Måndag kväll, då är det OK att vara lite oseriös… Således, gissa tillgången, ca +80-ish % de senaste 6 månaderna. Facit kommer imorgon! ![]()
Jag vet! Men såg det precis på ett annat ställe. Så avslöjar inte.
Men jag har märkt av den kurvan, den pratas det om i mina kretsar. ![]()
Kan det vara ett företag som gör GPUer för bland annat AI kanske?
Riktigt bra gissning. Avslöjar facit imorgon.
Får se om någon annan är lika modig att gissa… tänker att åtminstone @ac72 och några till borde gissa. ![]()
![]()
Krypto/bitcoin…?
Vill inte förstöra din tråd då jag vet svaret. Går på Melwas linje ![]()
Kakao?
(tio tecken)
Yes, rätt svar är kakaobönan. Den har de senaste 6 månaderna har varit i princip samma trade som NVIDIA, fast bättre.
Min poäng är lite denna som jag lade ut i sociala medier igår:
Ny vecka och därmed dags för ett lite halvseriöst inlägg: gissa tillgången på första grafen!
Nej, du behöver inte ha dåligt samvete för att du hade fel. Jag vågar påstå att alla kommer att ha det. Den första grafen visar nämligen kakao-bönans utveckling de senaste 6 månaderna.
Anledningen till att jag visar den är att den i princip är identisk med NVIDIAs utveckling, som varit extremt mycket i media på sistone. Men just att den har varit mycket i media gör också att antalet nya ägare (som vanligt) har ökat eftersom den 1) har gått upp mycket på kort tid och 2) har fått mycket uppmärksamhet.
Man har även skrattat åt förvaltare som Cathie Wood och hennes ARK-fond som sålde NVIDIA på 180 USD innan uppgången. Mer än en person har nog haft FOMO för att man har missat både aktien och uppgången.
Men få har nog känt det kring att man har missat kakao-böne-traden. Trots att den egentligen varit bättre.
Nu hoppas jag att du tolkar mig rätt. Min poäng är varken att man ska köpa NVIDIA eller kakao-bönan. Tvärtom, så vill jag visa i det absurda att köpa NVIDIA nu för att den har gått upp, för då kan man ju lika gärna köpa kakao, eller hur? Ändå är det många som kommer göra just det här.
Det är inget nytt under solen med stora uppgångar på kort tid. Det har skett massor av gånger historiskt och lika många gånger har det vänt efteråt. Jag har ingen aning om det kommer göra så med kakao eller NVIDIA, men däremot tänker jag att man inte behöver jaga uppgång eller känna FOMO för att ha missat den.
Som vanligt tror jag på forskningen som brukar säga, sitt still i båten, köp hela höstacken och låt andra jaga kortsiktiga uppgångar och nedgångar. Sannolikheten är stor att du över tid kommer vinna i alla fall. Den stora hemligheten inom finans är ju att mediokra resultat över lång tid tenderar ge extraordinärt slutresultat.
Så tänker jag, vad tänker du?
PS. Ja, sorry för lite oseriöst måndagsinlägg, men jag tyckte ändå det var lite kul med kakao
Fick man del av uppgången i kakao hos Opti ?
(om än väldigt liten)
Tänk bara på att kakao kan vara en osäker investering långsiktigt.
Om områdena där kakao idag kan odlas fortsätter drabbas av torka och värmebölja som leder till missväxt med ökade skadedjursangrepp och sjukdomar, så kommer snart choklad bli för dyrt för gemene man. Senaste månadernas uppgång beror just på missväxt parallellt med ökad efterfrågan.
Men det forskas också på ämnet, men frågan är om problemet går att lösa.
Men godisföretag som inte bara har choklad, kommer nog klara sig bäst på lång sikt. Men jag har ingen spåkula, så håller tummarna.
Tur man redan bunkrat finchoklad ![]()
Enligt chatten är nästa trade Avocado.
Från EVO till AVO ![]()
Vi litar på din analys! Du har ju råkoll på kakao och choklad som vår Senior Analyst Goodibag Commodities ![]()
![]()
Chokladnörd har sina baksidor, som att veta att jag kanske inte kan äta choklad som pensionär. ![]()
Får skaffa en riktigt stor frys! ![]()
Bunkra i nästa krasch! ![]()
Choklad kraschar aldrig! Konstant ökad efterfrågan. Så nu är det troligen billigast. ![]()
Njae, aldrig är länge men du kan få vänta ett tag. Om den här raketen fortsätter eller inte vågar jag inte svara på
men jag tycker finns hopp ![]()
Ojojoj. Men sen får man tänka att jättarna ofta har köpavtal som löper över lite längre tid. Så prisökningarna på choklad blir mindre spikiga.
Sen är viss ”choklad” mest socker och palmolja och påverkas mindre. ![]()
Men får vi rekordvarmt år i år med, så fortsätter det nog uppåt. Vanilj är också i liknande sits, det är dyrt att gilla bra grejer. ![]()
Exakt! Därför ska man aldrig skjuta upp sådan konsumtion
riskerar bara att bli dyrare
Bunkrade vanilj i vintras! Choklad är svårare, då den kostar så mycket. ![]()
Jag vill gärna ha en del av kakan.
![]()