Javisst är det en härlig tid vi lever i. För egen del blir det dock ingen fördubbling under 2022, men vem vet? Kanske kommande år? Hittills konstaterar jag för egen del följande skillnader mellan 2022 och 2021:
Räntekostnader på bolån: 54% dyrare
Mat: 25% dyrare (ngt svårbedömt dock - samtidigt har jag blivit mycket mer matekonomisk och kan därför parera prishöjningarna till viss del)
El: 82% dyrare (hittills)
Fjärrvärme: 2% dyrare (YES!)
Bensin: 10-20% dyrare (svårbedömt med tanke på att priset gått ner rejält på senare tid, samt att jag åker betydligt mindre bil i år jämfört med 2022).
En tvåbarnsfamilj med villa och bil har tidigare haft årliga hushållsutgifter på drygt 77 000 kronor, inräknat räntekostnader på bolån, drivmedel, el och uppvärmning, samt matkostnader
Hur? 6417kr/månad för ränta + drivmedel + el/uppvärmning + mat för 2 vuxna och 2 barn under 2021?
Var fick du den här siffran ifrån?
Nej jag menar 6417kr/månad för (ränta + drivmedel + el/uppvärmning + mat för 2 vuxna och 2 barn) under 2021
77 000kr / 12 månader = 6417kr per månad
Vi betalade redan förre året 7000-8000kr bara för mat för 2 vuxna, så jag undrar hur man kan bara ha kostnader om 6417 som villaboende med 2 barn för alla dessa kostnadspositioner.
ah, ja, såklart. Jag som läste meningen knasigt
Lite slarvigt av SEB med tanke på att de bara inkluderar de utgiftsposter som stigit markant, och sen säger:
“Med dagens stigande priser på samtliga utgiftsposter bör samma familj förbereda sig på att utgifterna för helåret 2022 stiger med 80 000 kronor och istället landar på 157 000 kronor, vilket är en en ökning med 103 procent.”
Utgifterna för DESSA poster ja, men vi behöver kanske vatten, sophämtning, service och försäkring på bilen, hemförsäkring, kläder, etc.
Och 77 000 kr känns verkligen som glädjesiffror, men den procentuella ökningen bör ju rimligtvis vara densamma utan livsstilsförändringar.
Men dyrt blir det, särskilt för den som tuffar på som vanligt.
Vårt bolån går ut i november och elavtalet går ut i november. Fick byta från 0.96 % ränta på 1 850 000 kr till 2.29 % (kommer högst troligt höjas till 3,29 % efter nästa höjning. Går från typ 5000 kr med ränta och amortering till 8000 kr samt elen kommer ökas från ca 1500 kr i månaden till runt 6 - 8 000 kr. Samtidigt har matkostnaden nog ökat med 1 500 kr i månaden.
Normalt har vi kunnat spara runt 20 - 25 000 kr men detta kommer ju minskas rejält. Man blir ju rädd när de går ut med att folk ska kunna LÅNA till sina elpriser, vad fan?
Inte mycket havregrynsgröt där va?
Jag har tre barn och vi gillar verkligen bra och nyttig mat, köper mycket kött och fisk, men på fem pers gör vi av med 10-12’/ mån utan att snåla det minsta. Skulle lätt kunna dra ner på lite entrecote och komma ner i er tvåpersonsbudget för alla oss fem.
Man får ju hoppas att du fick vara med och bestämma om uppgraderingen på ditt boende?
Det är ändå ganska bra jobbat tycker jag, vi ligger på runt 20 000 på samma mängd personer.
Nu är iofs allt möjligt annat man köper i mataffären inräknat i det med, som toapapper, diskmedel etc etc.
Vi snålar inte på maten, men slösar inte heller, vi äter mest hemlagad kvalitetsmat.
Jag räknade in allt från matbutiken, men inte inköpen från Systembolaget…
Kan ju faktiskt vara en bidragande faktor att man kan köpa hyfsat vettigt öl även i matvarubutikerna här, så just de utgifterna hamnar på matkontot istället för spritkontot.