Är det någon som kan lägga fram något konkret på bordet som talar för att vi skulle kunna ha nått botten på denna börsnedgången?
Fakta: nej. Killgissningar: ja.
Alltid svårt att se klart när man går mot vad som känns som en atomvinter. Jag försöker att blicka ungefär 6 månader framåt och då ser min kristallkula ut så här:
Vi är nu i april 2023. Energipriserna har börjat vika med ett varmare klimat och nu väntar sommarmånaderna. Något som väntas sänka hushållens utgifter för el rejält. Under vintern satte inflationen sina spår i konsumtionen. Eftersom löneinflationen hamnat på efterkälken har hushållens köpkraft minskat påtagligt och särskilt trögt gick julhandeln. Det har inneburit att lager byggts upp vilket nu spås sätta en bromskloss i inflationen tillsammans med billigare energipriser.
Även om inflationen saktar in så ligger Riksbanken fortfarande efter. Styrräntan är fortsatt på väg upp men ljuset har börjat synas både i tunneln och på börsen och vi ligger nu på plus för året.
Det är extremt svårt att förutspå framtiden och få rätt vad gäller tidpunkt.
Ett tecken på att det kan vända är när centralbankerna inte längre höjer räntan.
Ja, och där är vi ju inte😁
Låter som att vi inte sett botten än då 
Det ser inte ut som blodet rinner på gatorna än
Gör det alltid det innan börsen bottnar i en klassisk börsnedgång? (undantag Corona)
Allt hänger på geopolitik just nu.
Om Kina kan lägga på sina noll-covid-policy lite, och om kriget i Ukraina slutar. Då blir det ett jävla åka av.
Finns dock inget som tyder på något av det.
Svårt att inte tro på framtidens möjligheter.
Så länge räntorna inte går upp mer kommer det förr eller senare stabilisera sig.
Men det innebär inte att köpkraften ökar då priserna inte kommer sjunka. 7 års reallöneökning är borta.
Välkommen Martin(i)!
Men som andra skriver det här tar ju inte hänsyn till omvärlden i övrigt.
Att folk fortfarande konsumerar? Jag reagerar över att det fortfarande verkar finns nog med slantar att spendera och kanske gör räntorna att de med lite mer medel (men mindre mängd placeringar) hellre bränner slantarna på saker de ändå tänkt köpa/fixa än att se inflationen käka upp dessa? Jag ser fortsatta renoveringar i mina kvarter, jag var i Stockholm i helgen och det är ju ingen brist på slentrianshoppare både på Kungsgatan och i hipster-Mecka.
p.s. Jag var förvånad över hur positiva tyckarna i Ekonomibyråns senaste avsnitt var också…
Har du fått noll i löneökning under alla åren inflationen var obefintlig?
KPI har årligen lagat stabilt mellan 1-2% sen 2015 där nominella löneökningarna varit något högre.
Men 2022 KPI på dryga 9% så har reallönerna tappat allt man vann på 7 år.