LJUSPUNKTER. Här listar vi allt som pekar mot att det blir bättre

Allt är skit. Räntan i taket. Krig i Europa. Elkris, finanskris. Boprisfall på bred front. MEN SKIT I DET!!! Det har ju redan hänt. Kan det inte bara bli bättre nu?

Ukraina håller på att vinna. Ryssen vrider på gasen o krisen är över.

Så få bostäder ute att det blir huggsexa om dem o priserna går upp. Sån en raket.

Inflation…. Pimflation.

Amorteringskravet slopas o räntan går upp till 4 sen ner igen.

Amazon börjar sälja Bregott för 29kr

Den sista va på skoj. Men fyll på med realistiska ljusglimtar.

Gläds o vän och sjung i bedrövelsens mörker. Natten är dagens mor. Kaos är granne med gud.

14 gillningar

Det här hoppas jag verkligen inte på, det kommer bara resultera i att inflationen eldas på ännu mer…

3 gillningar

Det blir billigare fondandelar&aktier som så småningom kommer gå uppåt igen :+1:t2:

8 gillningar

Fyndläge på (en del) aktier just nu.

5 gillningar

Det är bara 8 månader till sommaren. :heart:

23 gillningar

Är det ingen mer som ser något ljust i tunneln? Ett litet glädjeämne.

Tänk om allt är över 2025. 0ränta. 2% inflation. Korv med bröd fortsatt 5kr på Ikea. Jag har ökat månadssparande med 20% under krisen och blir rikast söder om söder.

Mer mer mer

4 gillningar

Råvarupriserna på spannmål är tillbaka på samma nivåer som innan kriget.

9 gillningar

Allt beror ju på hur lång tunneln är, det är ju svårt att veta just nu.
Men någon gång i framtiden kommer vi börja se ljuset! Man får ha lite tålamod bara :slight_smile:

Det här är vad jag tror och hoppas på :slight_smile:

1 gillning

Jag är ganska optimistisk för tillfället. Börsen går ju upp och ner hela tiden. Just nu är det mycket ner. Det innebör att vi har en stor uppgång att vänta framför oss.

Ingen vet när den kommer men redan nu finns anledning att försöka hitta tecken på en vändning och det är en ganska positiv sysselsättning.

Det är nu vi ska ha en plan klar för hur vi ska agera när vändningen kommer. När den väl är här är det för sent.
På samma sätt ska vi vid en uppgång ha en plan klar för hur vi hanterar en nedgång. Annars är det för sent.

2 gillningar

Bra Nisse!

Jag tycker det är glädjande att vi kommit till insikt att vi behöver göra något för klimatet och alla framsteg i det segmentet, både på energinivå, men även spannmål, etc. Läser ganska många positiva nyheter. Tack och lov, man blir lätt deppig av att surfa in på ex. Aftonbladet.

2 gillningar
  1. Vi slipper kanske Socialdemokraterna i regering de kommande 4 åren.
  2. Svag krona är positivt för de som har sin inkomst i EUR/USD/NOK/DKK men lever i Sverige.
  3. Höjda boräntor kan leda till att fler behöver sälja och priserna sjunker. Lite hårt kan tyckas, men positivt för unga som vill in på bostadsmarknaden.
  4. Vi svenskar är attraktiva på arbetsmarknaden utomlands pga bra kunskaper i engelska samt att vi generellt är välutbildade. Positivt om man vill testa på att jobba någon annanstans. Danmark & Norge t ex har inte bara starkare valuta utan högre löner också.
  5. Rea på börsen. Hoppas den blir långvarig.
  6. Purjolöken har sjunkit i pris senaste halvåret läste jag. Potatis- o purjolökssoppa är inte fyskam!
4 gillningar

Tar med mig purjon :slight_smile: men flyttar ej till Danmark. Stort tack ändå :slight_smile:

1 gillning

Man får ju 2,69% sparränta på 1 års fasträntekonto på Swedbank. Har varit så ett tag så förhoppningsvis ännu högre framöver :nerd_face:

5 gillningar

Enligt DN idag: ”På söndag startar det storskaliga löjfisket i Norrbottens skärgård. Yrkesfiskarna får i år ta upp 800 ton siklöja jämfört med fjolårets 454 ton. Något som väntas ge lägre priser.

– Vi sätter exakt pris nästa vecka. Men räkna med att det blir 300-400 kronor lägre per kilo, säger Sofia Åström, försäljningschef på Guldhaven pelagiska i Kalix.” Löjrom är ju LÖJligt gott…

2 gillningar

Fett! Leva på purjolök och löjrom till nästa sommar då :grin:

2 gillningar

Människor är oerhört driftiga och kreativa. Samhället kommer anpassa sig efter de nya elpriserna och den stigande inflationen, och nya innovativa företag kommer dyka upp som hjälper till. Visst att ekonomin pressas från alla håll, men det sätter igång drivkraften hos den stora massan. Det delas tips till höger och vänster om hur man minskar sin elkonsumtion, hur man är mer ekonomisk i sin vardag, och kulturen kommer att skifta som en följd.

Så ja, det kommer att vara obekvämt ett par år framöver. Men mänskligheten är driftig när det krävs. Den stora massan ändrar beteende när den är tvungen. Och i längden leder då detta till ökad produktivitet, nya innovationer och en stärkt ekonomi med högre resiliens.

Det är min makro-spaning!

5 gillningar

Om 10 år, när vi tänker tillbaka på i år, kommer vi att säga att det löste ju sig. Det löser sig alltid och hur det än blir kommer vi att anpassa oss.

5 gillningar
4 gillningar

Denna var nice att se. Man tackar. :pray: