Är mycket fokus på utgifter och räkningar just nu i media och här på RT.
Jag kommer inte ha problem med att betala mina räkningar (har en bra buffert) och jag klagar inte.
Är just nu uppe i 45k som ska betalas slutet av månaden. En del räkningar som ska betalas nu men gäller för längre perioder så denna siffra är inget normalt för min del.
Har även några tusen på kreditkortet för utgifter som tillhör arbetsgivaren och jag får givetvis tillbaka utläggen.
Har tagit höjd för en högre elräkning i min månadsbudget för januari. Övriga utgifter är i stort sett oförändrade och jag räknar med att budgeten går ihop.
Elräkningen är den näst saftigaste hittills, landar på strax under 1000kr totalt. Cirka det dubbla mot en snittmånad 2021 trots lägre förbrukning. Ändå tacksam för att uppvärmning, varmvatten och tvättstugans el ingår i hyran.
Sen så inväntar jag besked från FK om vad januaris ersättning landar på, efter anpassning av nya prisbasbeloppet. Det bör bli minst 400kr mer per månad, jag hoppas på mer då hyran troligen höjs minst med det beloppet.
Kanske får norpa lite från bufferten, då några av mina mediciner behöver köpas och högkostnadsskyddet precis har gått ut. Men det behövdes inte norpas under 2022, så det får vara ok!
Det blir värst den månad då hyreshöjningen bestämts och skillnaden läggs på kommande räkning. Troligen behövs lite buffert då med.
Preaching to the choir Men rent kassaflödemässigt är det en ovanligt fattig januari även för mig i år.
Har renoverat i bostaden och tagit en del på kreditkortet tills vidare som betalas av vid löning. Bufferten behövde nallas av innan dess så lönekontot ekar rätt tomt!
.
24500 kr i fasta räkningar på ett ungt ensamhushåll blir det
Lite högre än vanligt, men det är pga bilskatt (finns på bilkontot), elen (finns på el-buffertkontot) och lite högre ränta (täcka redan av den högre summan som sätta av).
Högre elräkning än vanligt, men lägre än befarat. Halva bolånet går över på rörligt, så där börjar lite pengar läcka i onödan. Vi har även fått höja matbudgeten och andra vardagskostnader. Det enda som påverkas är sparandet som blir något mindre än tidigare.
Utomlands i varmt billigt land så hushållselen avstängd i lägenheten, bilen står still och inga matinköp hemma. Förhoppningsvis sponsrar det stor del av resan
Blir något högre i januari på grund av elräkning och fordonsskatt. Men har inga lån så slipper amorteringar och räntor. Kommer att landa på 7 058 kronor.
Allting ingår i hyran som endast höjdes med 3% i somras. Har ingen bil så min personliga inflation kommer huvudsakligen från förändringar i matkassan. Så trots att lönehöjningen inte riktigt täckte generiska inflationen så tror jag att den faktiskt blev högre än min personliga inflation så att mitt januari 2022 kanske till och med är något bättre än januari 2021
Well… lite extra med ny VP och elräkning har vi inte fått än så gissade på 7k. Sen blev vedbetalningen rätt sen, köpte av släkting, jag tjatade länge på han vad han ville ha.
Räknar vi bort VP så blev det lite drygt 48 000kr.