Nya siffror från Konsumentverket för 2023 för normala hushållskostnader

@JFB, bättre förklarat till vad allt kostar.

1 gillning

Känns dock som att en app där man kunde kryssa för vad man använder och ev justera poster man vet hade varit ett bättre sätt att hjälpa folk till en vettig budget tänker jag :slight_smile:

1 gillning

Blyertspenna 3.11 kr. Linjal. Porto. Kuvert. Jeeez, 70-tal så det smäller om det :joy:

Är detta överhuvudtaget relevant för folk att budgetera? Känns som byråkratiskt budget frosseri

Tror fortfarande mer att en app skulle hjälpa folk att budgetera. Deras statistik skulle säkert hjälpa folk att fånga upp kostnader man inte tänker på men så summerat som det presenteras på topp nivåer och sedan alla grymma detaljer i det du länkade till… vem hjälper det egentligen? Vilken konsumet sitter och grottar ner i detta för att få koll på sin ekonomi? Eller det kanske inte ens är syftet att hjälpa folk budgetera vettigt ? :thinking:

2 gillningar

Den tjänsten finns också,

Lyxfrisör. 200kr här :woman_beard:

Kan bara hålla med dig :joy:

Men detta är även underlaget för bankernas Kalp-kalkyl :joy:

1 gillning

:thinking: förvisso men den bygger ju på att man själv matar in precis allt … jag tänker en smartare app - en hybrid - där man själv ger de stora dragen och sedan används statistiken för att plocka in andra kostnader. Man får schablon förslagen och kan anpassa dem om man vet att man ha andra kostnader. Tex internet föreslås till 500 kr enligt schablon men jag vet att jag betalar 100 kr och kan då ändra på beloppet. I andra fall så tar man schablonen för man inte har koll (tex blyertspennor, linjal och kuvert :joy:)

Med på vad jag menar? Lite mer intelligent för att använda deras statistiska underlag typ

1 gillning

:roll_eyes: jeeeeez

Förstår vad du mennar men det finns viss logik i deras system där det går att hämta budget siffror men sure den går att bygga ut

2 gillningar

Aaah! Tack! :grinning::+1: Ska faktiskt testköra det. Insett att vi har lite för stor del ”annat” i våra utfall på månadskostnader som jag gärna skulle vilja försöka kategorisera.

1 gillning

På sätt och vis tycker jag väl att det är det då Konsumentverkets beräkningar ligger till grund för saker som KALP för bolån som sagt. Ska man verkligen leva anständigt gäller det då att allt periodiseras.

Det är rätt mycket som omsätts och betalas årsvis som inte syns i en vanlig månadsbudget man slänger ihop på 5 minuter. Då kan det verka billigare att leva än vad det är.

Även om man givetvis kan kapa i många av kategorierna om man är om sig och kring sig, precis som Wilderäng skriver :wink:

Naturligtvis kan man leva på mindre, och just du kära läsare klarar dig förstås på 2 000:- SEK i månaden, men du är en anekdot och inte normalfallet. Obligatoriska läsarkommentarer om Lidl följer i kommentarsfältet.

5 gillningar

Hej.

Jag blev intresserad av att kolla upp våra kostnader och de är som följer:

Inköp i matvarubutiker (alla köp, inkl rengöring, toapapper, stora inköp pga kalas och liknande) , total årskostnad med två vuxna och barn födda sommaren 2016 och 2019.
2016 (Maj-Dec): 42 891kr (5 361/mån)
2017: 61 997 (5 166/mån)
2018: 68 580 (5 717/mån)
2019: 64 536 (5 378/mån)
2020: 91 908 (7 659/mån)
2021: 95 413 (7 951/mån)
2022 (Jan-Okt): 95 610 (9 561/mån)

Prisökningen mellan 2021 och 2022 (räknat på månadskostnaden) är ganska exakt 20%.

9 gillningar

Kul att se! Tack för det! :blush:

Så lite så :blush:

Jag kan ju inte lova att våra vanor har varit oförändrade under alla dessa år, men bör väl ge en indikation.

Vår hushållsbudget är en excel fil på ~80 rader/kategorier så vi bör ha hyfsat koll på ekonomin i förhållande till den generella familjen, vill jag tro iallafall.

2 gillningar

Antar att en del av ökningen beror på ökade kostnader för barnen som blir äldre med tiden.

Samma här, handling i livsmedelsaffärer blir

2016: 5718/mån
2017: 5525/mån
2018: 6190/mån
2019: 5639/mån
2020: 7000/mån
2021: 6986/mån
2022: 6072/mån

2020 och delar av 2021 under covid skötte sambon storhandling och/eller inköp på nätet med upphämtning vilket gjorde att man missade alla erbjudanden som man ser vid fysiskt besök (samt mer luncher/kaffe/kakor hemma pga hemarbete). Trevligt att man fått lägre kostnad igen trots massiv inflation, inte pga sämre produkter utan mest att jag som lagar maten även handlar vilket ger mindre svinn och köp av det jag faktiskt vill laga.

2 gillningar

Intressant!

Blev inspirerad att göra samma kalkyl även om jag inte har historik längre bakåt än 2020. Allt är mat i livsmedelsbutiker för bara mig. Dock i olika butiker och storlekar.

2020: 2 035 kr/mån
2021: 2 417 kr/mån
2022 jan-nov: 2 553 kr/mån

Förklaringen är nog att jag hade spenderbyxorna på i mataffären förra året (Nåja :stuck_out_tongue: ), och att jag köpte lite mer spontant i lokala närbutiken ICA Supermarket. I år har det blivit mer storköp på Willys! Annars är det ju +25% mot 2020 vilket är i enlighet med prisindex.

1 gillning

Enkel påminnelse om att det här forumet inte är representativt för Sverige i stort. Tänk på att många där ute hade sett samma siffror och tänkt “oj, vad låga kostnader man ‘ska’ ha! Är det detta bankerna räknar med?”

Jag tror många kommer få problem för de helt enkelt inte är vana vid eller vet hur man “klarar sig” på siffrorna som är tänkta.

Köpte en vettig frisörtrimmer, lönade sig ekonomiskt efter 3 ggr, men det tog nog 10-15 klippningar innan man såg vettig ut.

1 gillning