Det är oerhört positivt att Ukraina ser ut att stoppa 2000 talets Hitler och att Ryssland går mot någons slags total kollaps både ekonomiskt och politiskt. Tänk er hur jävla mörkt det sett ut om Putin kört över Östeuropa och sedan kört vidare mot resten av Europa.
Såg att oljeterminerna för november ligger på 77 USD. Långt lägre än toppnoteringarna i år under kriget.
Såg du denna?
2 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Ska jag debitera i EUR eller i GBP?
Växthusgasutsläppen från hushållens konsumtion minskade mellan 2019 och 2020 med 10 procent – från 53 till 48 miljoner ton koldioxidekvivalenter.
Vi är på vägen in i en ny rymdera som både kommer svara på en massa frågor och leda till teknikutveckling som kan få positiva effekter även på jordelivet. Bara att kika på bilderna från det nya James Webb-teleskopet gör mig glad inombords.
På tal om ljuspunkter i allt negativt.
Börsutvecklingen är ju ordentligt positiv senaste månaden 
OMX30
5% bara idag. Typiskt ligger min sparplan på idag 
Det var det här om att inte missa de dagar då börsen har stora uppgångar.
Reaktionen på dagens inflationsiffra var svår att förutse.
Time in market …
Det är sådana här dagar man är glad att man inte försökte tajma genom att sälja av och sedan vänta på rätt tillfälle att hoppa in.
Det näst bästa tillfället att hoppa in är igår. Det allra bästa är att aldrig hoppa ur. ![]()
En tredjedel av de stora svenska exportföretagen, 34 procent, räknar med öka antalet anställda i Sverige det kommande året, visar Exportkreditbarometern från Svensk Exportkredit (SEK).
Trots en avmattning i världsekonomin bedömer endast 15 procent av de svenska exportföretagen att deras finansiella situation kommer att försämras de närmaste 12 månaderna, enligt Exportkreditbarometern. Dessutom räknar nästan en av tre, 36 procent, med en ökad orderingång kommande året.
Tror ni januaris höga uppgång i världsmarknaden kommer fortsätta de kommande månaderna eller ska det ner igen?
Kaffepriset sjunker.
Har för mig att Winston Håkansson pekar på det som en god indikator för inflationen. Ett husmorstips.
Från Expressen idag: Ulf Mazur, vd och grundare av den oberoende sajten Matpriskollen, berättar att kaffepriserna nu sjunker i pris hos alla de stora butikskedjorna. Det gäller de flesta stora kaffemärken, och prissänkningen är i de flesta fall omkring 10 kronor per kilo.
– Det är de ordinarie priserna som sänks. Vi kan vänta oss att extrapriserna följer med ned nu, säger han.