Vad tror ni, motivera
- 0,25 punkter upp
- Ligger still
Vad tror ni, motivera
Det finns goda argument för bägge alternativen.
KPIF-XE är fortfarande för högt, men trenden är nedåt.
Kronan har stärkts något, men är fortfarande för svag mot Euro.
Arbetsmarknaden är fortfarande förvånansvärt stark, men lönekostnadsutvecklingen är i nuläget inget stort orosmoln för RB.
Jag tror ändå att det som talar för en sista höjning är kronkursen relativt Euro.
Håller med dig där.
Dock har ”alla experter” gått ut med skräckpropaganda om att en höjning på 0,25 vore förödande och att lågkonjunkturen kommer bita sig fast lång tid framöver om så sker.
Får se om Theden låter sig påverkas.
Höj. Ingen minns en fegis.
I en lågkonjunktur är det svårare att genomföra prishöjningar vilket gör att RB får det lättare att nå inflationsmålet.
Den cyniske kan säga att lågkonjunktur och arbetslöshet är det förväntade priset att betala för att få ner inflationen.
Jag är rädd att de fegar ur, men jag hoppas de vågar sig på en höjning till. Det är mycket tugg i media om att de skulle döda investeringsekonomin och folks plånböcker, men jag tror att det, om inte annat, är viktigt att följa sina egna signaler för att hålla förtroendet uppe. Sedan ser jag naturligtvis gärna en stärkning av kronan också.
Det är lite roligt hur forumet är ungefär som analytikerna i frågan. 50/50
Jag tror att de höjer med 25 för att Thedéen vill visa sig och sin direktion handlingskraftig och seriös angående inflationsmålet. Men att de egentligen inte borde göra det med tanke på att KPIF-inflationen varit obefintlig på 1,5% hittills i år, och de ”låga” energipriserna lär spilla över på kärninflationen i Q1 2024.
Om de höjer tror jag att ekonomin åker på en ordentlig smäll i konjunkturen runt Q2 2024 som medför paniksänkningar istället för en lite mer kontrollerad landning.
Ett rimligt alternativ skulle kunna vara att höja 10-15 punkter för att göra alla nöjda. För det har RB mandat att göra.
Vad @Saihtam skrev
Jag gissar på 0,25 till i ökning
0,5 totalt då alltså?
Vad gör 0,25% hit eller dit?
Hoppa från 50 eller 51 våningen, gonna hurt either way. Men när skyskrapan brinner så…
Seriöst, en liten höjning eller oförändrat kommer ha liten påverkan i detta läget.
Däremot tror jag vi kommer se paniksänkningar nästa år, men inte till noll utan runt 2% eller så.
Vad har vi för spaningar och spekulationer ang euron?
Jag är lite inne på att den står högt värderad gentemot USD, GBP m fl och att ECB nog behöver agera på det för att hålla upp ångan i den tyska industri.
Cherrypickning: DAX40 har stigit bra i år, 13% räknat i euro… Kan detta fortsätta om euron stärks mot dollarn?
Jag tänker mest för att RB indikerat detta. Då stärks deras trovärdighet och det kan behövas för att kommande räntebana också ska bli trovärdig.
Kanske. Och ja, låt det landa på nå’t som inte är “hittäpoh”.
Borde höja, kommer antagligen fega.
Skulle vara kul om marknaden kraschar efter 25punkters höjning
Och alla skyller på Theden.
Vilken marknad? Bostadsmarknaden ? Börsen? Energimarknaden?
Alla marknader krashar, globalt! Det berömda strået…
Tror det blir en höjning. Kronan har stärkts sista dagarna mot primärt dollarn men även euron, vilket jag tolkar som att marknaden räknar med en höjning. Om de inte höjer tror jag kronan faller tillbaka kraftigt, något RB vill undvika.
Julmarknaderna också?
—
Jag tror på två höjningar till. Därefter en rejäl hissfärd ned i garaget som startar någonstans kring vår/sommar.
En höjning på 0,25 och sedan en första sänkning i januari är ju ett alternativ.
Marknadens prissättning har faktiskt gått ner till ca 33% sannolikhet för en höjning imorgon. Det är någon form av mjuklandning som prisats in på sistone.