SCB, Hushållens utgifter 2021

Små intressant statistik kring hushållensutgifter i procent från SCB för 2021.

Visar iaf att det för medelhusållen finns marginaler för att klara utgiftshöjningar men undra om vi 2022 kommer kunna fortsätta med att lägga 5,2% av utgifterna på restaurangbesök, 1,1 % på alkohol samt 8,4 % på fritidsaktiviteter…

Utgift för boende är den största utgiften för hushållen. Med boende avses alla utgifter för boende inklusive fritidsboende och övernattningsbostäder. Efter boendet är transport och livsmedel de största utgiftsposterna. Av de totala utgifterna lägger svenska hushåll i genomsnitt 21,9 procent på boendet, 14,9 procent på transport samt 13,6 procent på livsmedel och alkoholfria drycker.

Hushåll boende i hyresrätt, bostadsrätt och äganderätt har liknande utgiftsmönster, det vill säga att de lägger ungefär lika stor andel av sina utgifter på olika utgiftsposter.

Boende och livsmedel stiger nu. Transportposten slår väldigt olika i tider av leasing och ökade räntor. Men visst finns det marginaler. Den där sista posten är ju det stora frågetecknet. Jag gissar att den innehåller den där Thailandsresan för familjen som jag brukar tjata om och även det där trädäcket på baksidan, pooldrömmen, sommarstugan och även Webergrill, spabad, nytt kök etc.

Intressant statistik som är väldigt annorlunda än det som gäller för mitt hushåll.

På det mesta ligger vi långt under SCBs statistik, det är bara på alkohol vi ligger över.

Thailandsresan ingår i fritidsaktiviteter men kanske skulle ha tagit med defintiomerna direkt,

Definitioner och förklaringar

Uppgifterna kommer från undersökningen Hushållens utgifter (HUT) och avser 2021. Undersökningen har genomgått stora förändringar jämfört med tidigare år. Detta innebär att jämförelser med tidigare årgångar måste göras med stor försiktighet. Undersökningen är under utveckling och publiceras inte som officiell statistik. Mer information om kvaliteten i statistiken finns i dokumentationerna Kvalitetsdeklaration och Statistikens framtagning, som finns på produktsidan.

Hushållen som redovisas görs utifrån begreppet kosthushåll. Med kosthushåll menas de personer som bor i samma bostad och har gemensam ekonomi och hushållning. I kosthushållet ingår även barn som är 20 år eller äldre och bor hemma. Ett kosthushåll kan också bestå av flera generationer, syskon eller kompisar som bor tillsammans och har gemensam ekonomi och hushållning.

Undersökningen baserar sig på ett slumpmässigt urval av individer 18 år och äldre samt de hushåll som de utvalda individerna tillhör.

I kategorin transport ingår bland annat köp och hyra av fordon, drift av fordon samt utgifter för resor såsom buss- och tågbiljetter.

I kategorin datorer, telefoner, internet med mera ingår utgifter för datorer, telefoner, telefonabonnemang, dataspel, internetabonnemang och liknande varor och tjänster.

I kategorin fritid, sport, kultur och trädgård ingår varor och tjänster för fritidsaktiviteter, sport samt kultur. Här ingår till exempel båtar, spel, trädgårdsprodukter, husdjur, teaterbesök och charterresor.

I kategorin övriga utgifter ingår utgifter för inventarier, hushållsutrustning och rutinunderhåll av bostaden, utbildning, försäkring och finansiella tjänster, personlig vård, socialt skydd, A-kassa, fack- och medlemsavgifter, ränteutgifter (ej ränta för boende), fordonsskatt, gåvor, skattepliktiga förmåner och diverse varor och tjänster.

Okej, då kontrar jag och säger väl att det är just fritidsposten som får ta stryk i ett tuffare ekonomiskt läge. Sedan misstänker jag att den mentala bokföringen av mina övriga exempel nog ofta landar i övrigt och fejkas in i summeringen som “rutinunderhåll”.

I hushåll med 1½ boende och en inkomst, men med väldigt låga utgifter totalt så verkar jag ligga lite över på livsmedel, under på klädkontot, över på boendet och under på restaurang och hotell och resten är ungefär detsamma. Men det säger inte så mycket när jag har hög sparkvot. Då utgör saker med fasta utgiftsposter en större del och mer påverkbara poster en mindre.

Fast summan borde bli 100 % även för dig? :slight_smile:

1 gillning

Fatta hur mycket de krökar! :wink:

1 gillning

Jag tror iof att risken är att även övrig posten kommer sjunka när man börjar på att välja bort vardagslyx så som städhjälp.

Vi är 4 st och har typ 50% sparkvot. Men för oss så ligger vi lågt på boende, datorer, abonnemang samt alkohol men däremot ligger vi högt på transport, kläder, mat och fritidsaktiviteter… Vårt fokus på att minimera fasta kostnader samt långfärdspendling slår igenom ganska ordentligt när man jämnför med snittet på ett annat sätt än dig :person_shrugging:

1 gillning

Jag läste för slarvigt! Glöm det jag skrev!

Intressant.

Reagerade på Hälsovård. Vad räknar de in här?
Massagebehandlingar? Hudvårdsprodukter? Verkar kar vara mycket med 4,2%

Jag har folktandvårdens friskvårdsavtal och slänger in blodtryckssänkande och nåt läkarbesök i samma kategori. Då närmar jag mig. :slight_smile:

(420:-/10000:- :slight_smile: )

Just det ja! Tandvård är inte billigt.