Just nu ser jag ingenting som ser positivt ut om man kollar 1 år fram i tiden. Allt blir dyrare och dessutom har vi ett krig på det. Om kriget upphör blir det nog rally. Men det lär ju knappast hända det närmsta året. Svenska kronan är ingen höjdare direkt i heller. Så vill inte spara i globalt just nu. Ser ni något positivt i sikte? Behöver pepp just nu.
Är du inkallad till ett krig?
Har ditt hus sprängts i bitar?
Har dina släktingar dött?
På det ekonomiska planet ser jag inget positivt det kommande året. Därför fokuserar jag på hobbies som inte har med investeringar att göra. Och fortsätter med månadssparande enligt plan.
Tak över huvudet och mat i kylskåpet samt ett jobb att gå till. Jag är positiv till framtiden.
Finns inte ett jobb så har vi gratis utbildning. Ta några distanskurser och utöka ditt cv.
Vilka peppiga svar du fick 
Det är svårt att säga något om framtiden, men:
Vi lever i ett av världens mest trygga och priviligierade länder, oavsett vad vissa politiker vill få oss att tro. Västvärlden i stort har därtill befunnit sig i en rekordlång högkonjunktur som dopats av sänkta räntor och senare andra tillskott i samband med pandemin. Eventuella nedgångar trots den situationen förhindrades/försköts.
Jag vet inte vart den nuvarande ”krisen” tar oss. Men något jag tror vi svenskar glömt lite är att konjunkturer går upp och ned. På riktigt alltså, inte bara på pappret. Det kommer tider då vi alla och gemensamt behöver bita ihop och skära ned och hålla ut, utan att det innebär katastrof eller slutet på allt.
De flesta av oss har goda möjligheter att ta oss ur det här starkare. Att vi alla behöver skära ned lite och eventuellt göra reella uppoffringar är inte ett misslyckade, det är ett tecken på ett sunt system. Att vi sedan råkat glömma det under lång tid, det får vi alla ta på oss…
Sänk några kostnader, fokusera mer på sparande, njut lite mer av det ni förhoppningvis redan har. Så kommer förhoppningsvis bättre tider inom något eller några år. Om historien är En någorlunda korrekt guide.
Om vi inte klarar detta, vad klarar vi då?
Sverige är fantastiskt. Att njuta av vår underbara natur och glada vänners lag är helt fantastiskt.
Och dessutom gratis.
Edit: Den svaga svenska kronan har gjort att jag i SEK nästan är plus i år eftersom den större delen av mina investeringar är i dollar. Så du tänker fel.
Bra tråd. Mina tankar, som säkert är allt för optimistiska eller helt felaktiga är att vändningen kommer ske vid lite olika tidsperioder precis som med nergången. För egen del så äger jag en tillväxtaktie som började vika i kurs redan sommaren 2021…men höjd boränta och dyr mat är något som framförallt träffat mig nu under de senaste månaderna. Det höga elpriset i sin tur kommer nu till vintern.
Jag sätter min tilltro till att börsen är väldigt framåtblickande medans annat så som (el, mat) är väldigt mycket här och nu. Så min förhoppning är att allt dåligt kulminerar Q4-Q1 och sedan börjar kurserna återhämta sig. Räntan är kanske fortsatt hög året(2023) ut men sedan viker även den.
Att vi under 1 års tid till skall få det ännu värre då blir det typ inget kvar av folks besparingar. Någon stans finns det en rimlig botten och jag vägrar tro att denna krasch är något som liknar IT-kraschen utan hoppas att viss återhämtning sker även i rätt utbombade bolag som kan visa lönsamhet.
Börserna är frammåtblickande och ligger före den reala ekonomin.
Om 1 år kommer företagen nog ha det tufft, men börserna börjar nog blicka frammåt och se ljuset i tunneln.
Ukraina är duktiga på att straffa Ryssland med allvarliga matriella förluster. Det finns en gräns för hur många flyg, pansarvagnar och matrieldepåer Ryssarna har råd att förlora, om de vill ha en verklig försvarsförmåga.
Ukraina har nog återtagit sitt territorium om 1 år.
Putin är psykopat och kan nog i frustration avfyra en atombomb, innan han kapitulerar.
Om ett år har Europa gjort stora framsteg i att ställa om till fossilfri elektricitet, påtvingat av kriget.
Så, om ett år finns nog ljus i mörkret.
Historiskt så har ingenting drivit männsklig innovation snabbare än krig.
Jag tror att solceller, vätgaslagring, vind/vatten turbiner, ny kärnkraft, batteriparker och smart styrning av elsystem/samhället kommer rädda klimatet. Det som en följd av att hela Europa nu överinvesterar för att uppnå självständighet i energi/elproduktion.
Ett annat resultat av överinvesteringen blir ett snabbt sjunkande elpris och därav 1-2år av kraftigt sjunkande priser, som kompenserar den höga inflation vi precis upplevt! Halleluja!! 
edit: och om 12månader är Putin ett minne blott, ju mer han eskalerar ju snabbare närmar han sig slutet.
Rent krasst kan man se det som att vi materiellt (sett till reallöner och förmögenheter) går tillbaka till… Säg 2018/2019 års levnadsstandard.
Så min fråga är om du hade förmågan att vara lycklig under de hemska, torftiga ekonomiska åren före 2019?
Jag vet att jag var det i alla fall! Faktum att jag nog var minst lika lycklig under de riktigt fattiga studentåren medan världen och börserna var i högkonjunktur!
Absolut!
- En massa företag fortsätter uppfinner nya grejer.
- Europa tar energieffektivisering på allvar.
- Ukraina visar att man ska inte anfalla ett land som vill försvara sig, oavsett styrkan hos anfallaren, vilket bådar gott för fria länder som vill fortsätta vara fria.
- Kostnaden för pengar, dvs räntan, börjar återställa sig efter excesserna sedan finans- och Corona kriserna vilket är helt nödvändigt.
- Börs-excesserna luftas ut och pengar kan investeras i sunda affärer istället. Det börjar bli billigt att handla på börsen i en del sektorer. Det var länge sedan man såg PE 10
REAn kan fortsätta ett tag till så det blir nog fler möjligheter. - Folk som inte kommit in på bostadsmarknaden kan få en ny chans framöver
Så jag ser mer möjligheter än problem, även om det kan fortsätta vara tufft ett tag till ![]()
Stämmer till 100%
. Det skulle jag lätt kunna se i mina Isk om jag vågade logga in just nu
. Jag följer ned med rean
. Det är så när man ska följa börsen både upp och ned för att inte bli sämre än snittet
. Därför tänker jag positivt om 5-10-15 år . 1 år är kort tid och kan gå hur som helst. ![]()
. Snart blir det köp i automatisk månadssparandet som jämnar ut fallet ![]()
![]()
. En liten droppe i havet ![]()
Aktierna blir billigare, man får bättre ränta på pengarna på banken, det blir billigare att köpa bostad, solcellerna betalar av sig snabbare än förväntat, det blir lättare för företagen att få tag i kompetent personal, … 
Ja det är positivt om man varit investerad under tiden. Dock har jag mest haft sverige. Och nu är det jobbigt att köpa usa när dollarn står i 11:28 kr 
Vi visste inte hur bra vi hade det fram till slutet av 2019… försöker tänka, vad var det man oroade sig för då?
Som någon skrev tidigare, kriser och krig är det som får människor att utveckla allt så det är det enda positiva.
Finns absolut saker som händer:
- Positiva elnyheter - som kontrast till alla andra negativa
- LJUSPUNKTER. Här listar vi allt som pekar mot att det blir bättre
bara häromdagen såg jag att en stor del av logistikkedjeproblemen vi haft i 2 år är lösta. Priset på frakt har sjunkit med 20 % till tvåårslägsta. Ukraina krigar på bättre än någon kunde föreställa sig. Många kommer ha bättre ekonomiska förutsättningar när de gått genom sitt stålbad och så vidare. ![]()
4 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Tråd för inbördes beundran för oss som köper PLUS Allabolag nu… ![]()
Om ett år kommer svenska varor vara väldigt billiga att handla för rika starka utlänska ekonomier, då vänder Svensk export upp lite tidigare än länders med starkare valutor.
USD har haft bra momentum i år, det är bra när man går in i kriser, men när man går ut urkriser kan Sek vara bra, om något år.
Enligt Riksbankens prognos kommer inflationen ha kommit ner nära 2%.
Det i sin tur ändrar mycket! T ex, börsen har vänt uppåt, räntan kan behöva sänkas.