Fantastiskt. Tusen tack för alla inlägg - nu ska jag bara sålla ut och hitta rätt modell som ni har rekommenderat ![]()
En annan sak att tänka på är om vattenkokaren piper eller inte. Personligen hatar jag hushållsmaskiner som ska göra en massa onödiga ljud, jag har stängt av det på bl.a. mikrovågsugn och diskmaskin.
Väldigt suspekt starttid av tråd, min vattenkokare slutade att fungera igår ![]()

Kan man stänga av den funktionen??
Jag stör ihjäl mig på dessa ljud, hade gett upp hoppet om att de faktiskt går stänga av.
Det gör det i mitt, ganska ofta… men det beror ju på vad som är i vattnet förstås. ![]()
Nu pratar vi om vattenkokare och alternativ. Är du en sådan som lägger varmkorv i vattenkokaren på hotellet? ![]()
![]()
Vattenkokare i glas från Netonnet. Vattnet filtrerat med Brita först.
https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/koksmaskiner/vattenkokare/andersson-wrk-g2200/1035171.9416/
Jag har en begagnad från SMEG som jag är nöjd med. Om du köper en ny så har dom väldigt bra andrahandsvärde som är en underskattad parameter!
De produkter som tipsas om ovan kanske är några hundralappar billigare i inköpspris men säljs i andrahand för nästan ingenting/hamnar på tippen. Sen är dom säkert lika bra i användnings-syfte ![]()
Det kanske stämmer, men när bekanta börjar prata om andrahandsvärde så brukar det vara cope för att rättfärdiga ett dåligt köp.
- Om andrahandsvärdet verkligen är så bra så behöver du inte köpa den ny, utan kan köpa den andrahand och sälja till tredjehand till nästan samma pris. Ett bra andrahandsvärde är alltså ett riktigt bra argument för att köpa begagnat, istället för att köpa nytt.
- Eller så är andrahandsvärdet inte så bra, det är önsketänkande. De höga priserna man ser på Blocket och Tradera är bara utgångspriser, och det är ovanligt att man får ut de priserna när man själv vill sälja. Tiden och besväret med att sälja begagnat, och hantera alla jobbiga Blocket-prutare, är i de fallen inte värt pengarna man får för att sälja begagnat.
I inget av fallen så är “de har bra andrahandsvärde” ett starkt argument för att köpa en sak ny.
Tur inte alla är som jag … för mig har enkla köksmaskiner noll kronor i andrahandsvärde ![]()
håller delvis med men samtidigt inte. Det finns absolut produkter som du säger som folk tror har andrahandsvärde fast de egentligen inte har de (skulle säga att SMEG är en produkt som har väldigt bra andrahandsvärde).
Det stämmer också att de priser som du ser på blocket är ju inte sålda, därför du ska kolla på traderas “slutpriser” det är faktiskt vad saker har sålt för (tacka mig sen). Vill du inte ha prutare så är ju just tradera ett bra ställe, för där prutas det inte ;). Men det krävs kunskap för att förstå andrahandsmarknaden, en kunskap som alla inte har/orkar lära sig.
Men det är absolut bäst att köpa begagnade kvalitetsprodukter, där blir det ofta plus-minus-noll om du säljer sen. Så gör jag och går ofta till och med plus!
Det var du som började med att posta en bild på en kastrull. Det är i det sidospåret jag svarade.
Jag använder köksmaskiner till de stupar på sin post. Andrahandsvärde är därför helt sekundärt.
Mikron från 86 åkte ut i våras för att den inte funkade längre. Diskmaskinen från 93 diskar vidare.
Vattenkokaren kan jag återkomma kring, men den ska oavsett inte säljas vidare. ![]()
Blir väl konstigt att prata om andrahandsvärde på föremål vars nypris är några hundralappar?
Framförallt en så tekniskt enkel apparat som en vattenkokare.
Exakt min poäng också, som jag hoppas framgick. ![]()
Ja, det har du ju rätt i.
Min Champion CHVK410, som jag rekommenderade ovan, piper en del. Åtminstone när den sätts igång, när den är klar, och när den stänger av sig.
Jag gillar egentligen inte apparatpip, i likhet med många andra, men samtidigt känns det på något sätt tryggt för mig att Champion tydligt talar om att den jobbar, och när den är klar. Det blir också en ibland välbehövlig påminnelse om att “Javisstja, jag skulle ju göra te!”.
Samtidigt vore det kanske egentligen mer logiskt att en apparat endast pep när något strulade. D v s “Tystnad = Allt OK!”.
Fast personligen föredrar jag nog ändå att vattenkokaren glatt pipbekräftar att den har vaknat, att den mår fint, att den ser dagen an med tillförsikt, och jobbar på att utföra sin arbetsuppgift snabbt och effektivt.
Annars blir det lite som när jag skulle beställa taxi häromdagen.
Taxibolaget:
“Ja, det är Taxibolaget.”
Jag:
“Hej, jag heter Anelia! Jag skulle vilja ha en taxi som hämtar mig på adress X, och kör mig till adress Y. Jag har ganska mycket bagage, och behöver en kombi. Och jag vill gärna ha fast pris, tack.”
Tystnad.
Mer tystnad.
Ännu mer tystnad.
Jag:
“Hallå? Är det någon där?”
Tystnad.
Mer tystnad.
Sedan:
Taxibolaget:
“Jag hörde allt du sa.” (mycket irriterat).
Jag:
“Jaha, vad bra!”
Lååååååååååång tystnad.
Taxibolaget:
“Öh, vilken adress ville du bli hämtad på?”
Jag:
“På adress X.”
Låååååååååååång tystnad.
Taxibolaget:
“Öh, vart skulle du åka nånstans?”
Jag:
“Till adress Y.”
Lååååååååååååååång tystnad.
Taxibolaget:
“15.30 kommer den. Var det en kombi du skulle ha, eller?”
Jag:
“Precis!
Vad kostar det?”
Evighetslång tystnad, följt av ännu mer tystnad.
Jag:
“Hallå, är du kvar?”
Taxibolaget:
“Ja, jag är kvar.” (hånfullt)
Jag:
“Jo, jag bara undrade vad det skulle kosta?”
Taxibolaget:.
“Ja. Jag hörde att du sa det.” (med påtaglig avsky).
Lååååååååååååång tystnad.
Taxibolaget:
“900.”
Jag:
“OK, toppen! Och Anelia heter alltså jag.”
Taxibolaget:
“Jag vet redan det, så det behöver du inte tala om.” (Med tonfallet hos en aggressiv tonåring vars mamma påtalar att grönsaker är jättenyttigt).
I det här fallet så betydde “tystnad” tydligen att “Arbete pågår”. Men det var inte helt glasklart för mig. Ett “OK!” här och där hade suttit fint. Eller varför inte ett bekräftande pip.

Smakar becquerel. En lysande smak.
Fullkomligt strålande trots helgjuten inkapsling.
Har kört på en Philips HD 9350/90 under många år mycket bra tester i både svenska och tyska råd och rön. Befriande otjafsig och befriad från lull-lull den kostar 390 kr hos Bagaren och Kocken nu.