Jag dricker ju väldigt lite kaffe, men funderar på att köpa en lite finare maskin till Caroline (därför jag inte taggar). Baserat på choklad och champagne-tråden så finns det mycket erfarenhet i forumet. Därför tänkte jag be om er hjälp. Vilken ska man köpa och vad ska man tänka på?
Jag har hittat på att man vill mala bönor själv, vill man ha kvarnen i maskinen eller separat.
Som av en slump så sitter jag faktiskt och skriver på en artikel om just detta till kaffemagasinet på min sajt. Den kommer inte att ge dig svaret på vilken maskin du ska köpa men saker ni ska tänka på. Jag hoppas att den är klar inom kort och återkommer med mer input då.
Du måste komma ut med svaren ganska snart då @janbolmeson är lite inpulsiv med sina investeringar och det ska handlas imorgon eler senast på tisdag . Eller helst igår som han brukar säga
Jag har inte koll på maskiner, men då jag är lite överkänslig mot syra i kaffe behöver jag kunna styra vissa parametrar för att få en god smak.
-Malningen, från grovt till finmalet
-Vattenmängden per kopp
-Bryggtiden
-Vattentemperaturen
Jag skulle säga att det beror på vilken typ av kaffe hon gillar. Är det espressobaserat (latte, cappucino etc) eller brygg. Själv älskar jag bryggkaffe och har 4 olika sätt att brygga som jag varierar beroende på humör och ork: vanlig kaffebryggare (Moccamaster), Aeropress, Nespresso kapselmaskin och pour over. Allt blir riktigt bra kaffe men alla sätten har sina för och nackdelar.
Jag kan varmt rekommendera Moccamaster och en Wilfa kaffekvarn, det är smidigt, snabbt och blir svingott.
Oavsett vilken maskin du köper skulle jag säga att en kaffekvarn är ett absolut måste. Nymalda bönor är det som gör den största skillnaden. Jag har själv en Wilfa som jag köpte för 700:- för 10 år sen som fortfarande tuffar på utan problem.