Produkter som aldrig är på rea

Tror jag kommit fram till ett kvalitetstecken som jag skulle vilja utforska vidare.
Det finns en del produkter som man aldrig/sällan ser reas ut och de finns kvar år efter år. I vissa fall är det en viss produkt som är bra och ibland är det hela märket. Samma grej kan ha funnits sedan -90talet och kan fortfarande köpas nytt i butik. Har ni några tips om märken som passar in på detta?
Litegrann av en lista för BIFL (buy it for life) för Rika tillsammans (är ju inte ovanligt att man pratar om BIFL aktier :slight_smile: )

Några exempel jag upptäckt; Patagonia, Red Wings, Fjällräven, KitchenAid, Festtool, Feinwerkbau, Grythyttan möbler.
Finns även en annan lista man kan tänka på och det är produkter som funnits länge i samma utformning men ofta är på rea typ Global eller Moccamaster.
Tänkt så här om många märken men nu när man ska komma på dem så står det lite still i huvudet.
Finns det tex något för vitvaror?

4 gillningar

Köpte Fällknivens A1 när jag gjorde lumpen, var dock ett tag sen. Betalade ca 1200kr. Nu kostar den billigaste över 2000kr.

1 gillning

Hmmmm.

Har nog ändå sett flera av varumärkena du radar upp på REA. Typ KitchenAid och Fjällräven. Saken är väl bara den att “REA”-priset i själva verket är ett hutlöst listpris som sänkts till något mer rimligt :wink:

3 gillningar

Rea just nu :man_shrugging:

https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/koksapparater/koksmaskiner-matlagning/koksmaskiner/kitchenaid-classic-koksmaskin-5k45ssefw-vit/175879?utm_source=prisjakt&utm_medium=pricecomparison&utm_campaign=prisjakt-listing-3

De flesta andra märken har jag sett på rea också men inte lika ofta.

Här kommer jag igen med Fjällräven ryggsäck, inte REA men nedsatt pris, :stuck_out_tongue:

1 gillning

Mjölk har jag aldrig sett nedsatt pris på (om det inte varit kort datum på den).

5 gillningar

Sällan rea på Hillebergs tält

9 gillningar

Den är ofta på nedsatt pris i staden jag bor, ibland köp två för en lägre summa. Men även singlar är billigare vissa veckor. Gäller både laktosfri och klassisk. :blush:

Kanske spana i fler butiker?

Tänker sen på äldre möbler, de i solid trä, de håller i generationer. Finns oerhört fina och prisvärda både på auktion och loppis.

Gissar att min gamla nokia 3310 fortfarande skulle funka om jag bara bytte batteri. Görs någon telefon idag med liknande hållbarhet?

Klassiker som troligen aldrig kommer gå ur tiden är för mig Försvarets hudsalva, bästa läppsalvan.

Ska bli kul att följa denna tråd! :blush:

1 gillning

Därför jag skrev aldrig/sällan. Tycker 3 ggr på 5 år är rätt sällan om man tex tittar prisjakt. Samma med produkter/märken. Vissa märken är tex bara bra på en viss produkt medans övrigt kan vara likt annat skräp? Sedan vet jag inte om kvalitén idag är samma på denna som när den gjordes för 30 år sedan. För de för 30 år sedan verkar fortfarande fungera.

Har du något märke/produkt du vill tipsa om?

Trevligt med Svensk tillverkning också. Har funderat på deras knivar men har mest behov av en kökskniv så frågan är ju om de är lika bra på det…

1 gillning

Ingen tältare men om man ser en på loppis kanske man ska slå till ändå :slight_smile:

Apples produkter

2 gillningar

Lundhags och Husqvarna Automower är två exempel.

Parfymer från Byredo.
Aktuella produkter från Apple.

1 gillning

Lundhags skor tror jag definitivt passar in. Däremot deras övriga kläder är det sämre. Har bland annat en jacka från dem för halva priset :slight_smile:

Stekpannor i sostfritt stål. Naturlig nonstick som aldrig slits ut.

Besafe bilbarnstolar. Alltid fullpris. Alltid svindyrt.
Sonos högtalare. I stort sett alltid fullpris va?

2 gillningar

Fågelkikare/naturkikare av märkena Swarowski och Leica har nästan aldrig några nämnvärda reor.

1 gillning

Rolex klockor

1 gillning

Barbour jackor

1 gillning