Vilken är er favoritchoklad? Vilken är de viktigaste avgörande faktorerna?

Hej!

Jag har två frågor!

Första frågan, vilken är er favoritchoklad? (Märke, smak eller typ, finns inga fel svar!)

Andra frågan, vilka faktorer, utöver smaken, har påverkat det beslutet?

Sen lite kort om mig, om ni vill veta varför jag frågar!
Jag är relativt ny här på forumet. Jag hittade hit lite innan julen 2021 och började lyssna på podden efter att en vän delat ett inlägg om Rika tillsammans på Facebook, från en FIRE grupp. Tycker FIRE är ett intressant fenomen att följa, men personligen är målet att kunna hoppa in i ekorrhjulet igen, om än på deltid och bättra på mitt långsiktiga sparande. Efter en längre tids sjukskriving så ville jag inte låta sysslolösheten bryta ner den livsglädje jag ändå har kvar, trots mina begränsningar och min kroniska värk. Jag gillar att se möjligheter där andra ser hinder. Så i väntan på att FK ska klura ut i vilket fack jag passar in, så startade jag en liten hobbyverksamhet för ett par år sen.

Det började med mitt intresse för choklad, chokladpraliner och konfektyr. Nu, ett par år senare har det landat i en liten verksamhet med trogna stammisar, återkommande inbjudningar till mindre evenemang och marknader och även en del välgörenhetsuppdrag.

Jag sköter nästan allt själv, får lite hjälp med skjuts till och från evenemang ett par gånger per år och även hjälp när det ska storhandlas. Men det blir mycket att hålla reda på även som “hobbyist”, regler och riktlinjer ska följas från miljökontorets och skatteverkets sida. Utöver lite koll på ekonomin så sköter jag receptutveckling, inköp, marknadsföring, etikettdesign, tryckeri och kundkontakter själv. Från början satsade jag på att mest koka gräddkolor, hade 500kr i starkapital och med en duk, tre korgar fyndade på loppis och en påse för pengarna och en A4 skylt så sålde jag slut på 2 timmar under min första festival. Varje krona som kom in gick till bättre råvaror, bättre utrustning, bättre display, kurser och så rullade det på. Jag fick efter ca ett år råd att köpa in enklare utrustning och råvaror för att kunna tillverka chokladkakor och praliner. Det var det som var målet från början, att ha råd att syssla med choklad som en hobby, som är dyr, om man som jag har låg ersättning från FK.

Så nu har jag råd att pyssla med en av världens främsta och godaste chokladsorter, enligt mig. Vilket är det bästa och roligaste jag vet.

Det är ganska fantastiskt, att något som inte genererar mig någon lön eller ekonomisk vinst, kan göra mitt liv så oerhört rikt. Ska också förtydliga att jag lägger ett par timmar i veckan på min hobbyverksamhet och har nu en årlig omsättning på ca 25-30 000kr. Småpotatis för många här inne, men det är få saker som är så glädjande än att se när människor upplever riktigt god choklad och konfektyr för första gången.

Jag vill inte avslöja det chokladmärke jag använder än, då jag vill att era svar inte speglas av mina.

Men det ska bli kul att se vilka chokladfavoriter ni har och vad som gör just dessa till era favoriter!

Tack på förhand!

14 gillningar

Dumle!!

Samt Fazer chokladkaka med dumle i. MUMS!

6 gillningar

Venus Choklad i Askersund har den bästa chokladen som vi i vår familj har smakat. Köper därifrån några gånger per år via postorder och har vi vägarna förbi, så handlar vi direkt i butiken. Väl värt en resa dit.

2 gillningar

Vad kul att höra! De gör så fina saker, har följt dom länge på instagram. Men jag måste nog unna mig en beställning i år. :sunny:

1 gillning

Dumle är så gott! Jag jobbade förr med att tillverka Dumleklubbor, lite farligt. :yum:

1 gillning

Livsfarlig! Jag kan inte förvara något sådant hemma, för då länsar jag alltihop! :joy: Ingen som helst självbehärskning…

2 gillningar

Spelar ingen som helst roll så länge det är choklad. Choklad is da shit :drooling_face::blush::+1::chocolate_bar:
Alla sorter - dyrt, billigt, men och utan nötter, med och utan fyllning, med och utan frukter (tex. apelsin).
Med detta tunga beroende så håller jag mig dock till en strikt regel = 1 bit om dagen.

1 gillning

Älskar all chocklad förutom den där bruna sörjan de stoppar i julkalendrar.

Fazer är nog min favorit men annars går allt ner. Gärna nötter eller något crunch i. Jag har också blivit smått förälskad i denna: Milka Peanut Caramel | Choklad | Gottebiten.se

1 gillning

Såg att matgeek var och besökte någon pralinmakare, det såg fasligt gott ut.

Själv kör jag veganskt så långt det går, så då är utbudet lite mer begränsat.

1 gillning

Lindt 70% alla dagar i veckan.
Kan ta någon bit av den med havssalt men alla övriga går bort.

1 gillning

Efter att ätit choklad från Malmö Chokladfabrik så är det svårt att äta något annat. Det är en nivå bortom Lindt m.m. Marabou och liknande går inte längre alls.

Kan rekommendera Malmö Chokladsfabriks “Master Blend” med ett gott rött vin eller champagne. Det är magiskt.

Men sedan kostar den också 60 kr… :flushed: Därefter kan även följande rekommenderas:

Vet inte heller om det är något fel på mig, men jag har smakat dyra praliner, men jag upplever att det många gånger är tillkrånglat. Hellre en Master Blend än en box praliner för 300 kr.

10 gillningar

Allt annat kommer på andra plats. Här är nämligen vinnaren: Vintage Plantations – Ljus choklad – Havrechoklad

Om jag kommer ihåg rätt så är dom Sveriges enda riktiga chokladproducent till skillnad från andra som köper färdig choklad och sedan smälter.

Chokladjenny erbjuder dessutom digitala smakprovningar som är rätt billiga - rekommenderas varmt.

Edit: kunde inte motstå så beställde precis fyra av havrechokladen. Har testat andra som också är jättegoda men denna smälter i munnen bara man tänker på den.

5 gillningar

Österlenchoklad har också egenproducerade bean to bar choklad.

2 gillningar

Härligt att du kommit igång så. Jag är själv en fantast av choklad och har ganska höga krav på vad det ska vara för choklad jag äter. Jag klarar tex inte av den så kallade chokladen som marabou har.
Mjölkchoklad är alldeles för söt och smakar inte choklad.
Jag gillar Valrhona och har använt deras choklad rätt mycket. Även Callebaut är en favorit.
Men, för att inte låta alltför präktig ska jag nämna att jag gärna äter Lindts också.
För mig måste det var en mörk choklad med mycket smak, gärna med havssalt i.

1 gillning

Håller helt och hållet med, de är oftast fina men inte så goda.

Malmö chockladfabrik har riktigt trevlig choklad men inget jag kränger till vardags för att stilla sockerberoendet, det känns respektlöst. :nerd_face:

1 gillning

I dare you. Har beställt två stycken nu. Återkommer. :joy:

Håller med. En chokladfondant på Valrhona… Magiskt.

4 gillningar

Malmös variant med havssalt är även den riktigt god:-)

2 gillningar

Är ingen kännare, men detta är vad jag känner :slight_smile:

Lindt 70%
Bjørnsted 71%
Malmö CF runt 70% (minns inte vilken variant)

Och till friluftsäventyr Lidls gräddchoklad med hela hasselnötter - underbar!

2 gillningar

Detta är en av anledningarna till att jag valt att jobba med en choklad i en högre prisklass. Jag är för snål för att kunna äta för mycket av den. Men sen måste man göra kvalitetskontroller då och då. :wink:

2 gillningar

Jag saknar fortfarande de mörka romerska bågarna som fanns när jag var liten. Sen har jag förkärlek för nötter tillsammans med choklad. :yum:

2 gillningar