blir kallt.
Jag körde länge på spisplatta med induktion, så ingen vinst i energiförbrukning, men en vattenkokare gjorde det oväntat mycket smidigare att koka te och annat.
Känns onödigt att ha en extra pryl när man har litet kök, som i mitt fall. Sa inte att man ska låta bli att köpa en om man villhöver ha en.
Men just ekonomiskt och även tidsmässigt är det för mig inte värt det. Då jag redan äger en annan pryl som gör samma sak, bara lite långsammare. Men en extra minut sabbar inte min dag.
Cuisinart CPK18e har jag men den verkar svår att få tag på. CPK17-varianten är vanligare men har färre temperaturinställningar.
Vad är det för lyxspisar ni kör med? Ingen torrkokning? Utan vardagsspänning lever man ju inte livet fullt ut. ![]()
Jag vet inte i vilket universum du lever i, men i mitt så kokar vatten inte över ![]()