I USA har man börjat känna av inflationen nu. Inte för att saker nödvändigtvis kostar mer per paket men för att ett paket innehåller mindre än förut.
Har ni märkt av det hemma i Sverige också?
Bilder från en tråd på Twitter:
I USA har man börjat känna av inflationen nu. Inte för att saker nödvändigtvis kostar mer per paket men för att ett paket innehåller mindre än förut.
Har ni märkt av det hemma i Sverige också?
Bilder från en tråd på Twitter:
Det är en trend som pågått länge även i Sverige. Jag började märka det på 90-talet när alla müslipåsar gradvis ändrades från 1kg till t ex 850 g. Jag försöker rösta med plånboken genom att aktivt välja varumärken som har jämna vikter i förpackningen. Vad gäller müsli har jag fått ge upp och köper i stället ingredienser för att blanda själv.
Zoegas kaffe gick från 500 g till 450 g. Samma pris och likadan förpackning. Det var då jag bytte till Arvid Nordkvist och upptäckte att deras kaffe är minst lika bra.
Finns mängder av dessa i Sverige också, kaffe, rapsolja, kryddor, senap mm. Intressant artikel i ämnet hos råd och rön:
Jag har en stark misstanke om att antalet/mängden gifflar i en påse gifflar från pågen har minskats på senare tid!
Marabou mjölkchoklad. De vanliga är väl fortfarande 200 gram, men så fort det hivas i nå’t mer än chokladen krämper de till 180 gram.
Påsar med tuggummi. 25 → 21 stycken (minns inte märke)
Grädde - flera sorter har gått från 3 dl till 2,5 dl.
Tandkräm. 150 → 125 gram
osv.
Arvid Nordquist är dessutom fortfarande ett svenskägt familjeföretag, till skillnad från Zoegas som väl ägs av Nestlé?
Styrelsen i Arvid Nordquist ser enligt Ratsit ut så här:
Nordquist, Bengt Anders (62) (ordförande)
Jönsson, Hans Per Erik (66)
Nordquist, Ulrika Gabriella (62)
Nordquist, Wilhelm Måns Arvid (31)
Nordquist, Beatrice Ulrika Walborg (29)
Nordquist, Gabriella Greta Anna (26)
Ytterligare ett plus när man som familj går i god för sin verksamhet med sitt namn.
Kaffe är ju ett typexempel. Det gäller alla (?) märken som minskat från paket med 500g till 450g (ibland mindre).
Skinkpaket (t ex Pärsons kallrökt skinka) har minskat innehållet i varje förpackning. Tidigare innehöll de 110g, nu 90g.
Värst är väl ändå vad Arla gjorde med filmjölken. Gick från 1 l till 1 kg då filmjölk har högre densitet än 1 medförde det att volymen sänktes till ca 0,9 l… Undra hur många ens ser en sån ful höjning av priset.
Brukar iaf rösta med fötterna varje gång jag ser denna typ av smyg höjning av priset.
Arvid Nordqvist har fortfarande 500 g som medför att jag köper det märket.
YUP-påsarna är också bedrägliga när man räknat till 15-16 små godisar i den förhållandevis stora påsen för lika många kr
Arvid Nordqvist smakar helvete i jämförelse med Zoega. Och då är ändå Zoega medikoert.
Detta är ju knappast något nytt fenomen. Chipspåsar är väl den tydligaste. Även många läskvarianter kör ju 1,4l snarare än 1,5 osv
I just dessa fall kan jag dock uppskatta de mindre storlekarna ur hälsoperspektiv, hade gärna kunnat köpa en sjuttis Cola t.ex… Men ekonomiskt ett helt förkastligt fenomen så klart.
Måste dock säga att godisbitarna i lösvikt har vuxit till sig ordenligt.
Märkte senast igår när jag var och handlade och skulle köpa garants ekologiska pinjenötter att förpackningen minskat från 50g till 40g men priset var detsamma, 25 spänn.