Äntligen kanske kaffepriset sjunker

Man kan ju hoppas i alla fall: Sjunkande kaffepriser

1 gillning

Priset på Arabica-kaffe från Brasilien peakade i slutet av april, men det tar väl några månader innan priserna slår igenom till butikshyllan i Sverige. Långa leveranskedjor…

1 gillning

Ett paket kaffe på 450 gram kostar 90 kronor på rea. Med 5 gram per kopp ger det ett pris på 1 krona per kopp och 4–5 kronor per liter.

Coca-Cola kostar 21–30 kronor per liter, juice minst 20 kronor per liter och vin kostar 100 kronor litern och uppåt.

Så när som på vatten är alltså kaffe det billigaste du kan dricka. Avstår du en vinflaska får du minst 100 koppar kaffe extra!

9 gillningar

Hmm då är det säljläge på mina flak Gevalia jag gav 39kr/paket i höstas?

Kaffehysterin är väl mest uppmärksammat för att 95% av alla svenskar kan relatera till det och vet vad det brukar kosta.

1 gillning

Har svårt att se att någon får gå från huset pga sitt kaffedrickande.

Räkna med att den bristande konkurrensen inom livsmedelshandeln inte ger avspegling i kaffepriserna.

1 gillning

Känns väl som även choklad är på väg ner…En 200g kostade 25:- idag . . va uppe i +35 ett tag där

1 gillning

Jag dricker en hel del kaffe men tycker nog att priserna på grönsaker är ett större bekymmer.

Kollar kilopris på allt, avskyr att bli scammad. Kommer ihåg när dom ändrade cigg paketen till 19st/paket och sänkte priset med 50öre och det var störigt.

19 per paket är ett riktigt monster som kommit på. Jag röker inte men jag känner ändå med dig. 19 är ett primtal så det finns inget logiskt sätt att fördela ett paket över x dagar. 12, 24 eller i värsta fall 16 hade varit bättre antal.

Jag uppskattar en lugnande jämförelse men jag tycker din höftar för mycket.

En mugg kaffe (alltså två kaffemått) är 12g kaffe, inte 5. Så 2,40 kr/mugg eller 9,60 kr/liter.

Citygross har ofta 7st 1,5 L-flaskor läsk för 79kr vilket blir 7,52 kr/liter, 16 % billigare per volym.

Fun Light kan du hitta 2 för 45 kr alltså 22,50 kr/l men det späds också 1+9 så färdig dryck blir 2,25 kr/liter, 77 % billigare per volym.

5 gillningar

Njae, jag skulle hoppas försiktigt. Kaffe är ett av de livsmedel från tropikerna som väntas få minskade skördar och därmed högre priser i takt med klimatförändringarna :slightly_frowning_face:

Tips, Coops egna X-tra lightsaft är god och billigare än Funlight och Zeroh. Gillar svarta vinbär och flädern bäst.

Gillar Zeroh med, men den är lite dyrare.

Tål inte koffein, så kaffe går bort. Men hoppas choklad och mejeri blir billigare. :crossed_fingers:

2 gillningar

Anade att det fanns billigare saft med inget jag brukar köpa så tog det som fanns lättillgängligt i hjärnan :slight_smile:

1 gillning

Finns ännu billigare på Lidl, men den smakar illa tycker jag. :see_no_evil:

Har för mig att Coops svartvinbär light bestod mest av svart morot.

1 gillning

Stor bonus!

Majoriteten är ju vatten. Sen lite sötningsmedel, färg och syntetisk arom.

Hellre naturlig färg än syntetisk.

Men nu har vi slirat lite OT, då tråden handlar om kaffepriset och inte ingredienslistan för alternativa drycker.

1 gillning

Vi är två som dricker kaffe i mitt hushåll. Vi dricker en gång per dag. Ett paket räcker i två veckor. Det blir 180 kr per månad istället för typ 80 kr med de tidigare priserna, alltså en förhöjd månadskostnad för kaffe på 100 eller 1200 kr per år. Inga stora pengar men ändå pengar. Hade tex mobiltelefonabonnemanget blivit 100 kr / mån dyrare huxflux så hade man gått i taket. Som tur är har vi inte drabbats av de högre priserna eftersom vi hade en herrans massa paket i lager och har fortfarande en sisådär 8-10 paket kvar. Att betala dubbla priset för ett paket hade verkligen tagit emot

1 gillning

Ja, precis. Det där med “kopp” är mer en måttenhet än en riktig faktiskt kopp kaffe.

Kaffepulver/bönor borde vara mer jämförbart med saft eller något annat man späder ut själv snarare än något som redan är färdigblandat och genererat en massa fraktkostnader

2 gillningar

Tja, varför är det ens dessa priser?
Rekordskördar 23/24 så det är en blåsning igen att det är klimatproblemet som orsakat detta.
Har det varit tomt på hyllorna?

2 gillningar

Men det är ju för att vi är beredda att betala dessa priser som det inte blir tomt på hyllorna… Någon som inte är det kan få tomt på hyllorna. Men har ingen kunskap om kaffeindustrin så mekanismerna bakom vet jag inget om.

1 gillning