Vilken kaffemaskin ska man köpa?

Jag dricker ju väldigt lite kaffe, men funderar på att köpa en lite finare maskin till Caroline (därför jag inte taggar). Baserat på choklad och champagne-tråden så finns det mycket erfarenhet i forumet. Därför tänkte jag be om er hjälp. Vilken ska man köpa och vad ska man tänka på?

Jag har hittat på att man vill mala bönor själv, vill man ha kvarnen i maskinen eller separat.

Ping @Alpstedt som jag tror är forumets guru på kaffe (läs mer här).

7 gillningar

Snart kommer svaren och då blir det bara handla imorgon @janbolmeson :grin::+1:

1 gillning

Som av en slump så sitter jag faktiskt och skriver på en artikel om just detta till kaffemagasinet på min sajt. Den kommer inte att ge dig svaret på vilken maskin du ska köpa men saker ni ska tänka på. Jag hoppas att den är klar inom kort och återkommer med mer input då.

5 gillningar

Nej nej… det här är viktiga saker. Då gäller det alltid att ta ett väl övervägt beslut för att sedan när det är fattat genomföra inköpet snabbt. :grinning:

5 gillningar

Du måste komma ut med svaren ganska snart då @janbolmeson är lite inpulsiv med sina investeringar och det ska handlas imorgon eler senast på tisdag :heart_eyes::joy::+1::grin:. Eller helst igår som han brukar säga :joy:

3 gillningar

Varför har du hittat på att du ska mala bönor själv? Särskilt om det är Caroline som ska tycka om den mest?

2 gillningar

Det ser ut som @janbolmeson har redan lämnat den här tråden och förbereder beställning :heart_eyes::joy::+1:

2 gillningar

@janbolmeson här finns det bra kaffe att köpa :slight_smile:

3 gillningar

Hallå!

Har själv en perkulator en modell äldre, man slipper köpa kaffefilter, inte så stor och kaffet blir extra varm.

2 gillningar

Jag har inte koll på maskiner, men då jag är lite överkänslig mot syra i kaffe behöver jag kunna styra vissa parametrar för att få en god smak.
-Malningen, från grovt till finmalet
-Vattenmängden per kopp
-Bryggtiden
-Vattentemperaturen

2 gillningar

Endast La Marzocco kommer göra Caroline nöjd!

Här har du en billig begagnad!

1 gillning

Vilken typ av kaffe gillar caroline och hur mycket gillar hon att nörda ned sig i sådana här saker?

Det finns ju folk som går helglånga kurser i hur man skummar den perfekta mjölken.

2 gillningar

Jag har en Moccamaster filterbryggare (kräver nog ingen närmare presentation), men när jag vill göra en nörd-kaffe använder jag:

Rancilion är dock halvmanuell och kräver en del övning för att få till en riktigt bra kaffe. Halva jobbet görs med bra råvaror, som tex:

På semestern eller i skogen åker en aeropress med:

2 gillningar

Ska hon öppna espressobar?

2 gillningar

Kör en jura maskin, funkar bra när ni har gäster också då kaffet kommer med en knapptryckning :wink:

5 gillningar

Testat Aeropress? Grymt flexibel liten pryl för typ 300:-

3 gillningar
1 gillning

Jag skulle säga att det beror på vilken typ av kaffe hon gillar. Är det espressobaserat (latte, cappucino etc) eller brygg. Själv älskar jag bryggkaffe och har 4 olika sätt att brygga som jag varierar beroende på humör och ork: vanlig kaffebryggare (Moccamaster), Aeropress, Nespresso kapselmaskin och pour over. Allt blir riktigt bra kaffe men alla sätten har sina för och nackdelar.

Jag kan varmt rekommendera Moccamaster och en Wilfa kaffekvarn, det är smidigt, snabbt och blir svingott.

Oavsett vilken maskin du köper skulle jag säga att en kaffekvarn är ett absolut måste. Nymalda bönor är det som gör den största skillnaden. Jag har själv en Wilfa som jag köpte för 700:- för 10 år sen som fortfarande tuffar på utan problem.

3 gillningar

Helt enig.

1 gillning

Inte än, men får beställa en nu när flera har tipsat om den! Tack