Inflation som är mycket högre än vad som sägs

Nötfärsen har stigit till 129,90kr/kg från 49,90kr/kg på fyra år, ägg från drygt 1kr till 2,50kr/st, hushållsost från 39,90kr/kg till 120kr/kg , gipsskivor från 59kr/st till 149kr/st osv. Förstår inte siffran 26% inflation på mat och konsumptionsvaror fast jag hade femma i matte på 80-talet. Har matematiken blivit annorlunda nu?

Du kan inte titta på bara några varor. Du behöver studera hela gruppen varor.

1 gillning

Handlar varje dag nästan och ser att priset på allt stiger jättemycket från månad till månad. Och jag tog bara upp exempel på basvaror. Prisbilden är liknande på allt. Nån som kan nämna nåt som blivit billigare senaste fyra åren? Olivskördarna är bättre än någonsin pratade med en bonde idag i Spanien men priser kommer inte att sänkas.

26% per år är jättemycket.

26% på fyra år säger dom. Det hade varit mycket men om Felix ketchup tex. hade stigit från 19,90kr/kg till 25,50kr/kg hade det kunnat förklaras med dåligt klimat. Nu kostar den närmare det dubbla.

Säg någon vara som stigit bara 26%. Finns ingen som jag har sett.

Prishöjningarna har skapat en medvetenhet hos mig vilket gör att mina matkostnader är lägre nu än för fem år sedan.

Innan debatten om priser plockade man bara varor i butiken utan att reflektera - nu tittar man på vad det kostar och resultatet är lägre matkostnader.

Dessutom slutat köpa mycket av skräpmaten och massa halvfabrikat och annan skit, såsom 95 % av allt godis man tryckte i sig förut.

Bra både för plånbok och hälsa.

2 gillningar

Jag har slutat köpa ägg, mjölk, ost, köttfärs, juice och ketchup. Och olivolja har jag inte köpt många gånger i mitt liv. Och aldrig druckit kaffe på 53år. Brygger egen öl och odlar egna bär, frukter och grönsaker. Samtidigt är jag medveten om att priserna har stigit jättelite från 1990 till 2021 på mat och dom flesta varor.

1 gillning

Då behöver du inte bevaka kilopriset på nötfärs :grinning: Kan nämna att kilopriset ligger på 145kr/kg sist jag kollade.

Oj. Det är få förunnat med dom priserna. Här i Spanien 8,90€/kg. Dyrt här också med tanke på låga löner.

Det är så klart surt för många, men genom att inte försöka substituera bidrar vi andra som har råd till inflationen. I ren protest går jag aktivt in för att inte göda livsmedelsindustrin mer än nödvändigt.

Bevisligen går det utmärkt att höja priset från 50 till 150 på nötfärs eftersom folk accepterar det. Det finns inget som säger att man måste äta nötfärs i samma utsträckning som tidigare - det finns gott om andra alternativ (och då tänker jag inte på vegetariskt)

1 gillning

I höstas köpte jag dovhjortfärs för 129 kr/kg.
Det tyckte jag var förvånansvärt lågt pris.

2 gillningar

Jajamän så tänker jag också. Man kan fiska själv, köpa av polare som är jägare, plocka svamp och bär osv.

Det förstår jag att det kostar lite mer än nötfärs. Jägaren har ju mycket högre omkostnader än bonden som har hundratals kor samlade på sin mark.

Ost för 40 kr/kg och nötfärs för 50 kr/kg som normalpris var länge sedan, inte fyra år sedan. Snarare 20-25 år sedan, om ens då.

3 gillningar

Det var i en Kött & Viltbutik i Skåne. Det hade säkert varit dyrare i t.ex Stockholm.

SCB är helt transparenta med hur beräkningen går till, hur varukorgen är sammansatt och vilken prisutveckling de räknar med för varje produktgrupp. Exempelvis kan man se att priset på wienerbröd steg med 3,15% mellan april 2024 och april 2025, bara som ett exempel.

Många räknar själva ihop KPI från komponenterna (och jag har själv gjort det) och många analytiker gräver i detaljerna.

Så, vill du hävda att deras beräkning är fel har du alla möjligheter att specificera exakt vad de gör för fel. Att bara komma med svepande påståenden utan att visa var det är fel i beräkningen inger inte förtroende.

Min bild är att statistikerna på SCB faktiskt gör sitt bästa. Sedan finns det absolut saker i KPI-beräkningen som går att kritisera. Men att raljera om förändringar i matematiken och betyg på 80-talet utan mer detaljer bäddar inte för en seriös diskussion om eventuella metodproblem.

11 gillningar

Man behöver ha i åtanke att de officiella inflationssiffrorna blir skeva eftersom man i dessa räknar med att konsumenterna kan byta ut nötfärsen mot någon annan vara (minns inte uttrycket på rak arm) såsom falukorv istället, samt justerar för ökad prestanda för dina teknikprylar. Så att de officiella siffrorna inte känns igen av gemene man ute i butikerna är inte det minsta förvånande.

Så vad göra åt saken? Bli delägare i bolagen som gör som i ditt eget exempel med oliverna - höjer priserna pga anledning x och sedan inte sänker igen när ovädret eller vad det var går över. Med andra ord äg aktier.

Kött, ägg, ost: Prischock pga dyrare spannmåll efter kriget i Ukraina), plus fågelinfluensa för ägg, och höga elpriser för ost.

Många andra billiga basvaror (typ mjöl, ris, socker) har haft en betydligt lugnare prisutveckling

Så det beror helt på vad man tittar på i matbutiken. Men vi tenderar att minnas prischockerna bättre.

Kan ju bero på att priserna på mat som regel bara går åt ett håll, uppåt. Varje ny prischock skapar en permanent ny lägstanivå och även när problemen (dålig skörd, torka, fågelinfluensa) är lösta så ligger priset i butik kvar på förhöjd nivå medan producenterna inte ser nämnvärt höjd ersättning. Ska bonden få 30öre mer för mjölken så höjs priset iaf med 1,50-2kr varav majoriteten hamnat hos den lokala ICA-handlaren.

Mat är också något som man inte kan göra mycket åt. Man kan köpa kläder från Shein och gå i skorna tills de är trasiga. Bo i en liten hyresrätt och sälja bilen. Men mat behöver man och om man är aktiv behövs dessutom ex bra med protein som är dyrt. Levnadsstandarden går ner bara för att maten blir dyr…känns som ett skämt

1 gillning