Nya siffror från Konsumentverket för 2023 för normala hushållskostnader

Intressant läsning:

Kommentar från Cornucopia:

6 gillningar

Jag förundras ofta av sådana här uträkningar, väldigt högt på hygien och väldigt lågt på fritidsaktiviteter, är det någon som upplever sig ha ens i närheten av dessa siffror?

5 gillningar

Högt på hygien? Ett frisörbesök kostar lätt 400-700 och det blir väl nästan ett sånt varje månad iaf.

1 gillning

Jag förundras över hur jag lyckas trolla fram mat med min budget på ca 1500kr/månad. Får också klura mer och mer för varje månad som går, då allt annat också blivit dyrare. Vissa andra kategorier är på 0 för mig.

Skulle gärna ha lite större matbudget framför allt, det är mycket som skulle vara trevligt att äta mer än 2-3 gånger per år.

Undrar lite, lägger de flesta 20% mer på maten idag, eller får de trolla med budgeten som jag gör? :thinking:

1 gillning

Jag trollar vidare, men det är också en hobby att laga mat efter säsong, kort datum, ”hänt i kylen” etc. :sweat_smile:

Jag summerar årets alla utlägg i januari, men tvivlar på att mina matkostnader ökat.

2 gillningar

Min fru klipper mig gratis.
Investeringen i en frisörsax har haft bra avkastning.

6 gillningar

Ja, och du kan komma under riktvärdet för matkostnader också - kanske vara självförsörjande. Men så lever knappast snittet.

Haha, min rakhyvel var också billig. :smiley:

Jag klipper mig max 3 ggr per år så där finns mycket att spara…

2 gillningar

T.om. min utsvävning med en hårtrimmer (+ frisörsax) på ett par tusingar har ganska bra avkastning med.
Jag klipper hela familjen (inklusive mig själv), så avkastningen blir * 5.

Men inte ens med såna besparingar kommer vi i närheten av de 35 710 kr som konsumentverket anser normalt :frowning:
Jag skyller på att allt är dyrare här i Finland (förutom bopriserna).

2 gillningar

Om mat i snitt kostar 20% mer så kan nog de allra flesta genom att ändra sin matvanor ändå landa på samma kostnad som tidigare. Laga mer mat själv, skippa äta ute på jobblunch, skippa hämtmat etc. Matlådor, storkok, kasta ingen mat etc.

1 gillning

Har gjort detta i 5+ år. Men blir trixigare och trixigare. Till och med mina favvispopcorn har ökat från 20kr till 33kr. :see_no_evil::popcorn:

Hoppas på att prisrusningen bromsas lite under 2023. :crossed_fingers::roller_coaster:

Några reflektioner

• Övriga individuella kostnader. Känns väldigt overkill att räkna ut det på ålder när det skiljer någon/några hundralappar :thinking:

• Mediekostnader 1600-3100 kr/m beroende på antal personer. Whaaaat? Vi lägger 400 kr/m för 2 pers inkl internet, std tv utbud (vem tittar på det när det inte är fotbolls VM?), Netflix och två mobilabonnemang. Är vi snåla eller finns här en lågt hängande frukt för hushåll att spara in på?

• Hushållets gemensamma kostnader. På riktig? Är det lönt att räkna ut för olika storlekar på städer när det skiljer 70-200 kr/m :thinking:

Konsumentverket borde kunna effektivisera sina studier och kanske digitalisera det så man kunde ha en interaktiv webbmiljö där man genom klick & val lättare som individ/familj kunde komma fram till vad som är en rimlig budget för en själv. Då hade det ju gjort någon nytta. Nu blir det bara någon form av schablon som nog inte stämmer för någon tänker jag. Känns väldigt 70-tal :slight_smile:

1 gillning

Inkluderar även dagstidning.

Omni och mycket annat är helt gratis :slight_smile:

Visst men det är ändå inte samma sak som en dagstidning, pappers eller e-variant. Det finns en gräns för vilken kvalitet och innehåll man kan få gratis.

Upplever det tvärt om - att tidningarna blivit enormt mycket sämre, tyvärr. Har provat Sydsvenskan i omgångar när det varit kampanjer men alltid slutat med att de legat olästa. Slöseri med pengar, energi och skog :slight_smile:

Låt mig se, 5*200 mobilabbonemang + 600 internet + 200 för streaming (disney+ och netflix) = 1800kr
Ja, ganska långt under 2610kr som anges för en familj på 5.

Jag reagerade på den posten också. Internet ~300:-, HBO 45:- och hade jag inte haft jobbmobil så hade jag, likt sonen, haft hallon för 100:-. Men jag vet ju att folk betalar sina lurar via räkningen och verkar tycka ”fopåll” är livet och då drar det väl iväg med sportkanaler antar jag.

2 gillningar

De räknar med mycket högre summor än ni,

Allt finns nedbrytet i konsumentverkets öppna data om man vill grota ner sig i detaljer kring varje typ,

3 gillningar