Räkningar i januari 2023?

Elräkningen kompenseras av sänkt brytpunkt i hushållet verkar det som för januari så vi hamnar nog som vanligt ± någon tusenlapp eller så. Men respekt och sympati för de som fått tajtare marginaler när det gäller bostadslån och energikostnader och övrigt.

Vi hade en del terminsavgifter för fritidsaktiviteter och träningsläger etc däremot som gick loss på runda slängar 7-8000 så det tog vi från buffertkontot och gör sedan en periodisering från lönekontot.
Fritidsaktiviteterna är motiverade utifrån att det minskar skärmtiden …
Det blir sådana månader ibland verkar det som.

1 gillning

Tycker det är svårt att veta hur mycket räkningar vi har varje månad. I snitt gissar jag på att vi landar på 7000-13000 kr/månad och denna månad blir maxad med 13000 kr. Vi är två personer + två hundar - boende i villa.

Orkar inte skriva upp alla räkningar som dras och tycker inte det finns någon bra app som fixar det på ett bra sätt.

(Borde väl skapa ett excelark och göra jobbet men jag vet att det kommer bli föråldrat efter en månad när jag glömt uppdatera det.) :sweat_smile:

5 gillningar

Personligen tycker jag det räcker med att jag vet vart pengarna går och att jag kan (de flesta månader) spara/investera en rejäl summa.
Om jag helt plötsligt inte får pengarna att räcka till kan jag djupdyka och se vad som hänt och åtgärda det om möjligt.
Har alltså heller inte något Excelblad som håller koll åt mig :sweat_smile:

3 gillningar

Går ju att dumpa kontoutdraget i .csv fil och göra olika filtreringar och fina diagram :slight_smile:

Bingo.

Det är därför jag aldrig varit en budgetmänniska. Jag vet att det blir ett hyggligt överskott och att oavsett storleken på överskottet har jag spenderat pengar på saker jag tycker var värt det.

5 gillningar

Jag har varit likadan, men när jag och frugan båda ställde frågan “vart tog de pengarna vägen??” när vi tittade på summan av inkomsterna minus sparat kapital för något år sedan kändes det motiverat att få ett svar på frågan även om några ändringar inte behövs.

3 gillningar

Mindre än i december, då det var både hög sopparäkning och kvartalsinbetalning på huslånet, så även om elen är lite dyrare hamnar januari under snittet för vad månadsräkningar är, så det kontot går lite plus (ca 2000).

1 gillning

Är det alkohol eller narkotika ni lägger mest pengar på? :upside_down_face:

10 gillningar

Hahahaha :sweat_smile::rofl:
Knappsatsen är inte med mig idag. Men två beroende hundar hade ju också varit kul!

5 gillningar

Lite mer än en vanlig månad, men inkluderar 22kkr sparande.

1 gillning

Ja, knarkhundar finns ju :guide_dog:

6 gillningar

Joooovisst. Men det är också rätt jobbigt. :thinking:

Skulle gärna betala nån en slant för att göra det åt mig varje månad. Men vem vill man ge sådan privat access…:sweat_smile:

Din sambo?

Vi kommer hamna på ungefär samma nivå som de flesta andra månader där en av våra två löner räcker för att täcka utgifterna.

2 gillningar

Samma här skuldfri fast minus bil :slight_smile:

Mina totala fasta kostander vilket enbart är brf avgift plus el kommer landa på 3367 kr denna månad.

Totalt kommer jag spendera mer än vanligt kommer landa på 10k på utgifter totalt men det är för att jag köpt lite prylar till hemmet.

2 gillningar

• Hyra/BRF-avgift
  • El (+ elbilsladdning till fast 1.4kr/kWh)
  • Bolån + Amortering
  • Försäkringar

Ska delas på två personer, men båda klarar av kostnaderna med den egna lönen.

1 gillning

Nu kom Januaris kreditkortsräkning, den var på mer normala 4100€, sen el på lite över 600€. Lite över 50 000kr alltså.
Det är väl vad som kommit hittills.

Men inget av ovanstående stämmer överens med hur jag bokför våra utgifter, inköpen på kreditkortet är ju delvis gjorda i december, så de bokförs enligt det. Elräkningens betaldatum är första nästa månad, så den bokförs för det datumet.

Vi är också två som delar på utgifterna, den enes lön täcker väl ungefär hälften av det ovanstående.

1 gillning

Konstigt nog bättre än förra året.
Bor själv. Lönelyft med 18 000 kr brutto samt sänkt inkomstskatt. Får också innestående flextid omvandlad till övertid. Hyran för hyresrätten har inte blivit höjd de första två månaderna på året i alla fall. Elräkning på 975 kr för en 3:a i 2 plan med golvvärme.
Avbetald bil.
Bara ett lån: CSN på 50 000kr.
Fick också idag förslag på att höja kreditgränsen på kreditkortet.

1 gillning

Nu är det ett tag sen jag bodde i hyres, men får man inte betala höjning retroaktivt från årets början oavsett när den kommer?

1 gillning

Inte där vi bor i alla fall.

1 gillning

Är olika, så ibland får man betala retroaktivt och ibland inte. Beror på hur förhandlingarna går.

2 gillningar